۵۰هزار میلیارد تومان طلب معوق بانک‌ها در دست ۴۰۰نفر

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۳۲

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه ۵۰هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق مربوط به ۴۰۰نفر است، گفت: میزان مطالبات معوق کاهش نداشته، فقط رشد آن متوقف شده و ۱۰۰هزار میلیارد تومان میزان مطالبات معوق بانکی است. عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سوال که آیا مطالبات معوق بانک‌ها کاهش یافته است؟ اظهار داشت: کاهش نداشته، اما رشد آن متوقف شده است و اجازه نمی‌دهند میزان مطالبات معوق بانکی افزایش یابد.

وی میزان مطالبات معوق را بین 70 تا 100هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: نوسان و دقیق نبودن مطالبات معوق بانک‌ها به خاطر جریمه بالای آن است که قابل وصول هم نیست؛ میزان جریمه خیلی بالاست و چون این جریمه تصاعدی افزایش می‌یابد، باعث رشد مطالبات معوقه می‌شود.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: البته اینگونه نیست که بانک بتواند جریمه را وصول و اخذ کند؛ وقتی بانک و بدهکار با هم سازش می‌کنند، جریمه بخشیده می‌شود و بدهکار فقط همان اصل و سود وام را پرداخت می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا میزان مطالبات معوق مشخص نیست، گفت: بانک‌ها میزان مطالبات معوق خود را پنهان کرده و با این موضوع صادقانه برخورد نمی‌کنند، زیرا اگر میزان مطالبات معوق خود را اعلام کنند، می‌گویند ارزش و اعتبار بانک کاهش می‌یابد.

نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: اگر بانکی میزان مطالبات معوق خود را اعلام کند، نشان می‌دهد که ورشکسته است یا ارزش آن پایین می‌آید و دلیل دیگر اینکه بانک‌ها وام کلان پرداخت کرده و با وام‌گیرنده بده بستان دارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بانک‌ها مطلقا وام‌های کلان را با بده بستان و زدوبند می‌دهند و کسانی که وام میلیاردی می‌گیرند اقداماتی انجام داده‌اند که یا با اعمال قدرت و نفوذ یا پرداخت درصدی به بانک می‌توانند وام بگیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر