تجارت با دانمارک توسعه می‌یابد

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۶۷


باید دید در گذشته ارتباط ما با دانمارکی‌ها یا کشورهایی از این دست چرا ضعیف بوده و با آسیب‌شناسی درست، مسیر توسعه تجارت با این کشور را هموار کرد.

رضی حاجی‌آقا‌میری، عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با وب سایت خبری اتاق تهران و در مورد سفر هیاتی از دانمارک به ایران گفت: کشورهای اسکاندیناوی، کشورهای صنعتی پیشرفته هستند. درحال حاضر امکان همکاری ما با کشورهایی مثل دانمارک، سوئد و نروژ وجود دارد و با توجه به مشکلات سیاسی که ایران به طور عمده با سایر کشورهای غربی دارد، هر چه ارتباطات تجاری ایران افزایش پیدا کند، فرصت‌های بهتری پیش روی اقتصاد کشورمان قرار می‌گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: ارتباطات تجاری گسترده باعث می‌شود فرصت‌های بیشتری داشته باشیم. به این معنا که اگر چالش‌های سیاسی باعث شود ایران از همکاری‌های اقتصادی با کشورهایی خاص باز بماند، این امکان را داشته باشیم تا با کشورهایی که از جریان‌های سیاسی تبعیت نمی‌کنند، تجارت کنیم.

رضی حاجی‌آقامیری با اشاره به اینکه تبعیت کشورهای اتحادیه اروپا از هژمونی سیاسی در غرب و چالش‌های ناشی از آن برای اقتصاد ایران بعید است، گفت: با این وجود ممکن است فرصت‌هایی برای ایران به دست آید که بدون این ارتباطات ممکن نخواهد بود. در ضمن اقتصاد این کشورها هم به کشورهایی که مشتری قلمداد می‌شوند، متکی است و از سوی دیگر آنها خریدار نفت ایران هستند. همه این دلایل حاکی از این است که برقراری ارتباط با کشورهایی چون دانمارک برای ایران منشأ فرصت‌های خوب است.

عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صادرات ایران گفت: دانمارک کشور صنعتی است و بیشتر همکاری ما در این حوزه در صورت تفاهمات رخ خواهد داد. باید دید کدام بخش از صنعت ما که فعال است می‌تواند با دانمارکی‌ها ارتباط بگیرد.

حاجی‌آقامیری ادامه داد: ما از قدیم به دانمارک فرش صادر می‌کردیم البته دانمارک کشور بزرگ نیست اما نباید به کشورهای بزرگ بسنده کرد. گاهی ارتباط با چند کشور کوچک می‌تواند جای ارتباط با کشور بزرگ را بگیرد. به نظر من نباید در توسعه تجارت تفاوتی بین کشورها قائل شد و بدون خط قرمز نسبت به آنها باید کار کرد. بدون توسعه صادرات اقتصاد ایران شکوفا نخواهد شد.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: باید دید در گذشته ارتباط ما با دانمارکی‌ها یا کشورهایی از این دست چرا ضعیف بوده و با آسیب‌شناسی درست، مسیر توسعه تجارت با این کشور را هموار کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر