سقوط سه‌پله‌ای اکسون موبیل در میان شرکت‌های بزرگ جهان

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۵۲

گروه انرژی|

کاهش رتبه شرکت‌های نفتی در تازه‌ترین گزارش گلدمن ساچ از رده‌بندی بزرگ‌ترین شرکت‌ها در سال 2015 به خوبی به چشم می‌خورد. این رده‌بندی شامل 20 شرکت بزرگ در دنیاست و آن طور که بلومبرگ گزارش داده است؛ اکسون موبیل که از سال 2005 تاکنون در رتبه‌های اول و دوم جای داشت هم‌اکنون در جایگاه پنجم قرار گرفته است. طبق این گزارش اکسون موبیل در سال 2014 در رتبه دوم قرار داشت و در سال 2015 با سقوط سه پله‌یی در رتبه پنجم جای گرفت. این وضعیت نشان‌دهنده تاثیر جدی موج کاهش قیمت نفت بر وضعیت کلی شرکت‌های بزرگ نفتی است. اکسون موبیل که روزی مهد بازار کار برای متخصصان نفتی و مهندسان نفت بود هم‌اکنون با مشکلاتی نظیر تعدیل نیرو روبه‌رو شده است. گفتنی است این تعدیل نیرو مختص اکسون موبیل نیست و سایر شرکت‌های بین‌المللی نفتی نیز گرفتار این معضل شده‌اند به طوری که به ازای هر 5 دلار کاهش در قیمت نفت کارکنان شرکت‌های نفتی بیشتر با ترس از دست دادن شغل مواجه می‌شوند و برای از دست دادن شغل خود لحظه شماری می‌کنند.

اکسون موبیل که بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان محسوب می‌شود در بازار‌های مالی نیز شرایط خوبی ندارد به طوری که با نگاهی به کارنامه چند ماه اخیر اکسون موبیل پی به وضعیت نامطلوب سهام این شرکت در بورس می‌بریم. به واسطه تشدید روند کاهشی قیمت نفت خام در اواخر سال 2015 سهام این شرکت در چند ماه اخیر در یک روند نزولی با شیب ملایم قرار گرفته است. کمپانی اکسون ‌موبیل هم‌اکنون به ‌عنوان سومین شرکت بزرگ جهان بر پایه میزان درآمد سالانه شناخته می‌شود. این شرکت همچنین با ظرفیت پالایش روزانه 3/6 میلیون بشکه نفت، بزرگ‌ترین پالایشگر جهان محسوب می‌شود و تعداد کارمندان این شرکت به بیش از ۸۲هزار نفر می‌رسد.

بررسی رتبه‌بندی 20شرکت بزرگ جهان که توسط گلدمن ساچ منتشر شده نشان می‌دهد، اکسون موبیل در این سقوط رتبه در میان نفتی‌ها تنها نیست. پتروچاینا نیز سقوطی 4 پله‌یی را تجربه کرده و از رتبه 13 در سال 2014 به رتبه 17 در سال 2015 رسیده است. پتروچاینا که تحت مدیریت مستقیم شرکت ملی نفت چین اداره می‌شود بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت خام در کشور چین محسوب می‌شود. این شرکت همچنین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی آسیا محسوب می‌شود.

طبق این گزارش شرکت‌های غیرنفتی نسبت به شرکت‌های نفتی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و از چشم‌انداز خوبی برخوردارند به طوری که شرکت اپل از سال 2011 تاکنون در رتبه اول قرار دارد، مایکروسافت نیز نسبت به سال گذشته با یک پله صعود در رده سوم قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر