ایران نیازی به تنش‌آفرینی ندارد

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۹۱۳

در پی اعدام شیخ باقر النمر رهبر شیعیان عربستان و بالا گرفتن احساسات مردمی نسبت به این اقدام در ایران و حمله برخی معترضان به ساختمان سفارت عربستان‌سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، مقامات عربستان اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع می‌کنند.

به گزارش ایسنا، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در این خصوص اعلام کرد: این کشور ضمن قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران، از دیپلمات‌های ایرانی خواسته که ظرف 48ساعت خاک عربستان را ترک کنند. همچنین منابع خبری مدعی شدند، دیپلمات‌های سعودی نیز ایران را ترک کرده و وارد امارات شده‌اند.


بهانه‌جویی سعودی‌ها برای تشدید درگیری

حسین جابری انصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه تاکید کرد: اقداماتی که نسبت به سفارت عربستان در کشورمان صورت گرفته در سایر نقاط جهان نیز سابقه داشته و مهم این است که کشور میزبان به تعهدات خود براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل کند که ایران وظایف خود را در این زمینه برای کنترل اوضاع انجام داده است. به گزارش «تعادل» به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی، وی علت این اقدام سعودی‌ها را رویکرد حاکمان این کشور در بحران‌آفرینی دانست و آن را بهانه‌یی برای تشدید درگیری‌ها در منطقه اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران سیاست تنش‌آفرینی با عربستان را دنبال نمی‌کند و وزارت خارجه و سایر نهادهای قانونی کشورمان تدابیر لازم جهت کنترل اتفاقات اتخاذ کرده‌اند. وی گفت عربستان به‌دنبال بهانه‌جویی برای ادامه سیاست‌های نابخردانه خود درراستای افزایش تنش در خاورمیانه است و ایران با اتخاذ تدابیر و دیپلماسی لازم درصدد است تا سیاست مبتنی بر تخریب و ویرانی عربستان امکان موفقیت پیدا نکند. در همین زمینه آقای ظریف با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای عربی، غربی، دبیرکل سازمان ملل و خانم موگرینی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. جابری انصاری افزود: عربستان و رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان دو کانون منطقه‌یی که حیات‌شان در گرو درگیری است، در طول دو سال گذشته تمام تلاش خود را در جهت اخلال در توافق برجام به‌کار گرفته‌اند و این اقدام نابخردانه سعودی‌ها را می‌توان در این خصوص تحلیل کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ایران در قطع روابط با عربستان پیش‌‌دستی نکرده است، گفت: ایران خود را در شرایط انزوا و خطر احساس نکرده و نیازی به تنش‌آفرینی و درگیری ندارد. ما بر‌اساس عقل و منطق حرکت می‌کنیم و بازیگرانی که سیاست‌های غیرمنطقی دنبال می‌کنند.


تجارت کمتر از 200میلیون دلاری ایران و عربستان

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، تعداد اقلام صادراتی ایران به عربستان در هشت ماهه سال جاری 152مورد به ارزش 133میلیون دلار بوده و این درحالی است که عربستان تنها 71قلم کالا به ارزش 40میلیون دلار به ایران صادر کرده است. بر این اساس بیشتر میزان صادرات ایران به عربستان مربوط به محصولات فولادی است که رقم صادرات این محصولات به حدود 95میلیون دلار می‌رسد، این درحالی است که ایران در همین مدت موفق شده بیش از یک‌میلیارد و 500میلیون دلار محصولات فولادی خود را به سایر کشورها صادر کند و این رقم تنها بخش کوچکی از صادرات فولاد ایران است که البته می‌توان پیش‌بینی کرد که باتوجه به پایین‌ بودن قیمت فولاد ایران و کیفیت خوب آن، عربستان از قطع این همکاری بیش از ایران ضرر می‌کند.


بحرین و سودان دنباله‌رو سیاست‌های نابخردانه سعودی

در پی اعلام قطع روابط عربستان با ایران، جیبوتی، بحرین و سودان هم روابط دیپلماتیک خود را با کشورمان قطع کردند. امارات متحده عربی سطح روابط خود را با ایران کاهش داد.

در واکنش به اقدام عربستان در قطع روابط دیپلماتیک با ایران، ایالات متحده خواستار تعامل کشورهای منطقه با یکدیگر را خواستار شد. به گزارش نیویورک تایمز، جان کری وزیر امور خارجه امریکا از منزل خود در آیداهو با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود تماس برقرار کرد. با اینکه متن گفت‌وگوی تلفنی ظریف و کری منتشر نشده است اما گفته می‌شود که جان کری از ظریف خواسته است تا ایران خویشتنداری کرده و اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ نکند. همچنین سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود، ضمن اعلام گفت‌وگوی تلقی با همتایان ایرانی و عربستانی خود گفت که در این رایزنی‌ها بر اهمیت حفظ خویشتنداری و گفت‌وگو میان ایران و عربستان تاکید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر