روی موج خبر

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۹۱۸

ورود عبدالله به تهران با استقبال رسمی جهانگیری- ایرنا| عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان دیروز برای دیدار با مقامات عالی‌رتبه وارد تهران شد. پس از ورود عبدالله به تهران، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری در مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد از وی استقبال رسمی به‌عمل آورد. وی در این سفر سه‌روزه علاوه بر دیدارهای سیاسی و اقتصادی، از فرآیند اجرایی شدن تبدیل بندر چابهار به یک بندر بین‌المللی ترانزیت کالا به عنوان یکی از طرح‌های مشترک ایران، هند و افغانستان بازدید می‌کند.

قطع رابطه نمی‌تواند پوششی بر اعدام شیخ نمر باشد- فارس| حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه درباره اظهارات عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران گفت: عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی‌ها در منطقه را تشدید کرد و باعث رشد تروریسم و افراط‌گرایی شد. وی تصریح کرد: ریاض با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ اعدام رجلی دینی سرپوش گذارد.

تعرض به سفارت عربستان، ناپسند بود- فارس| آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید گفت: جریان شهادت شیخ نمر چیزی نیست که به فراموشی سپرده شود، امیدواریم خدای متعال ریشه کسانی که سعی در تضعیف اسلام و قرآن دارند را برکند. آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود اظهار کرد: تمام دنیا این اقدام را محکوم کردند به جز امریکایی‌ها که تنها ابراز نگرانی کردند. تصور ما این است که این اقدام وحشتناک احتمالا با اطلاع آنها انجام شده است.

درخواست آلمان از عربستان و ایران برای مذاکره- تسنیم| در پی قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران، آلمان از تهران و ریاض خواست با یکدیگر گفت‌وگو کرده و همه گزینه‌ها را برای بهبود روابط دوجانبه باز نگه دارند. استفان سیبرت، سخنگوی دولت آلمان در کنفرانس خبری خود تاکید کرد: ما از هر دو کشور می‌خواهیم در مذاکره شرکت و از همه امکانات برای ارتقای روابط دوجانبه استفاده کنند.

لاریجانی در انتخابات امسال لیست جدا نمی‌دهد- فارس| آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در دیدار علی کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی و حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی منتظر دبیرکل جمعیت انسجام اسلامی گفت: خدا را شکر می‌کنیم که گروه‌های اصولگرا در کشور زیاد هستند و روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. رییس شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه علی لاریجانی بنایی ندارد که در انتخابات امسال لیست جدا ارائه کند، گفت: بعید می‌دانم آقای لاریجانی حرکتی مقابل ائتلاف اصولگرایان انجام دهد.

دولت ایران مسوولانه برخورد کرد- ایلنا| حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اقدام سعودی در قطع یک‌باره روابط سیاسی خود با ایران از مجموعه اقدامات عجولانه‌یی که طی این دوره اخیر از سوی رهبران جدید این کشور اتخاذ شده است، جدا نیست. اینکه حمله به سفارت عربستان در تهران اشتباه بود جای شک و تردیدی نیست و همه مقام‌های رسمی کشور نیز آن را محکوم کردند. اما به شهادت جهانیان که از ایران تجلیل نیز کردند، دولت ایران مسوولانه عمل کرد، سریع وارد عمل شد، با متخلفان برخورد کرد و امنیت سفارت و کنسولگری عربستان در مشهد را تامین نمود.

دیدار صالحی با سفیر فلسطین در تهران- ایسنا| صلاح الزواوی سفیر فلسطین در تهران با علی‌اکبر صالحی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دوطرف درخصوص مسائل جهان اسلام ازجمله توطئه تقابل شیعه و سنی، بی‌تدبیری‌های برخی کشورهای حامی تروریسم در منطقه و حضور موثر و قدرتمند ایران در مبارزه با تروریست‌های تکفیری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

توقف اعزام به حج تمتع از تبعات قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران-ایسنا| محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت که توقف اعزام به حج تمتع از تبعات قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران خواهد بود. وی اظهار کرد: در وهله اول صدور روادید که نخستین مرحله برای اعزام حجاج است با اشکال مواجه می‌شود البته صرفا بحث روادید مطرح نیست بلکه اقامت افراد آن هم در یک بازه زمانی یک ماهه نیز با اشکال مواجه خواهد شد.

تعرض به سفارت عربستان برخلاف مصالح بوده است-ایرنا| آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه با بیان اینکه جمهوری اسلامی هیچ نیازی به سعودی‌ها و اربابان آنها ندارد، تصریح کرد: تعرض به سفارت عربستان در ایران، عملی غیرصحیح و برخلاف مصالح بوده است. آملی لاریجانی در جلسه دیروز مسوولان عالی قضایی با تسلیت مجدد شهادت مظلومانه آیت‌الله نمر و با محکومیت جنایات متعدد آل‌سعود در منطقه گفت: امروز شاهد جنایات متعدد سعودی‌ها در منطقه ازجمله در عراق، سوریه، لبنان، بحرین به‌خصوص در یمن و حتی در درون مرزهای عربستان هستیم و به هر نقطه جهان اسلام که می‌نگریم ردپای سعودی‌ها در خلق، تجهیز و حمایت از تروریسم آشکار است.

آل‌سعود بقای خود را به نقطه فروپاشی خواهد رساند-تسنیم|حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات تاکید کرد: نظام آل‌سعود با اتخاذ سیاست‌های رعب‌آفرین و انسان‌ستیز نه‌تنها به راهبرد توسعه امنیت دست نخواهد یافت، بلکه چشم‌انداز بقای خود را به نقطه فروپاشی خواهد رساند. علوی به‌مناسبت شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان پیام تسلیتی صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: «بدون تردید، دفاع از ارزش‌های جهان‌شمول عدالت و حقوق انسانی که شیخ شهید جان خویش را بر سر آن نهاد، مسیر آزادی‌خواهان و ملل حق‌طلب را همچنان نورافشان خواهد کرد و وجود معنوی او را در افق نیل به حقیقت، جاودانه می‌کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر