تاثیر آلودگی هوا در تشدید حملات صرع

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۶۳

به گزارش روابط عمومی انجمن صرع ایران، دکتر احمد نگهی دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع در رابطه با بیماری صرع و داروهای مربوط به درمان این بیماری اظهار داشت: در دنیا داروهای جدیدی برای درمان بیماری صرع استفاده می‌شود که فرم‌های تزریقی برای بیمارانی که در فاز حاد اورژانس هستند، تجویز می‌شود. این روش درمان درواقع برای زمانی کاربرد دارد که شرایط بیمار به سمت کما پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه داروهای درمانی صرع و پیشگیری از حملات آن در کشور غالباً تولید داخل است، افزود: داروهای وارداتی چندان تحت پوشش بیمه نبوده، لذا بیماران و حتی پزشکان بیشتر راغب هستند از داروهای داخلی که تحت پوشش بیمه‌یی هستند، استفاده شود.

متخصص مغز و اعصاب درمورد حملات شبه‌صرع گفت: آریتمی‌های قلبی و اختلالات سایکولوژی گاهی حملاتی شبیه حملات صرع ایجاد می‌کند که از طریق معاینات بالینی و تشخیصی کامل می‌توان این دو را از هم متفاوت دانست. به گفته وی، گاهی حملات شبه‌صرع سبب درمان اشتباه بیماری می‌شود. دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع بیان داشت: آلودگی هوا به تنهایی باعث تشدید حملات صرع نمی‌شود، ولی زمانی که آلودگی مزمن باشد، تشدید حملات صرع را در بیمار به همراه دارد.

وی افزود: میزان ابتلا به صرع در کشور افزایش یافته که بخشی از افزایش این آمار مربوط به تجهیز امکانات تشخیصی و افزایش دید پزشکان بوده است. به گفته نگهی، صرع در آقایان شایع‌تر بوده و این مساله علت خاصی ندارد؛ همچنین در هیچ جای دنیا، دامنه و شیوع جغرافیایی برای صرع در نظر گرفته نشده است. این متخصص مغز و اعصاب افزود: صرع یک بیماری است که برخلاف بسیاری از بیماری‌ها، ژنتیک چندان در ابتلا به آن تاثیر ندارد. درمورد درمان بیماران نیز باید به این مساله توجه داشت که اگر درمان به‌طور کامل و حداقل طی دو سال انجام شود، 70 تا 80درصد صرع بیمار به اتمام رسیده و پس از آن فرد می‌تواند داروهای خود را قطع کند، البته این مساله به عامل ایجادکننده صرع بستگی دارد.

تولید ۹۵درصد داروهای بیماری صرع در کشور

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع ادامه داد: عمل جراحی آخرین خط درمان صرع بوده و بیشتر در صرع‌های غیرقابل کنترل توصیه می‌شود.

به گفته وی ارتباط تغذیه با بیماری صرع به‌صورت علمی در جهان انجام نگرفته، ولی در کودکان برخی رژیم‌های غذایی یا کتوژنیک می‌تواند سبب کاهش حملات صرع شود. به‌طور مثال مصرف ترکیبات چرب و هیدرات در این زمینه موثر است.

متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: تاثیر بی‌خوابی، خستگی فیزیکی، گرسنگی طولانی و اضطراب در تشدید حملات صرع اثبات‌شده است. همچنین نمی‌توان به‌صورت مستقیم برای درمان صرع از روش‌های طب سنتی بهره‌مند شد، ولی در برخی از موارد طب سنتی با آرامبخشی می‌تواند در کاهش حملات صرع موثر واقع شود. نگهی اعلام کرد: هیچ‌گونه کمبود دارویی برای درمان بیماران مبتلا به صرع در کشور نداریم و 95درصد داروهای مورد نیاز نیز در کشور تولید می‌شود.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع ادامه داد: تشنج، تحریک‌پذیری قسمتی از سلو‌ل‌های مغز است که در حال طبیعی این سلول‌ها با ریتم خاص فعالیت می‌کنند، ولی کانون تشنج سبب بی‌نظمی در این راستا می‌شود که با استفاده از دستگاه VNS می‌توانیم در برخی بیماران آستانه تحریک‌پذیری سلول‌ها را کاهش دهیم، البته در این روش بیمار باید بستری شود؛ چراکه نیاز به جراحی خاص دارد. به گفته وی، استفاده از بوتاکس در درمان صرع تایید نشده و کاربردی ندارد، البته برای میگرن می‌توان اسپاسم عضلات ناحیه پیشانی را رفع کرد.

وی درمورد تاثیر امواج بر بروز صرع گفت: قطعا امواج روی عملکرد مغز تاثیرگذار است، ولی مقاله علمی قطعی درمورد ارتباط امواج با افزایش حملات صرع، نداشته‌ایم.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع با اشاره به اینکه صرع در کودکان شایع‌تر است ولی در بزرگسالان و سالمندان نیز می‌تواند ایجاد شود، اظهار داشت: مشکلات ساختاری مغز علل صرع در کودکان، تومورها و تروما در میانسالان و آلزایمر و سکته مغزی در سالمندان می‌تواند سبب بیماری صرع شود.

نگهی خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به صرع امکان ازدواج، بارداری و شیردهی به نوزاد را دارند؛ چراکه در زمان بارداری می‌توان از داروهای خاص با تجویز پزشک استفاده کرد.

متخصص مغز و اعصاب در پایان گفت: ابتلا به صرع در جنین گاهی مواقع در 16هفتگی و از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است.

نگهی افزود: 750هزار نفر در ایران مبتلا به صرع هستند که سالانه علاوه بر هزینه‌های سنگینی که برای افراد و جامعه دارند، مشکلات زیادی نیز در عملکرد اجتماعی و خانوادگی بیماران ایجاد می‌کند؛ بنابراین باتوجه به شیوع بالای صرع، آگاهی کامل نسبت به درمان و تازه‌های این بیماری ضرورت دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر