باران، امروز بعدازظهر میهمان تهران است

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۴۳


گروه راه وشهرسازی هوای آلوده تهران، می‌رود که پاک شود؛ چراکه سامانه‌های بارش‌زا به شهر نزدیک می‌شوند. این به آن معناست که باد و باران، آلاینده‌های هوا را خواهند شست. اما این تمام ماجرا نیست؛ مشکل آلودگی این ماه و شاید امسال حل می‌شود، اما آیا می‌توان به آینده‌یی پاک امیدوار بود؟ به نظر نمی‌رسد اینگونه باشد. تهران شهری است که نزدیک به 12‌میلیون نفر جمعیت دارد، و این 12‌میلیون نفر این روزها به سختی نفس می‌کشند. نزدیک به سه هفته است که شاخص آلودگی هوا بالاتر از حد مجاز است؛ مشکلی که بر اثر استفاده بیشتر از اتومبیل‌ها و گرماسازها در فصل زمستان به وجود آمده و پدیده وارونگی هوا نیز آن را دوچندان کرده است. هنگامی که به خاطر عللی مانند وجود هوای سرد و خشک یا آسمان صاف و بدون ابر میزان تشعشعات زمین در شب افزایش یافته و سطح خاک حرارات خود را به سرعت از دست دهد، برخلاف روند معمول دمای هوا با افزایش ارتفاع افزایش می‌یابد؛ آن موقع است که لایه‌های پایینی هوا سردتر از لایه‌های بالایی خواهند بود، بنابراین هوای آلوده در ارتفاع پایین پایدار خواهد ماند. هرچند در روزهای گذشته اقدامات زیادی برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته، اما میزان آلاینده‌های هوا کاهش نیافته است. به گزارش ایسنا و بنا به اعلام لیلا نظری، سخنگوی سازمان کنترل کیفیت هوا، روز گذشته شاخص کیفیت هوا از مرز 150 گذشت و به رقم 157 رسید. این یعنی ورود هوای تهران به وضعیت قرمز یا وضعیت خطر برای تمام آحاد جامعه. گویا تهران با خطری بزرگ روبه‌رو شده است.


خبرهای خوش در راه است

هرچند نگرانی‌ها بسیار افزایش یافته و سلامت شهروندان تهرانی در معرض خطر قرار گرفته است، اما شواهد نشان می‌دهد که روزهای آتی، مانند هوای این روزهای تهران سیاه نیست. به گزارش فارس، حسن کریمی معاون عمرانی استاندار تهران اعلام کرده که در حال حاضر غلظت آلاینده‌های هوا کاهش یافته است. این مقام مسوول می‌گوید: با این حال تا آخر هفته مجوز تردد در منطقه طرح ترافیک فروخته نخواهد شد که این خود به معنای تردد کمتر اتومبیل‌ها در سطح کلانشر تهران است. خبرهای خوش به همین یک قلم خلاصه نمی‌شود. به گزارش ایسنا، روزهای آتی پایتخت، ابری و بارانی خواهد بود؛ بارانی که آلودگی را از هوای شهر می‌شویید و جاری در خیابان‌ها، به راه آب‌های تکمیل نشده و جوی‌های گرفته سرازیر می‌شود. آنطور که احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفته است، بررسی و تحلیل آخرین اطلاعات هواشناسی جوی بیانگر شکل‌گیری ناوه‌یی در تراز میانی جو روی دریای مدیترانه است که روز چهارشنبه موجب بارش گسترده برف و باران در اغلب مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز و سپس سواحل شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز و به‌طور پراکنده در شرق و شمال شرق کشور می‌شود. انتظار می‌رود با فعالیت این سامانه در روز چهارشنبه، به‌تدریج غلظت آلاینده‌ها در مناطق مرکزی و نیمه‌شمالی کشور به‌طور قابل ملاحظه‌یی کاهش یابد و در تهران نیز از بعدازظهر چهارشنبه آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. با عبور موج تراز میانی از مناطق غرب و مرکزی از اواخر چهارشنبه، در روز پنچشنبه فعالیت بارشی این سامانه با بارش پراکنده محدود به شرق و جنوب کشور خواهد شد. به گفته وظیفه، برای روز پنجشنبه هوای تهران نیمه‌ابری همراه با مه صبحگاهی خواهد بود و بیشینه و کمینه دمای هوا در این روز 9 و 1 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.


سال بعد را چه کنیم؟

باران می‌آید و آلاینده‌ها می‌روند، اما داستان آلودگی تمام نمی‌شود. هر سال، در میانه فصل سرما تهران شاهد روزهای کدر و غبارآلود است؛ روزهایی که عمر ساکنان این شهر شلوغ را کوتاه می‌کند. به گزارش فارس، سید مازیار حسینی معاون سابق شهردار تهران ضمن تلخ خواندن این واقعیت، چند راهکار میان‌مدت و بلندمدت برای رفع این معضل همیشگی ارائه کرده است. راه‌حل‌هایی که تامین فوری و مکفی منابع برای افزایش ظرفیت جابه‌جایی و توسعه شبکه مترو، راه‌انداری سریع شبکه تراموا به‌عنوان وسیله‌یی پاک، ارزان، ایمن و انعطاف‌پذیر، تعویض ناوگان فرسوده شبکه حمل‌ونقل عمومی با ناوگان مدرن، افزایش کیفیت تمامی سوخت‌های مصرفی در سطح استاندارد یورو4 و بالاتر، ممنوعیت قاطع در ساخت، فروش و تردد موتورسیکلت‌های آلاینده، ترویج استفاده از موتور‌های برقی؛ همچنین تامین منابع و ساخت پارکینگ‌های طبقاتی مدرن در مرز محدوده زوج و فرد و پیرامون ایستگاه‌های اصلی مترو را شامل می‌شود. مشکل آلودگی هوا را نمی‌توان با راهکارهای کوتاه‌مدت مانند تعطیلی، انتظار برای وزش باد و بارش باران حل کرد. به گفته مسوولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست، علت اصلی آلودگی هوای تهران این است که جمعیتی بسیار بیشتر از ظرفیت زیست‌محیطی منطقه در این شهر ساکن شده‌اند؛ جمعیتی که با این ازدحام نه‌تنها محیط‌زیست که جان خود را نیز به خطر انداخته‌اند. همچنین تراکم کارخانه‌ها در اطراف تهران ازجمله علل افزایش آلودگی هوای این کلان‌شهر است. کارخانه‌هایی که این روزها به خاطر رکود اقتصادی کمتر کار می‌کنند و مشخص نیست سال آینده، با رونق تولید و در نبود مدیریت صحیح شهری برای مقابله با آلودگی هوا، دودکش‌هایشان چه بر سر تهران و تهرانی‌ها خواهد آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر