ساده‌سازی فرآیند مالیات‌ستانی و کاهش مالیات بر درآمد

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۹۹

گروه اقتصاد کلان

افزایش درآمدهای مالیاتی، یکی از محوری‌ترین اهرم‌های دولت یازدهم برای جبران کسری درآمدی حاصل از افت جهانی قیمت نفت بود. اما برای تحقق این هدف چالش‌های فراوانی وجود دارد؛ از دعواهای سازمان امور مالیاتی و اصناف برای افزایش مالیات گرفته تا فرارهای مالیاتی. در کنار تمامی اینها باید فشارهای وارده از طرف مجلس را هم اضافه کرد که هم در کارت‌زردها و هم در طرح استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی، اصلی‌ترین سوال و تذکر نمایندگان پیرامون همین موضوع بود. پس از همین فشارها هم بود که معاون سازمان امور مالیاتی از کار برکنار شد و مدتی بعد هم علی عسگری، رییس سازمان استعفا داد که علت اصلی این تغییرات در رسانه‌ها فشارهای مجلس عنوان شد.

به‌هرحال با تمامی این اتفاقات حدود دو هفته پیش با حکم علی‌طیب‌نیا، سید کامل تقوی‌نژاد پشت میز ریاست سازمان امور مالیاتی نشست و علی عسگری سمت مشاور وزیر را گرفت. تقوی‌نژاد که در این مدت هیچ سخنرانی رسمی و رسانه‌یی نداشت، حالا در نخستین انتشار سخنانش، از برنامه‌های جدید سازمان امور مالیاتی خبر داده و اعلام کرده است: نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی ازجمله صاحبان مشاغل در راستای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم کاهش خواهد یافت.

سید کامل تقوی‌نژاد با بیان اینکه یکی از رویکردهای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم ساده‌سازی نرخ‌ها بوده است، گفت: این تغییرات در بخش مالیات بر ارث، مالیات تمبر، مالیات حقوق، مالیات اجاره املاک و مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی است. وی درخصوص معافیت پایه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) توضیح داد: اشخاص حقیقی می‌توانند سالانه از یک معافیت پایه استفاده کنند که میزان آن برابر با معافیت حقوق است و هر سال در قانون بودجه مشخص می‌شود.

بدیهی است اگر درآمد اشخاص حقیقی بیش از این میزان باشد مالیات آن طبق نرخ ماده131 قانون محاسبه می‌شود. رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که از سال95 اجرایی می‌شود، برای رعایت حقوق مودیان و ایجاد فضای رقابتی، نرخ‌های مالیاتی اشخاص حقیقی

(ماده 131قانون) کاهش یافته است، اظهار کرد: در قانون فعلی این نرخ‌ها در 5طبقه از 15درصد تا 35درصد تقسیم‌بندی شده که در قانون جدید به 3طبقه از 15درصد تا 25درصد کاهش یافته است؛ به‌این‌صورت که در طبقه اول درآمد تا 3میلیون تومان با نرخ 15درصد محاسبه می‌شد که در قانون جدید درآمد تا 50میلیون تومان با نرخ 15درصد محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: در طبقه دوم قانون فعلی درآمد از 3 تا 10میلیون تومان با نرخ 20درصد محاسبه می‌شد که در قانون جدید درآمد تا 100میلیون تومان نسبت به مازاد 50میلیون تومان با نرخ 20درصد محاسبه می‌شود. به عبارتی محاسبات مالیات در دو طبقه اصلاحیه قانون با تمام 4طبقه قانون فعلی مطابقت می‌کند.

تقوی نژاد تصریح کرد: در طبقه سوم نیز نسبت به مازاد 100میلیون تومان درآمد به نرخ 25درصد محاسبه می‌شود که این نرخ در قانون فعلی 35درصد است. وی همچنین از اضافه شدن یک تبصره به ماده 131 به‌عنوان یکی از مشوق‌های اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم خبر داد و تصریح ‌کرد: براساس این تبصره به‌ازای هر 10درصد افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات نسبت به سال گذشته، یک واحد درصد حداکثر تا 5درصد از نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی کسر می‌شود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه برخورداری از تمام این معافیت‌ها منوط به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت به‌موقع مالیات است، خاطرنشان‌ کرد: اگر فردی در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکند ضمن اینکه نمی‌تواند از معافیت‌ها و تسهیلاتی که در قانون پیش‌بینی شده استفاده کند، به هر میزان درآمدی که کسب می‌کند مالیات تعلق می‌گیرد و مشمول جریمه نیز می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر