بورس کالا

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۶۵

مزایای پیاده‌سازی برنامه‌های استراتژیک در بازار سرمایه

وجه ممیز این رویکرد مدیریتی، رو به آینده بودن آن است که از این جهت در مقابل رویکردهای مبتنی بر ارزیابی عملکرد مورد استفاده در گذشته قرار می‌گیرد. مدیرعامل فرابورس ایران درخصوص نقشه استراتژی سازمان بورس و اوراق بهادار که اخیرا تدوین شده است، گفت: رویکرد کارت امتیازی متوازن که به عنوان قالب ارائه در این سند استفاده شده، یکی از روش‌های جدید در پیاده‌سازی برنامه‏ استراتژیک در سازمان‌هاست که البته باید با توجه به مبانی نظری و با در نظر گرفتن سطح بلوغ سازمان‌ها از آن استفاده شود. وجه اول اینکه استفاده از یک مدل برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از مدل‌های پیاده‌سازی استراتژی مزایای غیر قابل انکاری از جمله یادگیری و مواجهه مسوولان و دست‌اندرکاران با ادبیات این حوزه دارد و وجه دوم میزان کارآیی استفاده از این ابزارهاست که البته این موضوع جای بررسی بیشتری دارد و در آینده با بررسی بیشتر محتوای این سند امکان ترمیم آن وجود خواهد داشت. وی ضمن ابراز خرسندی از در نظر گرفتن سه شاخص اصلی پویایی، چابکی و اثربخش بودن سازمان در این سند بیان کرد: این سه موضوع برای بهبود عملکرد زیرساخت بازار سرمایه اهمیت حیاتی دارند. با توجه به وضعیتی که اقتصاد کشور با آن مواجه است، افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی کشور یک راه‌حل مورد اجماع برای به میدان آوردن سرمایه‌ها و به کار گرفتن آن در چرخه تولید است. در این برنامه شاهد هستیم که اهداف ذکر شده به‌صورت نسبتا قابل قبولی تبدیل به اهداف ذی‌نفعان شده و این موضوع به لحاظ به وجود آوردن امکان همگرایی همه‏ دستگاه‌های ذی‌نفع حایز اهمیت است.


ضعف در تامین مالی، علت اصلی تاخیر در پروژه‌های شهری

غلامرضا ابوترابی مدیر اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌یی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: تامین مالی یکی از دغدغه‌های اصلی برای اجرای طرح‌های توسعه‌یی و شهری است و بررسی‌ها نشان داده که علت اصلی تاخیر در پروژه‌های شهری و همچنین حجم بالای طرح‌های نیمه تمام شهری، مشکل تامین منابع مالی است. در حال حاضر ابزارهایی نظیر اوراق مشارکت، صکوک اجاره، مرابحه، سفارش ساخت (استصناع) و سلف موازی استاندارد از جمله اوراق بدهی است که در بازار سرمایه ایران منتشر می‌شود و پاسخگوی نیازهای مالی شرکت‌ها، پروژه‌ها، شهرداری‌ها و دولت است. در بازار سرمایه چندین ابزار برای تامین مالی ساخت پروژه‌های شهری یا طرح‌های توسعه‌یی وجود دارد که انتخاب آنها به شرایط صاحب پروژه و خود پروژه بستگی دارد.

به گفته وی برخی از این ابزارها مبتنی بر بدهی و برخی دیگر مبتنی بر سرمایه هستند؛ از جمله ابزارهای قابل استفاده مبتنی بر بدهی می‌توان به اوراق مشارکت، اوراق مرابحه، اوراق استصناع و اوراق اجاره اشاره کرد؛ ضمن اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نیز به عنوان یک ابزار تامین مالی مبتنی بر سرمایه در تامین مالی پروژه‌های ساختمانی می‌توانند بسیار مفید باشند. اوراق استصناع می‌تواند به عنوان یک ابزار تامین مالی در تامین هزینه‌های ساخت یک پروژه ساختمانی مورد استفاده واقع شود. این ابزارها می‌تواند سرمایه شرکت‌هایی را که کار تامین مالی انجام می‌دهند، افزایش دهد اما امروزه به دلیل نقدینگی پایین شرکت‌ها، این ابزار کمتر مورد استقبال بازار سرمایه و شرکت‌ها قرار گرفته است.


رقابت مخترعان حوزه لوازم خانگی در فستیوال بازار دارایی فکری

سیدمهدی علم‌الهدی ضمن اعلام خبر برگزاری دومین فستیوال بازار دارایی فکری در روز 21 دی‌ماه اظهار داشت: به دنبال استقبال از نخستین فستیوال دارایی فکری در سال گذشته، فستیوال دوم با شرکت و رقابت تعداد زیادی از مخترعان و در حضور سرمایه‌گذاران در محل سالن کنفرانس شماره یک نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. نقطه تمایز فستیوال امسال نسبت به سال قبل تخصصی شدن موضوع فستیوال است به نحوی که امسال اختراعات حوزه لوازم خانگی به‌طور خاص در این رقابت حضور می‌یابند. علم‌الهدی اضافه کرد: پس از طی فرآیند پذیرش و اولویت‌بندی این درخواست‌ها، تعداد 7 اختراع و نوآوری برای ارائه در روز فستیوال انتخاب می‌شوند و اطلاعات مابقی نوآوری‌ها در قالب کتابچه در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. به گفته وی در این فستیوال هریک از طرح‌های منتخب، در زمان 8 دقیقه‌یی به مخاطبان حاضر در مراسم ارائه شده و در مدت 7 دقیقه هم به سوالات احتمالی آنها پاسخ داده خواهد شد.


مراجعه پیمانکاران دارنده اسناد خزانه اسلامی به کارگزاری‌های فرابورس

با توجه به نزدیک شدن به زمان سررسید اسناد خزانه اسلامی در 23 اسفندماه، پیمانکاران دارنده این اسناد باید جهت تکمیل فرآیند تخصیص اوراق و دریافت کد سهامداری خود به یکی از کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران مراجعه کنند. رضا غلامعلی‌پور با بیان اینکه از مهرماه امسال بر اساس تکلیف قانون بودجه سال 93 کل کشور، 10هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در فرابورس پذیرش شده است، بیان داشت: از آن زمان تاکنون بازار ثانویه برای دادوستد این اسناد در بازار ابزارهای نوین مالی شکل گرفته است. وی فرآیند عرضه اسناد خزانه از سوی دولت را یک فرآیند تدریجی دانست و اضافه کرد: مبلغ اسمی اسناد خزانه اسلامی در سررسید نهایی توسط خزانه‌داری کل کشور تامین و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب آخرین دارندگان اسناد خزانه اسلامی واریز خواهد شد.

با توجه به نزدیک شدن به زمان سررسید اسناد خزانه اسلامی در 23 اسفندماه، پیمانکاران دارنده این اسناد باید جهت تکمیل فرآیند تخصیص اوراق و دریافت کد سهامداری خود به یکی از کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران مراجعه کنند. به گفته وی ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی از زمان گشایش نماد آن در بازار فرابورس تاکنون بیش از 194میلیارد تومان بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر