افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در اواخر سال جاری

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۷۴


اگر میزان ساخت و سازهای صورت گرفته و صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران را مبنای ارزیابی تولید مسکن در کل کشور قرار دهیم، با قاطعیت می‌توان اعلام کرد که در سال جاری، ساخت و ساز و تولید مسکن در کشور کاهش یافته و بخش تولید بازار مسکن همچون سال‌های اخیر در رکود بوده است.

البته تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در فصل زمستان، صدور پروانه‌های ساختمانی سیری صعودی را طی می‌کند، نگاهی به آمار پروانه‌های صادر شده برای ساخت و ساز مسکن ‌در زمستان سال‌های گذشته گواه این مطلب است و به نظر می‌رسد در زمستان سال جاری همچون سال‌های قبل شاهد افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به سایر فصول سال باشیم؛ اما با وجود این نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت؛ زیرا رکود بازار مسکن در سال‌های93،92و94 به دلایل متعددی ازجمله وضعیت مبهم اقتصاد کلان کشور، ساخت و ساز انبوه مسکن در سال‌های90 و 91، نبود پتانسیل مناسب برای ساخت واحدهای جدید مسکونی، بالا بودن قیمت مسکن در کشور، ناتوانی مردم در خرید مسکن و... وابسته است.

این موارد از مهم‌ترین عواملی هستند که موجب افت حجم معاملات و کاهش قراردادهای امضا شده در حوزه خرید و فروش مسکن هستند و کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی را نمی‌توان یکی‌ از مهم‌ترین دلایل رکود بازار مسکن دانست..

حال باتوجه به رکود کنونی بازار مسکن، عدم وجود برنامه‌ریزی مناسب و نبود اهرمی قوی برای خروج از رکود و بهبود شرایط، به نظر نمی‌رسد که در سه ماه آینده شاهد تحولی اساسی در بازار خرید و فروش؛ همچنین ساخت و ساز مسکن باشیم و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم سال آینده نیز شرایط بازار تغییر چندانی را شاهد نباشد و در نیمه دوم سال95 در انتظار بهبود و رونق نسبی بازار خرید و فروش مسکن باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر