چهره‌ها

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۰۸۲

حضور در وزارت خارجه ترکیه به درخواست سفارت ایران


در حالی که اکثر رسانه‌های ترکیه از احضار سفیر ایران به وزارت خارجه ترکیه خبر داده بودند، علی‌رضا بیکدلی سفیر کشورمان در آنکارا اعلام کرد: بنابه درخواست قبلی سفارت ایران با مدیرکل منطقه‌یی وزارت امور خارجه ترکیه دیدار و در خصوص نقش رسانه‌های ایران و ترکیه در روابط دوجانبه با وی گفت‌وگو کردم. به گزارش ایرنا، وی در خصوص ملاقات روز پنج‌شنبه خود با تورونلار مدیرکل منطقه‌یی وزارت خارجه ترکیه در فیس‌بوک خود نوشته است: وزارتخانه‌های امور خارجه مرکز ثقل روابط کشورها هستند. برای همین یکی از کارهای سفرا دیدارهای منظم با مدیران وزارت خارجه محل ماموریت و مرور موضوعات مهم روابط است. بنا به درخواست قبلی سفارت ایران، پنج‌شنبه برای ملاقات با آقای تورونلار مدیرکل منطقه‌یی به وزارت امور خارجه ترکیه رفتم. در این ملاقات درباره نتایج مثبت سفر اخیر رییس سازمان آموزش عالی ترکیه و همچنین رییس اداره دیانت ترکیه به ایران گفت‌وگو کردیم. درباره نقش رسانه‌های دو کشور در روابط صحبت مفصلی شد. وزارت خارجه ترکیه به دنبال این دیدار، بامداد روز جمعه با صدور اطلاعیه‌یی با اشاره به ملاقات با سفیر ایران اعلام کرد که انتشار مطالبی علیه ترکیه به ویژه علیه رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری این کشور در رسانه‌های نزدیک به مقامات دولتی ایران محکوم شده است.


وزارت خارجه در انتخابات دخالت نمی‌کند


محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان در مطلبی عنوان کرد: بنده و وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه حاکمیتی فراجناحی که مسوول پیگیری اهداف ملی در صحنه بین‌المللی است، طبق مقررات و اساسنامه خود به هیچ‌وجه در مسائل داخلی دخالت نکرده و مجاز به همراهی یا مخالفت با افراد و احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات نیست. به گزارش ایسنا، وی ضمن تشکر از گروه‌ها و افرادی که اقدام به ایجاد کانال‌ها و صفحات ویژه به‌نام وی در فضای مجازی کرده‌اند یک‌بار دیگر تاکید کرد: هیچ ارتباطی با این صفحات و کانال‌ها ندارد و اداره‌کنندگان آنها را نمی‌شناسد. وی اضافه کرد: تنها یک صفحه تایید شده در توییتر و یک صفحه تایید شده در فیس‌بوک داشته و در هیچ محیط مجازی دیگر حضور و فعالیت ندارم. ظریف ضمن احترام به همه افراد، احزاب و جناح‌هایی که در چارچوب قانون برای حضور در انتخابات فعالیت می‌کنند بر اهمیت برگزاری انتخابات پرنشاط به عنوان مهم‌ترین پشتوانه مردمی جمهوری اسلامی ایران در پیگیری اهداف سیاست خارجی خود در شرایط حساس کنونی تاکید کرد. وی اظهار امیدواری کرد ملت بزرگ و فهیم ایران با حضور گسترده و هوشمندانه در دو انتخابات پیش‌رو بار دیگر همچون خرداد 92 حماسه‌یی از مردم‌سالاری دینی، اقتدار ملی و انتخاب هوشمندانه را به ثبت رسانده و دولت را در پیگیری بهتر منافع ملی در سطح بین‌المللی یاری کنند.


در حمله به سفارت عربستان افراد احمق حضور داشتند


آیت‌الله امامی کاشانی، خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌ دوم با بیان اینکه در حمله به سفارت عربستان در ایران افراد نادان نیز حضور داشتند افزود: در همین راستا در حمله به سفارت عربستان گروهی پشت صحنه را رهبری می‌کردند که از خود دشمنان بودند و با این کار می‌خواستند توپ را به زمین ما بیندازند و دستشان را بالا بگیرند و قطع مراوده کنند اما از افراد احمق نیز استفاده کردند.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: اقدام حمله به سفارت عربستان در ایران محکوم است و عاملان آن مجرم هستند که از روز اول دولت، قوه قضاییه و مجلس بر محکومیت آن تاکید کرده و پیگیری می‌کند.

آیت‌الله امامی کاشانی با بیان اینکه عربستان به هر حال می‌خواست با ایران قطع رابطه کند، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با عظمت و ارتقای علمی، اخلاقی، اجتماعی و انسجام در دنیا شناخته شده است، اما به‌دنبال این اقدامات کنگره امریکا می‌خواهد برای پسابرجام مساله‌یی درست کند. البته آنها در روند برجام خیلی تلاش کردند تا به جایی نرسند، اما با پشتکار وزیر خارجه و دولت و با خون دل‌هایی که خوردند و به حول قوه خدا و انسجام ملت و البته رهبری داهیانه مقام معظم رهبری برجام به نتیجه رسید.


تعرض به سفارت محکوم است


حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی تعرض تعداد معدودی افراد به سفارت سعودی را محکوم کرد و در عین حال رویکرد این کشور مبنی‌بر قطع روابط با ایران را مورد انتقاد شدید قرار داد و ناپسند عنوان کرد.

اکرمی در گفت‌وگو با ایرنا درباره وقایع شکل گرفته در روزهای گذشته مبنی‌بر اعدام شیخ‌النمر، تعرض تعدادی افراد به سفارت عربستان و قطع روابط دیپلماتیک با عربستانی‌ها گفت: عملکرد سعودی‌ها در اعدام شیخ‌النمر و وقایعی همچون فاجعه منا محکوم است.

وی ادامه داد: این رفتارهای سعودی‌ها به هیچ عنوان قابل تخفیف نیست اما ورود به سفارت یا تعرض به آن هم مورد نقد و محکوم است و مقامات کشورمان نیز با این نوع رفتارها مخالف هستند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ورود به سفارت و کنسولگری و آسیب زدن به این مکان که برای دیگران است، محکوم است.

اکرمی ادامه داد: کسانی که به رفتار عربستان در اعدام شیخ‌النمر معترض بودند می‌توانستند اعتراض قانونی یا نقد انجام دهند اما به هیچ عنوان حق اعتراض تا آسیب‌رسانی نداشتند و این رفتار تعداد معدودی افراد خودسر باعث رنجش خاطر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر