اخبار کلان

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۹۰۱

سهم ۳۰ درصدی اقتصاد زیرزمینی از اشتغال کشور

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری با اشاره به اینکه ۳۰درصد از اشتغال کشور و ۲۰درصد تولید ناخالص داخلی در بخش غیررسمی اقتصاد رقم می‌خورد، گفت: امروز مدیریت شهری در کلان‌شهرها با یک چالش جدی به عنوان«جغرافیای پیاده‌روها» روبه‌رو است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، سیدمحسن طباطبایی‌مزدآبادی؛ اشتغال غیررسمی و مشاغل کاذب را پدیده‌یی دانست که در همه شهرهای دنیا به‌خصوص در کشورهای درحال توسعه کم و بیش دیده می‌شود و افزود: هم‌اکنون سالانه به ایجاد بیش از 42میلیون شغل جدید در سطح جهانی نیاز است که پاسخگوی نیروی کار باشد.


تورم روستایی در آذر به ۱۲ درصد رسید

مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص کل(بر مبنای 100=1390) در آذر ماه سال 1394 عدد 231 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 1.6درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) 8.4درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (9) کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل در 12ماه منتهی به آذر ماه سال 1394 نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم روستایی) 12درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به آبان ماه 1394(12.5) کاهش یافته است. شاخص گروه عمده«کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در آذر ماه 1394 به رقم 217.4 رسید که 5 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.


کسری ۴۵ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۴

تسنیم نایب‌رییس مجلس با بیان اینکه کاهش قیمت نفت یک ظرفیت ویژه برای جهش اقتصاد کشور فراهم کرده است، گفت: مهم‌ترین مانع برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانش بنیان در کشور نبود انضباط مدیریتی است. محمدحسن ابوترابی‌فرد با حضور در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان با اشاره به اینکه ایران در شرایط فعلی سرمایه‌های سرشاری برای خلق یک اقتصاد بزرگ را در اختیار دارد، اظهار کرد: بودجه کل کشور در سال جاری 846هزار میلیارد تومان تعیین شده که از این رقم 572 هزار میلیارد تومان به بودجه شرکت‌های دولتی اختصاص دارد. وی اضافه کرد: بودجه عمومی کشور در سال جاری 235هزار میلیارد تومان تعیین شده که براساس گزارش مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خوشبینانه‌ترین حالت فقط 190هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی محقق و 45هزار میلیارد تومان اجرایی نخواهد شد.


اعتماد به تولیدکنندگان لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی

ایسنا رییس موسسه مطالعات دین و اقتصاد با اشاره به پساافتادگی غیرعادی ایران طی 10سال گذشته، ضرورت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را بازگشت اعتماد از دست رفته بخش خصوصی دانست. فرشاد مومنی در همایش سراسری الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش ‌بنیان گفت: در شرایط بسیار خطیری که از لحاظ داخلی و منطقه‌یی داریم طی سال‌های 1384 تا 1390 دچار یک پساافتادگی غیرعادی شده‌ایم که باید آن را مطرح و با منطق علم آن را ریشه‌یابی کرد تا جایی که در گزارش مهرماه مرکز پژوهش‌ها در دوره مذکور کشور درحال توسعه ایران پنج برابر دلار بیشتری را خرج کرده و دچار از کارافتادگی غیرعلمی شده است. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در این دوره 10ساله نزدیک به 1000میلیارد دلار به کشور درآمد تزریق شده درحالی که اندازه جمعیت شاغل بدون تغییر باقی مانده است.


انضباط مدیریتی شاه‌‌کلید اقتصاد دانش‌‌بنیان

ایسنا واعظ مهدوی، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به ذخیره‌ نشدن 100میلیارد دلار درآمد‌ نفتی در سال‌های گذشته گفت: برای بهره‌برداری و ذخیره‌سازی درست احتیاج به علم و دانش داریم و با نگرش دانش بنیان و مدیریت دراز‌مدت می‌توانیم در رفع مشکلات کاهش قیمت نفت، کاهش درآمد ملی و مشکل ناکافی بودن درآمد‌های مالیاتی برای مخارج فائق آییم. معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اظهار اینکه احتراز از سلایق و تصمیمات خلق‌الساعه از الزامات حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی است، اظهار کرد: ایران دومین منابع بزرگ دنیا به ارزش جاری 45هزار و 300هزار دلار بعد از روسیه را داراست.


ضرب‌الاجل 10 روزه به وزارتخانه‌ها

ایرنا محمدرضا پورابراهیمی با یادآوری قانون شفافیت ساختار و اطلاعات مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی گفت: با وجودی که این قانون از 15بهمن پارسال لازم‌الاجرا شده است اما هیچ یک از نهادهای دولتی و شبه‌دولتی اقدامی برای ارائه صورت‌های مالی به سازمان بورس نکرده بودند. به گفته پورابراهیمی تنها در دو وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تعاون، کار و رفاه اجتماعی 19هزار شرکت شبه‌دولتی وجود دارد. وزارتخانه‌های دیگر نیز چنین وضعیتی را دارند که سوال ابتدا در کمیسیون اصل 44 مجلس مطرح می‌شود و اگر نتایج مورد نظر به‌دست نیامد موضوع در صحن علنی مجلس پیگیری خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر