بازار کالا شفاف می‌شود

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۹۶

مدارک و مستندات مربوط به پذیرش سنگ‌آهن دو شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران و سنگ‌آهن چاه گز در هفتاد و سومین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا مورد تصویب قرار گرفت تا جمع صادرکنندگان سنگ‌آهن از بورس کالای ایران به هفت شرکت بزرگ برسد


برنامه‌های دولت در راستای اجرای بسته خروج از رکود غیرتورمی به وضوح نشان می‌دهد که دولتمردان حساب ویژه‌یی روی کمک بازار سرمایه به‌خصوص بورس کالای ایران برای تحقق هر چه بهتر اهداف این بسته بازکرده‌اند.

از این‌رو هیات دولت به‌تازگی بر موضع قبلی خود در خصوص بازار کالای کشور تاکید کرده است به‌طوری‌که بار دیگر اعلام شد که کشف قیمت کالاهایی که امکان پذیرش و خرید و فروش آنها در بورس کالای ایران وجود دارد، باید از طریق این بورس صورت گیرد. کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه پس از انتشار این مصوبه دولت، عنوان کردند که با افزایش شفافیت مبادلات محصولات مختلف صنعتی و معدنی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و کشاورزی در صورتی‌که غبار رکود اقتصادی رفته رفته از صنایع و تولید کشور کنار رود، شاهد آینده‌یی روشن در صنایع مختلف خواهیم بود چراکه نخستین و اصلی‌ترین تاثیر این مصوبه دولت به قیمت‌گذاری عادلانه و به دور از رانت محصولات برمی‌گردد، اتفاقی که باعث می‌شود تا صنایعی که در سال‌های اخیر به دریافت یارانه و خرید کالاهای ارزان قیمت از بورس کالا عادت کرده بودند، به خود بیایند و در بازاری سراسر رقابتی قرار گیرند.

به این ترتیب این دسته از تولیدکنندگان دو راه بیشتر ندارند یا خود را برای رقابت با سایر تولیدکنندگان قوی می‌کنند یا از گردونه رقابت کنار می‌روند که این امر نظام اصلی طبیعت است.

با این تفاسیر اعتماد دولت به سازوکار عرضه و تقاضا و رقابت آزاد در بازار کالا به‌طور حتم فضای مه آلود سال‌های گذشته را به شفافیت سوق می‌دهد که به گفته کارشناسان برندگان اصلی این تغییرات مثبت در بازار کالا، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واقعی خواهند بود.

در این میان بورس کالا نیز سعی دارد با جذابیت ابزارهای معاملاتی خود سمت و سویی جهانی بگیرد به‌نحوی‌که پس از رونق مبادلات فیزیکی کالاها، به سمت به‌کارگیری ابزارهای مشتقه همچون آتی و آپشن و اوراق مبتنی بر کالا روی آورد، همان‌گونه که سنگ‌آهن آغاز‌کننده معاملات سلف موازی استاندارد در بازار سرمایه بود و در مقابل استقبال قابل‌توجه سرمایه‌گذاران از این بازار جدید نشان داد که می‌توان از طریق ابزارهای نوین مالی، سرمایه‌های بیشتری را به این سمت جذب کرد.


دو تازه وارد در رینگ صادراتی

همچنین خبرهای روز‌های گذشته در حوزه بازار سرمایه بیانگر آن است که بورس کالا برای توسعه مبادلات صادراتی نیز دست به کار شده و علاوه بر افزایش حجم صادرات قیر به بازارهای جهانی، در تلاش است تا باوجود رکود بازار جهانی سنگ‌آهن، جای ثابتی در میان مراجع تعیین‌کننده سنگ‌آهن در منطقه باز کند. مسیری را که بورس کالا در طول چند سال اخیر برای قیر کشورمان طی کرده و اکنون به مرجع اصلی قیمت‌گذاری در خاورمیانه تبدیل شده است.

از این‌رو روز گذشته مدارک و مستندات مربوط به پذیرش سنگ‌آهن دو شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران و سنگ‌آهن چاه گز در هفتاد و سومین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا مورد تصویب قرار گرفت تا جمع صادرکنندگان سنگ‌آهن از بورس کالای ایران به هفت شرکت بزرگ برسد.

براساس آمارها معادن جلال‌آباد، گل‌گهر 2و4، سورک، سنگان و میشدوان عرضه‌کنندگان قبلی سنگ‌آهن بودند که دیروز دو شرکت جدید به جمع آنها پیوستند.

همچنین تعهد عرضه سالانه شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در بورس، 70‌درصد از کل تولید سالانه معادل یک‌میلیون و 260‌هزار تن سنگ‌آهن و تناوب عرضه حداقل یک‌بار در ماه تعیین شد و حداقل خرید جهت کشف نرخ سنگ‌آهن شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران نیز معادل حداقل عرضه دو‌هزار تن مورد تصویب قرار گرفت.

تعهد عرضه سالانه شرکت سنگ‌آهن چاه گز در بورس نیز 70‌درصد از کل تولید سالانه معادل با 490‌هزار تن سنگ‌آهن تعیین شده و تناوب عرضه حداقل یک‌بار در ماه است و حداقل خرید جهت کشف نرخ سنگ‌آهن شرکت سنگ‌آهن چاه گز نیز معادل حداقل عرضه دو‌هزار تن تعیین شده است.

شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در 10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بافق در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار دارد.

این شرکت یکی از زیر مجموعه‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است و میزان ذخیره این معدن معادل 177‌میلیون و 200‌هزار تن است. لازم به ذکر است، ظرفیت تولید اسمی سالانه این شرکت دو‌میلیون تن در سال است.

عملیات استخراج سنگ‌آهن از منطقه چاه گز نیز از سال 1388 آغاز شده است و ظرفیت تولید اسمی سالانه سنگ‌آهن ریزدانه و درشت‌دانه این معدن به ترتیب 300 و 700‌هزار تن است.


صادرات از نگاه آمار

بنابراین گزارش، بررسی حجم صادرات سنگ‌آهن در نیمه نخست امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده کاهش حجم مبادلات این محصول در تالار بین‌المللی بورس کالاست البته کارشناسان این روند را با توجه به رکود سنگین بازار جهانی سنگ‌آهن و سقوط قیمت آن به مدار 80 دلار، طبیعی می‌دانند. به هر حال آمار معاملات نشان می‌دهد که در 6ماه نخست سال جاری یک‌میلیون و 605‌هزار تن انواع سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در بورس کالا عرضه شده که با وجود صف تقاضای 2‌میلیون و 160‌هزار تنی خریداران، 710‌هزار تن از این محصول به بازارهای جهانی صادر شده است.

اما در 6 ماه نخست سال گذشته در حالی یک‌میلیون و 950‌هزار تن سنگ‌آهن صادراتی در بورس کالا عرضه شد که 6‌میلیون و 250‌هزار تن تقاضا برای آن وجود داشت و یک‌میلیون و 450‌هزار تن سنگ‌آهن صادر شد. به‌گفته کارگزاران بورس کالا اگر امسال روند بازارهای جهانی تغییر نمی‌کرد، به‌طور حتم رکورد جدیدی در حجم صادراتی سنگ‌آهن از طریق بورس کالا به ثبت می‌رسید چراکه همه عرضه‌کنندگان این محصول از معاملات بورس رضایت کامل دارند.

به‌گفته کارگزاران، سال گذشته قیمت پایه سنگ‌آهن در هر نوبت معاملات با رقابت شدید خریداران روبه‌رو می‌شد و تولیدکنندگان در هیچ بازار نمی‌توانستند با این قیمت‌های رقابتی محصولاتشان را به فروش برسانند.

در حال حاضر نیز پیش‌بینی می‌شود که به محض بهبود بازار جهانی سنگ‌آهن، روند صادرات این محصول از بورس کالا شتاب بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر