واهمه تکرار روزهای تلخ بورس در اواخر سال

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۶۳

گروه بورس مهشید خیزان

روز گذشته بازار سرمایه تحت تاثیر تنش در روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از سوی این کشور عربی و از سوی دیگر افت شدید شاخص‌ها در بورس‌های آسیایی و بازارهای بورس در امارات و قطر در ساعات اولیه معاملات نوسان زیادی داشت. در بازار ایران، شاخص کل تا ساعات میانی معاملات، صعود خوبی را آغاز کرده بود، اما به یک‌باره کاهش پیدا کرد و درنهایت با 17.9واحد رشد در ارتفاع 61هزار و 728واحد قرار گرفت.

بر همین اساس، از آنجایی که ایران و عربستان دو تولید‌کننده نفت هستند، به دلیل واکنش‌های متعدد به این اخبار، قیمت نفت در ساعات اولیه معاملات تاحدی بالا رفت. از سوی دیگر، حتی باوجود اخبار مثبتی که در بازار فولاد درخصوص صادرات 18میلیون‌تن ‌در افق 1404 که روز گذشته منتشر شد و هم قیمت نفت تاحدی خود را بالا کشید، بازار بورس نتوانست تاثیر زیادی از این اوضاع بگیرد و سهامداران با احتیاط بیشتری عمل کردند؛ البته بیشتر معاملات توسط حقیقی‌ها انجام گرفت.

در همین راستا، شاخص کل هم‌وزن با 99واحد رشد عدد 9هزار و 843واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 108واحدی به رقم 67هزار و 893واحد دست یافت. شاخص بازار اول درحالی با کاهش 15واحدی به عدد 42 هزار و 294واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 199واحد افزایش عدد 140هزار و 256واحد را برای خود ثبت کرد، همچنین شاخص کل فرابورس با رشد 5واحدی به رقم 687واحد دست یافت.


122میلیارد تومان، ارزش کل معاملات بورس

براساس این گزارش، در معاملات دیروز نماد معاملاتی 3شرکت ایران ترانسفو با 15واحد و سرمایه‌گذاری دارویی تامین با 8واحد، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه با 62واحد، کشتیرانی ج. ا. ا با 15واحد و بانک تجارت با 9واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. همچنین ارزش معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 122میلیارد تومان رسید که ناشی از دادوستد 575میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 50هزار و 800نوبت معاملاتی بود.

طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان ایلام، حق تقدم خرید سهام سیمان دشتستان و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ماشین‌سازی اراک، حق تقدم خرید سهام زغال سنگ نگین طبس و زرین معدن آسیا متوقف شدند. همچنین پذیره‌نویسی بیش از یک میلیارد برگه حق تقدم استفاده نشده بانک قوامین به مدت یک ماه از دیروز آغاز شد. در همین حال، دیروز آگهی عرضه بلوک 87.08درصدی سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به قیمت پایه هر سهم 3647ریال درحالی منتشر شد که به نظر می‌رسد این سهم در پایان معاملات، از فروش مناسبی برخوردار نبود.


بانکی‌ها محتاط‌تر از همیشه

اما روز گذشته در نماد معاملاتی کارخانجات تولیدی شهید قندی همسو با انتشار برخی خبرها مبنی بر افزایش قراردادهای خارجی این شرکت، بازار سهام شاهد حضور پرقدرت خریداران در برابر عرضه‌های مداوم بود، به‌طوری‌که با معامله بیش از 29میلیون سهم به ارزش 6میلیارد و 910میلیون تومان در این نماد معاملاتی، در بالاترین دامنه نوسان قیمتی قرار گرفت. همچنین در نماد معاملاتی پتروشیمی خراسان، 17میلیون سهم از کد شرکت حقوقی با نوسان مثبت حدود 3درصدی تهاتر شد؛ روز گذشته در تالار شیشه‌یی شنیده شد که سرپرست این مجتمع پتروشیمی از اعطای مجوز اختصاص سوخت از سوی وزارت نفت برای اجرای طرح GTPP خبر داده است.

در گروه سنگ آهنی‌ها نیز دیروز پس از گذشت بیش از 60روز از سقوط قیمت‌ها، درنهایت قیمت‌های جهانی سنگ آهن روند صعودی به خود گرفته و از دو هفته پیش تا به امروز بیش از 3دلار به‌ازای هر‌تن ‌افزایش یافته است. در این میان شرکت هندی IOCL نخستین محموله گندله سنگ آهن به میزان 66هزار و 700تن را از بندر مانگالور به ایران صادر کرده است.

در گروه بانکی‌ها نیز به دلیل اعلام رییس کل بانک مرکزی درخصوص لغو تحریم‌های بین‌المللی در هفته‌های آینده و باتوجه به اینکه بانک‌های ایران به دلیل توسعه نیافتگی، آمادگی لازم برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی را ندارند؛ به همین دلیل روز گذشته اکثر نمادهای بانکی از وضعیت خوبی برخوردار نبودند. درمجموع اینکه، دیروز بازار سهام، بازاری محتاط و کم‌حجم بود که شرکت‌های کوچک با سهام شناوری پایین ازجمله گروه لبنیاتی و برخی دارویی‌ها در کنار معاملات حق تقدم خرید سهام، پیشرو‌ترین سهم‌های این بازار بودند.


جزئیات معاملات آیفکس

در جریان معاملات روز گذشته بازار فرابورس، 280‌میلیون‌ و 650هزار ورقه بهادار به ارزش حدود 2هزار و 590میلیارد و 350‌میلیون‌ ریال در 19هزار و 432نوبت معاملاتی، مورد دادوستد قرار گرفت. گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار سهام را با دادوستد 16‌میلیون‌ و 980هزار سهم به ارزش 24میلیارد و 910‌میلیون‌ ریال از آن خود کرد و نماد شرکت‌های قاسم ایران، قند شیروان و کیمیای زنجان گستران پربیننده‌ترین نمادهای دیروز فرابورس بودند. همچنین، آیفکس در پایان ساعت معاملات با ثبت رشد 5.5واحدی نسبت به روز قبل به رقم 686.97واحد رسید. سهام مرجان کار در کنار کی‌بی‌سی و پگاه فارس بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های مس تکنار، بهمن لیزینگ و قند شیروان با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد.

علاوه بر این، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش 4‌میلیون‌ و 480هزار سهم اختصاص یافت و بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به دادوستد 49هزار و 929ورقه اسناد خزانه اسلامی بود؛ ضمن اینکه نرخ بازده تا سررسید این اوراق در پایان دیروز با 0.19درصد رشد نسبت به روز قبل به 26درصد رسید. در پایان معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز چهارشنبه 16دی 1394 متوقف شد.


عرضه ۱۶۶هزار‌تن ‌انواع محصول در بورس کالا

دیروز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ۲۲۰۰‌تن ‌ورق گرم C، ۲۲۰۰‌تن ‌ورق گرم B، یک هزار‌تن ‌ورق سرد B و ۵۰۰‌تن ‌ورق قلع اندود را عرضه کرد. شرکت آلومینیوم ایران نیز با ۵۰۰‌تن ‌شمش هزارپوندی8.99 در تالار معاملات حضور یافتند. دیگر عرضه‌های این روز تالار محصولات صنعتی و معدنی شامل ۲۰‌تن ‌سولفورمولیبدن و 3تن ‌کنسانتره فلزات گرانبها بود. در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۶۲هزار و ۶۵۰‌تن ‌انواع قیر، ۲۰هزار‌تن ‌وکیوم باتوم، ۱۵هزار و ۳۱۸‌تن ‌انواع مواد پلیمری، 8هزار‌تن ‌لوب کات و یک هزار‌تن ‌سلاپس واکس روی تابلوی عرضه رفتند. تالار صادراتی نیز شاهد عرضه ۲۸هزار و ۵۰۰‌تن ‌انواع قیر و ۵۰۰‌تن ‌عایق رطوبتی بود.

در تالار محصولات کشاورزی، ۱۰هزار و ۸۸۷‌تن ‌ذرت خوزستان، موجودی انبارهای شاداب دانه، دانه طلایی، شهید بهشتی دیلم، توسعه کشت ذرت ۱، بنوار ناظر، آزادی، غرب کرخه، سیبلی ۱و۲، توسعه کشت شوش، سیدعباس، شهید رجایی، آبگرمک، وحدت، حسینیه، شهید بهشتی بی‌سی و عقیلی در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه شد. علاوه بر این، یک هزار‌تن ‌گندم دروم، 5هزار‌تن ‌سویا و ۶۰۰‌تن ‌روغن خام سویا روی تابلوی عرضه رفتند. درمجموع آنکه در تالارهای مختلف بورس کالا، 166هزار‌تن ‌انواع کالا عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر