روی خط خبر

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۴۹

بی‌توجهی تجار تازه به دوران رسیده به آینده


گروه تجارت افغانستان ازجمله کشورهای هدف صادراتی در دوران پساتحریم به شمار می‌رود. تجارت افغانستان با دیگر کشورها حدود 20میلیارد دلار است و ایران در این تجارت حدود سه میلیارد دلار سهم دارد که این آمار متناسب با ظرفیت اقتصادی ایران نیست. اگرچه به گفته کارشناسان، ترکیب واردات افغانستان از ایران درحال تغییر است؛ به این معنا که در گذشته، ما کالاهای ساخته شده ازجمله مصالح ساختمانی، مواد غذایی و لوازم خانگی به این کشور صادر می‌کردیم اما اکنون واردات آنها به سمت واردات مواد اولیه سوق پیدا کرده است؛ چراکه افغان‌ها درحال سرمایه‌گذاری‌های کوچک در صنایع کشور خود هستند.

در این باره اما؛ دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مشاور رییس‌جمهور با انتقاد از برخی رفتارهای تجاری و با اشاره به اینکه این نوع رفتارها به ضرر آینده تجاری کشور تمام می‌شود، می‌گوید: «بعضی تجار تازه به دوران رسیده ممکن است نسبت به آینده بازار کم اعتنا باشند. از سوی دیگر در تجارت حتما باید وفای به عهد کنیم؛ در غیر این صورت تجارتمان یک ‌بار مصرف می‌شود. » اکبر ترکان اظهار کرد: در تجارت یکی از کارهایی که باید انجام دهیم، این است که درستکاری خود را نشان داده و به تعهداتمان پایبند باشیم. در فضای تجارت اگر قول می‌دهیم کالای درجه یک و با کیفیت ارائه دهیم حتما باید وفای به عهد کنیم؛ در غیر این صورت تجارت ما یک‌ بار مصرف می‌شود. ترکان خاطرنشان کرد: عدم تعهد در فضای تجاری منجر به حذف بازارها و در نهایت تامین شرایط برای بازارهای تجاری رقبا می‌شود بنابراین در این باره تجار باید با دقت عمل بیشتری برخورد کنند.


بی‌رونقی بازار کاغذ در زمان اوج مصرف

ایسنا دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه لغو تحریم‌ها دلیلی بر خروج بازار از رکود نیست، گفت: با لغو تحریم‌ها شاهد کاهش قیمت‌ها با شیب ملایم هستیم. سیدطاهر شبیری با بیان اینکه هیجانی در بازار خرید و فروش کاغذ دیده نمی‌شود، اظهار کرد: درحال حاضر زمان اوج مصرف کاغذ است اما با این حال خبری نیست و افزایش خرید و فروش کاغذ در بازار مشاهده نمی‌شود. وی با بیان اینکه یکی از مصارف عمده کاغذ در بازار شب عید برای تولید سررسید و هدایای تبلیغاتی است، گفت: در این زمینه نیز شدتی که در سال‌های قبل وجود داشت امسال وجود ندارد و با توجه به اینکه زمان صفحه‌بندی و فرم‌بندی اینگونه محصولات نیز رو به اتمام است بعید به نظر می‌رسد که تاثیر زیادی روی بازار کاغذ داشته باشد. دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا تحریم‌ها را روی واردات و مصرف کاغذ اثرگذار دانست و گفت: زمانی مصرف‌کننده کاغذهای اروپایی بودیم و به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شد، مجبور شدیم به سراغ تولیدکنندگان کشورهای دیگر برویم از سوی دیگر هزینه‌هایی که برای واردات کاغذ و نقل و انتقال پول اضافه می‌شد را مردم باید پرداخت می‌کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر