روی موج خبر

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۰۸۳

ایران می‌تواند طی ۲۴ساعت عربستان را نابود کند-ایلنا طلال بن عبدالعزیز شاهزاده سعودی که در آلمان به‌سر می‌برد، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت که عربستان به این نتیجه رسیده که با تصمیم‌های اشتباه خود وارد یک جنگ فرسایسی علیه یمن شده است و به زودی راه‌حلی را که پیش از جنگ آن را رد می‌کرد، قبول می‌کند. این شاهزاده سعودی همچنین درباره اختلافات کنونی عربستان و ایران گفت: ما به هم‌پیمانان خود اعلام کرده‌ایم که با تهدید و تحریک ایران قمار نخواهیم کرد؛ ما نمی‌خواهیم درهای آتش جهنم را به روی خود باز کنیم؛ زیرا ایران، یمن نیست و نیروهای ایرانی می‌توانند طی ۲۴ساعت زیرساخت‌ها و نهادهای نظامی عربستان را نابود کنند.

ایران بهانه دولت سعودی برای سرپوش نهادن به مشکلاتش است- ایرنا سباستین سونس کارشناس عربستان در شورای روابط خارجه آلمان (DGAP) درباره تحولات عربستان سعودی می‌گوید، ایران برای سلمان و مسوولان دولت کنونی سعودی بهانه‌یی است که مشکلاتی چون فشارهای اقتصادی و بحران‌هایی را که در جاهایی چون سوریه و یمن درگیرش هستند، متوجه آن کند. وی همچنین با اشاره به نگرانی دولتمردان سعودی از موقعیت ایران پس از اجرای برجام گفت: در ماه‌های اخیر در غرب هر روز بیشتر و بیشتر به دولت سعودی با نگرش منفی و به عنوان یک یاغی نگریسته می‌شود و این موجبات ناراحتی ریاض را فراهم کرده است.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه در راه تهران- ایسنا استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در راستای سفر منطقه‌یی خود در اوایل هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد و در جریان این سفر با رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان؛ همچنین معاون عربی و آفریقایی وی در ارتباط با آخرین تحولات سوریه و پیشبرد نتایج مذاکرات وین 1و 2 و 3 گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد. پیش از این برخی از منابع خبری اعلام کرده بودند که دی‌میستورا در راستای میانجی‌گری بین ایران و عربستان به تهران و ریاض سفر خواهد کرد ولی منابع آگاه در وزارت خارجه با رد این موضوع گفتند، سفر دی‌میستورا طبق برنامه‌ریزی قبلی جهت گفت‌وگو و رایزنی در ارتباط با حل بحران سوریه صورت می‌گیرد.

کمک‌ها و حضور مستشاران نظامی ایران در موفقیت‌ها نقش اساسی داشته است-

ایرنا وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه در دیدار با دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت کشورمان و هیات همراه وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران صادقانه در کنار دولت و ملت سوریه ایستاده است، تاکید کرد: مواضع مستحکم سیاسی در عرصه‌های منطقه‌یی و جهانی، حضور مستشاران نظامی و دیگر کمک‌های همه‌جانبه ایران ازجمله اقتصادی و پزشکی را که در پیروزی‌ها و بهبود اوضاع سوریه نقش اساسی داشته است، هرگز فراموش نمی‌کنیم.

بازگشت سفیر ایران در امارات به تهران - ایسنا در پی تحولات صورت گرفته در روابط ایران و امارات عربی متحده و تصمیم این کشور جهت کاهش روابطش با ایران در سطح کاردار در راستای حمایت از عربستان سعودی، به زودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی به تهران بازخواهد گشت. منابع آگاه در این خصوص اعلام کردند، قرار است در آینده بسیار نزدیک محمدرضا فیاض سفیر ایران در امارات به تهران بازگردد؛ همچنین در راستای سطح کاهش روابط بین این دو کشور تعداد دیپلمات‌های ایرانی حاضر در دوبی و ابوظبی به 15نفر کاهش پیدا کرده است و قرار شده 8نفر در سرکنسولگری دوبی و 7نفر در سفارت ایران در ابوظبی به فعالیت خود در این کشور عربی ادامه دهند، اسامی این افراد به وزارت خارجه امارات ارائه شده است.

بررسی وضعیت امنیت سفارتخانه‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس - ایرنا امیر خجسته رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت امنیت سفارتخانه‌ها با حضور نهادهای نظارتی، امنیتی و اطلاعاتی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی می‌شود. وی درباره حوادث چند شب گذشته در برابر سفارت عربستان تاکید کرد: اقتدار نظام اقتضا می‌کند در حراست از قانون و تامین امنیت نمایندگی‌هایی که در کشور حضور دارند به صورت جدی حضور پیدا کنیم. بنابراین وزارت کشور باید اینگونه مسائل را رصد کند و با پیش‌بینی‌های دقیق و درست و انجام اقدامات مناسب، از بروز اینگونه مسائل به صورت جدی جلوگیری شود.

عدم تایید راهکارهای تیم مطالعات علاج‌یابی سدگتوند- ایسنا معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه مطالعات سدگتوند نتوانسته راهکار قطعی ارائه دهد، گفت: به‌طور قطعی نتواستیم هیچ کدام از راهکارهای تیم مطالعات علاج‌یابی سدگتوند را به‌طور کامل تایید کنیم. وی با اشاره به مشکل سدگتوند اظهارکرد: یک بازنگری کلان در مدیریت سدگتوند انجام شده است و براساس تصمیمات کارگروه علاج‌یابی سد، این بازنگری اجرا خواهد شد.

تکذیب خبرسازی برخی رسانه‌ها درباره ارسال پیامک جدید به داوطلبان خبرگان - تسنیم نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان ارسال هرگونه پیامک را از سوی شورای نگهبان مبنی بر انصراف قلمداد کردن داوطلبان مجلس خبرگان که در آزمون علمی اجتهاد شرکت نکرده‌اند رد کرد و گفت: انصراف از کاندیداتوری در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری مشمول آیین ویژه‌یی است که باید از سوی داوطلبی که قصد انصراف دارد، رعایت شود. وی افزود: طبق تبصره2 ماده23 آیین‌نامه انتخابات خبرگان هر کاندیدایی که قصد انصراف از نامزدی در انتخابات خبرگان رهبری را داشته باشد، باید 72ساعت پیش از آغاز رای‌گیری در نامه‌یی به فرمانداری یا وزارت کشور انصرافش را اعلام کند.

ایران برای پشتیبانی سوریه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند- سانا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در حمایت و پشتیبانی از سوریه به‌ویژه در بحران کنونی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در دیدار با وزیر بهداشت سوریه افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام تلاش خود را برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ساخت ایران برای تامین نیازهای ملت سوریه براساس یک راهبرد بلندمدت و در راستای منافع دوملت به کارخواهد بست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر