کاهش ۲۱درصدی ساخت مسکن در تهران

۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۸۴۵

مرکز آمار در گزارشی از کاهش 21.3درصدی صدور پروانه‌های مسکونی توسط شهرداری تهران و افزایش 0.3درصدی آن در شهرداری‌های کشور در تابستان ۹۴ نسبت به تابستان ۹۳ خبرداد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که براساس آمار گذشته مرکز آمار ایران، صدور پروانه‌های ساختمانی در سال 93 نسبت به سال 92 به نصف کاهش یافته است.


کاهش 4/29درصدی زیربنای ساختمان‌ها

براساس گزارش مرکز آمار در تابستان سال ۱۳۹۴، تعداد ۱۷۵۸۳واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 12.4درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 21.3درصد کاهش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها 7.7 واحد بوده است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در تابستان ۹۴ بالغ ‌بر 3.3123هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 12.8درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 29.4درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی حدود ۱۳۷۵مترمربع بوده است. مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در حدود 646.4 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 13.5درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 27.8درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان ۲۸۵ مترمربع بوده است. توزیع پروانه‌های ‌احداث ‌ساختمان ‌مسکونی برحسب نوع اسکلت‌ و ‌مصالح عمده به‌کار رفته در بنای آنها در تابستان۹۴ نشان می‌دهد که 31.8درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی و 68.1درصد برای احداث ساختمان‌های بتون‌آرمه و درصد ناچیزی برای سایر مصالح بوده است.


افزایش 3/7درصدی مساحت زمین در نقاط شهری

براساس این گزارش، در تابستان سال ۱۳۹۴، تعداد ۸۵۷۸۱ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 8.1درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 0.3درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان 2.9واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 10.9درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 10.6درصد افزایش داشته است. مجموع مساحت زمین در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در تابستان ۹۴ حدود 9.10475هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 12.3درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 7.3درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان ۳۵۹ مترمربع بوده است. توزیع پروانه‌های ‌احداث ‌ساختمان ‌مسکونی برحسب نوع اسکلت‌ و ‌مصالح عمده به‌کار رفته در بنای آنها در تابستان ۹۴ نشان می‌دهد که 20.8درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی، 58.5درصد برای احداث ساختمان‌های بتون‌آرمه، 19.6درصد برای احداث ساختمان‌هایی با آجر ‌‌و ‌‌آهن و 0.1درصد برای احداث ساختمان‌هایی با سایر مصالح بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر