مسکن و گره‌های زیرساختی اقتصاد کشور

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۷۱

نشانه‌های موجود از عملکرد بخش مسکن در 9ماه گذشته حاکی از آن است که نباید در انتظار تحول و تغییر خاصی در این بازار باشیم. البته به نظر می‌رسد که حجم معاملات به دلیل پرداخت وام 60 میلیونی خرید مسکن نسبت به سال گذشته افزایش یابد، اما این افزایش به میزانی نیست که موجب خروج از رکود مسکن و رونق بازار شود و رکود در سه ماه آینده همچنان ادامه خواهد یافت و تا زمانی که اقتصاد کلان کشور بهبود نیابد و از رکود خارج نشود، نمی‌توان شاهد رونق بازار مسکن بود.

به عبارت دیگر تا زمانی که گره‌های زیرساختی اقتصاد کشور گشوده نشود و درآمد مردم به‌طور عام و متقاضیان مسکن به شکل خاص افزایش نیابد؛ بخش مسکن متحول نمی‌شود و رکود کماکان ادامه می‌یابد.

بر همین اساس افزایش قیمت در فصل زمستان پیش‌بینی نمی‌شود زیرا تقاضای موثر چندانی در بخش خرید و فروش مسکن وجود ندارد و بعید است که قیمت‌ها بیش از این کاهش یا افزایش یابد. پرداخت تسهیلات خرید 60میلیون تومانی نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار خرید و فروش داشته باشد زیرا این وام مربوط به قشر متوسط و دهک میانی جامعه است و نیاز مسکن سایر دهک‌های اقتصادی را تامین نمی‌کند، ضمن اینکه میزان این تسهیلات نیز برای خرید یک واحد مسکونی متوسط و کوچک در مناطق متوسط شهر تهران کم است، در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان بازپرداخت این وام نیز زیاد بوده و پرداخت آن از توان بسیاری از متقاضیان مسکن خارج است. البته پرداخت تسهیلات 60میلیون تومانی خرید مسکن، حجم معاملات و تعداد قراردادها را افزایش و به تبع آن تعداد واحدهای مسکونی خالی در کشور را کاهش می‌دهد اما نمی‌توان انتظار رونق بازار مسکن و بهبود شرایط کنونی را داشت، به عبارت دیگر پرداخت این وام اگرچه گامی در جهت بهبود بازار مسکن است اما به تحولی اساسی دراین بازار منجر نمی‌شود.

شرایط درمورد بازار رهن و اجاره نیز تفاوت چندانی با بازارخرید و فروش ندارد و به نظر می‌رسد که شاهد تحول خاصی در سه ماه آتی دراین بخش نباشیم زیرا فصل اصلی این بازار تا اواسط مهرماه است و اکنون در زمستان به سرمی بریم و در سه ماه آتی بازار رهن و اجاره نیز متحول نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر