بروز جنگ میان تهران و ریاض بعید است

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۰۸۱

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی با وجود تنش‌های موجود میان دو کشور ایران و عربستان از اینکه ایران را بزرگ‌ترین دشمن این کشور بنامد، خودداری کرد و وقوع جنگ میان دو کشور را بعید دانست.

به گزارش اکونومیست، محمد بن سلمان در گفت‌وگویی چهار ساعته با این مجله در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع جنگ مستقیمی میان ایران و عربستان وجود دارد؟ گفت: «این چیزی است که ما هرگز پیش‌بینی‌اش را نمی‌کنیم و کسی که برای چنین اتفاقی تلاش کند حتما عقلش را از دست داده است.» وی افزود:«زیرا جنگ میان ایران و عربستان سعودی آغاز فاجعه‌یی برای منطقه است و می‌تواند روی بقیه جهان نیز قویا تاثیر بگذارد. برای اینکه خیالتان را راحت کنم، ما اصلا چنین چیزی را اجازه نخواهیم داد.»نخستین بار است که وزیر دفاع عربستان با نشریه‌یی مصاحبه کرده است. وی برخلاف مواضع تندی که علیه ایران دارد در گفت‌وگو با اکونومیست، لحن آرام‌تری نسبت به ایران داشت. به نظر می‌رسد که انتخاب لحن آرام با توجه به مواضع تند، اجتناب از قضاوت بین‌المللی درباره سخنانش است.

جانشین ولیعهد عربستان همچنین در پاسخ به این سوال که چرا این اعدام‌ها حالا و در این شرایط انجام شد و چرا یک روحانی بلندپایه شیعی را نیز با آنها اعدام کردید، گفت: «دادگاه‌ها هیچ تمایزی بین افراد و نیز شیعه و سنی بودن متهمان قایل نمی‌شوند. آنها جرم را بررسی کرده و محکومیت را اجرا می‌کنند.» وی همچنین گفت:« عربستان برای کسانی که حکم اعدامشان اجرا شد، تمامی شرایط محاکمه عادلانه را فراهم کرد و به آنها حق داشتن وکیل داده و در نهایت حکم خود را براساس تحقیقاتی که در سه مرحله انجام گرفت، صادر کرد.» محمد بن سلمان در بخش دیگری از مصاحبه درباره واکنش ایران به اعدام شیخ نمر و حوادث مقابل سفارت این کشور در تهران سپس قطع روابط دیپلماتیک دو کشور این مسائل را عجیب توصیف کرد و گفت: این مساله هیچ ارتباطی به تهران ندارد و یک موضوع داخلی است و ما از واکنش ایرانی‌ها تعجب می‌کنیم. پسر پادشاه عربستان که شخص اول تصمیم‌گیرنده در این کشور خوانده می‌شود درباره تصمیم ریاض برای قطع روابط دیپلماتیک خود با تهران و صدور دستور خروج همه دیپلمات‌های این کشور از ایران و اینکه آیا قطع روابط با ایران، اقدامی عجولانه و نامنصفانه برای بالا بردن تنش میان دو کشور نبود، گفت: این اقدامات به این دلیل صورت گرفت که ریاض نمی‌خواهد با آسیب رسیدن به یکی از دیپلمات‌های عربستانی یا یکی از اعضای خانواده‌ آنها تهران در تنگنا قرار گیرد.

وی در ادامه قطع روابط با ایران را تنش ندانست و گفت: عربستان تمام تلاش خود را می‌کند که تنش ایجاد نشود و دستوراتی که صادر شده تنها واکنش‌هایی در پاسخ به اقداماتی است که علیه ریاض صورت گرفت. محمد بن سلمان به این سوال واکنش نشان داد که وی را معمار جنگ با یمن می‌دانست و گفت: چرا ما فراموش می‌کنیم که حوثی‌ها پس از اینکه سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان شد کنترل صنعا را به دست گرفتند؟ وی این تصمیم جنگ با یمن را مربوط به تهدید حوثی‌ها علیه مرزهای عربستان و هدف گرفتن شهرها و روستاهای مرزی این کشور با موشک دانست.وزیر دفاع عربستان در ادامه اظهار کرد: ما در یمن اهداف مختلفی داریم که در راس همه آنها از بین بردن توان نظامی حوثی‌ها و صالح(علی عبدالله صالح، رییس‌جمهور پیشین یمن) به ویژه قدرت موشکی آنهاست که تخریب انبارهای موشکی 90درصد آن محقق شده است.

پسر پادشاه عربستان این موضوع که عربستان در باتلاق یمن گرفتار شده است را رد کرد و گفت که آنها به بخشی از اهدافشان در یمن رسیده‌اند کما اینکه اکنون 80 درصد اراضی یمن در کنترل دولت مشروع یمن قرار دارد اما تاریخی را نیز برای تعیین پایان جنگ با یمن تعیین نکرد.

محمد بن سلمان که ریاست شورای امور اقتصادی و توسعه عربستان را نیز برعهده دارد در پاسخ به این سوال که جنگ یمن و کاهش قیمت نفت روی بودجه و اقتصاد این کشور تاثیر خواهد داشت، مدعی شد: عربستان از هر گونه بحران اقتصادی بسیار دور است و وضعیت اقتصادی عربستان از وضعیتی که این کشور در دهه‌های 80 و 90 داشت بسیار بهتر است.

وی تاکید کرد: توان اقتصادی عربستان تنها با تکیه بر درآمدهای غیرنفتی امسال 29درصد افزایش یافت و درحال حاضر برنامه‌های دولت برای افزایش این درآمدها تا 100میلیارد دلار ظرف پنج سال آینده در حال اجراست. جانشین ولیعهد عربستان افزود: مجموع بدهی‌های کشور از 5 درصد تولید داخلی فراتر نمی‌رود و ما برنامه‌های اقتصادی روشنی برای پنج سال آینده داریم که برخی از آنها را اعلام کرده‌ایم و برخی را در آینده اعلام خواهیم کرد. وی ادامه داد: هرگز مالیاتی بر درآمد یا ثروت‌ها نخواهیم داشت اما مالیاتی که از سوی مردم پرداخت می‌شود مثل مالیات ارزش‌افزوده را اعمال خواهیم کرد و این مالیات تا پایان 2016 یا ابتدای 2017 اعمال خواهد شد. محمد بن سلمان با اشاره به فرصت‌های عربستان در حوزه‌های اقتصادی دیگر مثل معدن گفت: عربستان 6 درصد ذخایر جهانی اورانیوم را در اختیار دارد و در کنار سایر فرصت‌ها برای افزایش درآمدهای خود چهار میلیون مترمربع زمین در مکه دارد که هنوز روی آنها سرمایه‌گذاری نشده‌ است.

وی همچنین اعلام کرد که برای کاهش اتکا به اقتصاد نفتی در نظر دارد تا به تقویت توریسم زیارتی بپردازند اما نگفت که با قطع روابط با ایران بخش مهمی از توریسم زیارتی خود را از دست داده‌اند. بنا به نوشته نشریه فوربس، با قطع روابط میان ایران و عربستان، این کشور از ناحیه توقف سفر حجاج ایرانی 3 میلیارد دلار ضرر خواهد کرد.

محمد بن سلمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید که امریکایی‌ها شما را نادیده گرفته‌اند، گفت: «ما این را می‌فهمیم. ما می‌دانیم از آنجا که هیچگاه دیدگاه خودمان را به آنها نگفتیم، مشکل ایجاد کردیم. ما تلاش زیادی نکردیم تا آنها را در جریان نظراتمان قرار دهیم. این رویه در آینده تغییر خواهد کرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر