آلودگی هوا، علت 17درصد از مرگ و میرها در چین

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۸۹


گروه اقتصاد اجتماعی|

آلودگی هوا تنها مختص شهرهای ایران نیست. در رده بندی‌هایی که از آلوده‌ترین شهرهای جهان منتشر می‌شود، شهرهای چین معمولاً در صدر‌اند. بعد از آنها هم شهرهایی از هندوستان و مکزیک به چشم می‌خورند و صد البته در این سال‌ها که ریزگردهای برخاسته از بیابان‌های ایران و کشورهای همسایه هم نقل محافل شده‌اند، گزارش‌های اهواز و دیگر شهرهای ایران را در صدر آلوده‌ترین شهرهای جهان گنجانده‌اند.

با این همه، در هیچ کشوری در جهان، آلودگی هوا به اندازه چین نیست و علت را هم بسیاری در روند سریع مدرنیزاسیون در این کشور می دانند که محیط زیست و طبیعت را قربانی کرده است.

حالا نتایج گزارش یک موسسه تحقیقاتی بین‌المللی می‌گوید آلودگی هوا در پکن به اندازه‌یی است که گویی هر یک از شهروندان این شهر، روزانه 40 نخ سیگار می‌کشد.

بنا براین گزارش، آلودگی هوا در چین، عامل مرگ سالیانه 17درصد از جمعیت این کشور است و 513 میلیون نفر از مردم این کشور در شرایطی زندگی می کنند که «خطرناک» توصیف شده است.

به گزارش سی ان بی‌سی، موسسه غیر انتفاعی «برکلی ارث»، در گزارشی که در اوایل ماه دسامبر سال جاری منتشر کرده، می‌گوید که بیش از 80 درصد از مردم چین، در معرض سطوحی از آلودگی هوا هستند که بسیار بالاتر از سطوح ایمن اعلام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست امریکاست.

با این حال گویا تلاش‌هایی هم صورت گرفته تا این آلودگی‌ها کاهش پیدا کند. دولت چین شبکه‌یی از سنسورهای هواشناسی را در سطح کشور به کار گرفته و داده‌های آنها را نیز به صورت روزانه و آنلاین منتشر می‌کند. گروه برکلی ارث نیز از همین داده‌ها برای نگارش این گزارش بهره گرفت. این داده‌ها نشان می‌دادند که آلودگی هوا در چین، بسیار بیشتر از آن چیزی بوده که گزارش‌های پیشین که با استفاده از تصاویر ماهواره‌یی تهیه شده بودند، نشان می‌دادند.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهند که آلودگی هوا در چین، روزانه به مرگ 4هزار نفر از شهروندان این کشور منجر می‌شود، یعنی چیزی در حدود 17 درصد از کل مرگ‌ها در این کشور. با این همه، این گزارش می‌افزاید که مرتبط دانستن مرگ و میر با آلودگی هوا «پیچیدگی»های خاص خودش را دارد.

داده‌های گزارش برای بررسی علل مرگ و میر هم با استفاده از روش‌هایی انجام گرفته که سازمان جهانی بهداشت آنها را مورد تایید قرار داده بود. این گزارش نشان می‌دهد که حدود 38 درصد از جمعیت چین، یعنی چیزی در حدود 513 میلیون نفر، هوایی را تنفس می‌کنند که مطابق معیارهای آژانس محافظت از محیط زیست در ایلات متحده امریکا، «ناسالم»

تلقی می‌شود.

نویسندگان گزارش می‌گویند که این رقم به قدری بزرگ است که باور کردنش مشکل است. یکی از آنها می‌گوید که یکی از بدترین مناطق، در جنوب غربی پکن واقع شده است.

سنسورهایی که داده‌های آنها در گزارش مورد استفاده قرار گرفته بودند نشان می‌دهند که آلودگی‌های موجود در هوای شهرهای چین، مشتمل بر انواع گوناگونی از آلودگی‌ها هستند، آلودگی‌هایی مانند اوزون، کربن دی اکسید، اکسیدهای نیتروژن و امثال اینها. اصلی‌ترین معضل هوا در چین، ریزگردهای با ابعاد کوچک‌تر از 2.5 میکرون هستند.

این ذرات کوچک می‌توانند کاملاً وارد دستگاه تنفسی انسان بشوند و مسبب بیماری‌های بسیار و حتی مرگ باشند. «زمانی که من در پکن بودم، آلودگی در خطرناکترین سطحش بود. هر ساعتی که در معرض آلودگی هوا بودم این احساس به من دست می‌داد که امید به زندگیم حدود 20 دقیقه کاهش پیدا کرده است.»

این را ریچارد مولر، مدیر بخش علمی موسسه برکلی ارث می‌گوید. او می‌افزاید: «این سطح از آلودگی در چین درست به مانند این است که هر مرد، زن و کودک چینی، ساعتی 1.5 نخ سیگار بکشد.»

آلودگی گسترده هوا در چین، افزون بر معضلاتی که مسبب آنها بوده، دستگاه چاپ پول برای برخی شرکت‌ها هم بوده است. تولید ماسک‌های ضد آلودگی، یکی از تجارت‌های پول‌سازی بوده‌اند که در این سال‌ها در چین پا گرفته است. بر خلاف ایالات متحده، آلودگی هوا در چین در فصل زمستان حتی بدتر هم هست، چرا که چینی‌ها خانه‌هایشان را با زغال سنگ گرم می‌کنند و وارونگی هوا هم باعث می‌شود که لایه‌های آلودگی، در نزدیکی سطح زمین

باقی بمانند.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم چین در سال 2022، میزبان بازی‌های المپیک زمستانی است. با این همه چین اعلام کرده که می‌خواهد جلوی آلودگی گسترده هوا در شهرهایش را بگیرد، استفاده از ذغال سنگ را محدود کند و به این ترتیب جلوی پخش شدن دی اکسید کربن در جو را هم بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد باید قدردان چین بود، چرا که دی اکسید کربن اصلی‌ترین عامل گرمایش زمین هم هست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر