رشد تقاضا برای نخستین‌بار در 10ماه گذشته منفی شد

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۴۵

ایسنا| بهای نفت در بازارهای جهانی در معاملات روز سه‌شنبه 8دی همچنان تحت فشار باقی ماند.

به گزارش رویترز، در پی نگرانی‌ها مبنی بر کاهش تقاضا که بر نگرانی‌ها درباره سطوح تولید جهانی بی‌سابقه که باعث کاهش بیش از 60درصدی قیمت‌ها از اواسط سال گذشته تاکنون شده افزوده است، قیمت نفت در بازارهای جهانی روز سه‌شنبه همچنان تحت فشار قرار گرفت.

نفت سبک امریکا روز گذشته همانند روز دوشنبه و پس از کاهش بیش از3درصدی به قیمت 36 دلار و 83 سنت در هر بشکه داد‌وستد شد. نفت برنت دریای شمال نیز تقریبا بدون تغییر نسبت به آخرین معاملات 36 دلار و 67 سنت در هر بشکه معامله شد. هر دو نفت امریکا و برنت از ژوئن 2014 تاکنون بیش از دوسوم ارزش خود را از دست داده‌اند. در شرایطی که عرضه جهانی نفت در سطوح بالای بی‌سابقه‌یی قرار دارد، تقاضا هنوز وجود دارد و مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود، اما این شرایط می‌تواند، تغییر کند. تحلیلگران نفتی در موسسه جی‌بی‌سی انرژی می‌گویند: رشد تقاضای فرآورده‌های نفتی در اروپا در ماه اکتبر برای نخستین‌بار طی 10 ماه گذشته منفی شده است و یک کاهش روزانه 170 هزار بشکه‌یی را نسبت به سال قبل داشته است. همچنین رشد تقاضای گازوییل و بنزین در چین که یکی از عوامل اصلی جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت‌ها بود، در حال کند شدن است. دیگر تحلیلگران می‌گویند: وضعیت تقاضا باعث بازگشت به شرایط قیمت‌های بالا نخواهد شد. این تحلیلگران می‌افزایند: چین همچنان رشد کندی دارد. رشد اقتصادی در بازار‌های نوظهور کند است و اروپا ممکن است در دوره‌های واقعی تولید ناخالص داخلی رشد یک تا دو درصدی را تجربه کند. یک تغییر در تجارت نفت این بوده که پس از لغو منع چند دهه‌یی صادرات نفت امریکا، نفت سبک این کشور در ماه جاری با برنت

اختلاف‌ قیمت پیدا کرده است. تحلیلگران انتظار دارند این ساختار قیمت برقرار بماند به ویژه اگر بازار‌های جهانی به رکود تقاضا و تداوم عرضه مازاد دچار شوند و عرضه داخلی نفت در امریکا افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر