رونق نسبی بازار مسکن در فصل سرد

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۷۷

فرآیند خرید و فروش ملک علاوه بر پاسخ به یک نیاز اجتماعی و خانوادگی از سوی قشر عظیمی از متقاضیان نقش سرمایه‌یی دارد زیرا یکی از سودآورترین و امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست. متقاضیان اصلی مسکن را می‌توان در دو بخش متقاضی مصرفی و متقاضی سرمایه‌یی تقسیم کرد. متقاضیان مصرف‌کننده موجب تداوم آهنگ متناسب خرید و فروش در بازار می‌شوند و کمی با تامل و دوراندیشی یا نخستین واحد ملکی پیشنهادی را خریداری می‌کنند یا با ارتقا متراژ، مسکن ثانویه فراهم می‌کنند، بر همین اساس بدیهی است که این تغییر و تحولات خرید و فروش در یک بازه زمانی و موازی با هم صورت می‌پذیرد از این رو، تغییرات قیمتی در این چرخه چه هنگام فروش و چه زمان خرید، تاثیری بر تصمیم‌گیری برای اقدام به این تغییر را شامل نمی‌شود و این طیف همواره در بازار طبیعی مسکن حضور دارند اما این بخش از خریداران و فروشندگان به تنهایی نمی‌توانند تاثیر عمده بر خروج رکود از حوزه مسکن ایفا کنند از این رو دولت با تدبیر ارتقای تسهیلات بانکی علاوه بر اینکه از این طیف خریداران برای خانه‌دار شدن حمایت می‌کند، نیم نگاهی نیز به رونق ساخت و ساز مسکن داشته تا با نشانه رفتن متقاضیان اصلی مسکن و سازندگان ساختمانی ازجمله انبوه‌سازان شاید بتواند سهمی در خروج از رکود در حوزه مسکن و رونق خرید و فروش ایفا کند.

اما مهم‌ترین بخش موثر در خروج بخش مسکن از رکود، طیف متقاضیان سرمایه‌یی در این حوزه است که در شرایط کنونی اقتصادی حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیستند. این طیف از خریداران و سرمایه‌گذاران درصدد معامله مسکن دوم یا بیشتر هستند ولی به علت رکود در این بخش و مقایسه سرمایه‌گذاری خود در مسکن و سپرده‌های بانکی ترجیح می‌دهند تا خروج نسبی مسکن از رکود، پول و سرمایه خود را در بانک یا در سایر بخش‌های اقتصادی به گردش درآورند. به عبارت دیگر در موقعیتی که سازندگان مسکن با انباشت واحدهای ساخته شده خود مواجه هستند بدیهی است که تمایلی به خرید یا مشارکت در ساخت املاک کلنگی نخواهند داشت.

آنچه بیان شد تحلیل طیف‌های مختلف اجتماعی و نحوه و انگیزه مخاطبان خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بود ولی در ادامه به استناد آمار منتشره در حوزه مسکن این واقعیت مشخص می‌شود که میانگین مجموع معاملات انجام شده در حوزه املاک نشان از کاهش شدید خرید و فروش به نسبت دو سال گذشته در 9ماه سال 94 داشته و بدیهی است این عدم استقبال از معاملات مسکن باعث رکود همچنین کاهش متوسط حداقل 10درصدی می‌شود، هر چند مقوله رهن و اجاره بدون افزایش شدید و ناگهانی سیر طبیعی در محدوده تورم و کمی بیش یا کمتر از آن را تجربه کرده است.

با رصد بازار مسکن، انتظار خروج از رکود در بخش مسکن در 3ماهه آخر سال 94 نیز منتفی است اما با نزدیک شدن به ایام پایان سال و ورود متقاضیان مصرف‌کننده به بازار از یک سو و از سوی دیگر فراهم شدن اعطای تسهیلات مصوب جدید بانکی می‌تواند رونق نسبی و طبیعی را به بازار مسکن بازگرداند، بازگشت رونقی که نمی‌تواند افزایش قیمت را به همراه داشته باشد و فقط میزان معاملات مسکن را افزایش داده و طیفی از متقاضیان مسکن را که به حالت انتظار و درحال رصد بازار مسکن در پی تحولات سیاسی و اقتصادی کشور بوده‌اند را مجاب به خرید یا فروش واحدهای مسکونی خود کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر