فرآیند تبادل کیک زرد و اورانیوم خاتمه یافت

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۱۹

گروه ایران

جان کری وزیر امور خارجه امریکا، انتقال اورانیوم ایران به روسیه را یکی از مهم‌ترین گام‌های برداشته شده ازسوی ایران در جهت اجرای کامل تعهدات خود در توافقات هسته‌یی دانست. وی مدعی شد: این محموله علاوه بر اورانیوم با غنای پایین شامل اورانیوم با درصد غنای بالاتر نیز هست که این اورانیوم تنها یک قدم تا استفاده از آن در هسته بمب اتمی فاصله دارد.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران همواره ضمن تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی خود اتهامات غرب مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌یی را رد کرده است. بنا بر قرارداد هسته‌یی برجام، ایران با صادر کردن همه ذخایر اورانیوم خود، جز 300کیلوگرم از اورانیوم غنای پایین خود، همچنین با خروج همه اورانیوم با غنای 20درصد موافقت کرده یا می‌تواند آن را به صفحات سوختی برای استفاده در راکتور تحقیقاتی خود تبدیل کند. جان کری با تایید خبر انتقال اورانیوم ایران به روسیه گفت: دو گام ضروری توسط ایران در روز دوشنبه برداشته شده و هم‌اکنون حدود 12.5تن از مواد اورانیوم غنی شده در کشتی در حال انتقال به روسیه است. وی گفت: این محموله شامل اورانیوم با غنای نزدیک به 20درصد است که تاکنون به صفحات سوختی تبدیل نشده بود. جان کری همچنین گفت که صادرات اورانیوم غنی شده یک اقدام مهم درراستای دستیابی به هدف افزایش زمان دو یا سه ماهه گریز هسته‌یی ایران به حدود یک سال است.


197تن کیک زرد وارد کشور شد

در همین راستا، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، از کامل شدن پیش‌عملیات تبادل سوخت در روزهای اخیر خبر داد و گفت: در این تبادل حدود 197تن کیک زرد وارد کشور شد و حدود 11تن اورانیوم غنی شده خود را نیز صادر کردیم. وی اظهار داشت: ما ابتدا کیک زرد را تحویل گرفتیم و سپس اورانیوم خود را صادر کردیم که این هم براساس نامه مقام معظم رهبری بود که فرموده بودند در تبادل حتما به‌گونه‌یی کار انجام شود که محموله ما اول دریافت و بعد آنچه باید صادر شود، صادر کنیم. ما در این چارچوب عمل کردیم و بحمدالله یک مورد مهم را پشت‌سر گذاشتیم و موارد کوچک دیگری نیز هست که اقدام می‌کنیم. صالحی اظهار داشت: امیدواریم هر چه زودتر شاهد عملیاتی شدن برجام باشیم که براساس آن همه تحریم‌ها رفع می‌شود و شرایط در زمینه بانکی، تجاری، اقتصادی و مصادیقی از این دست به اوضاع عادی بازمی‌گردد.

معامله پرسود اورانیوم با کیک زرد

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در این خصوص گفت: تبادل اورانیوم غنی‌شده ایران با کیک زرد معامله پرسودی بود که بر ذخایر استراتژیک کشور افزود. اگر می‌خواستیم فقط در ازای مواد هسته‌یی کیک زرد بگیریم حدود 70تن کیک زرد دریافت می‌کردیم اما ما از ابتدا با این شرط معامله کردیم که در ازای بهای مواد اولیه و روند تبدیل موادی که روی سوخت صورت گرفته است کیک زرد دریافت کنیم، درحالی که می‌توانستیم معادل آنها پول دریافت کنیم. وی درباره برخی ارقام اعلام شده ازسوی مقامات امریکایی مبنی بر اینکه حدود 25هزار پوند یا به‌عبارتی دوازده‌ونیم تن مواد هسته‌یی از ایران به روسیه منتقل شده است، گفت: متاسفانه برخی کشورها سعی دارند با استفاده از مقیاس پوند به بزرگ‌نمایی میزان مواد هسته‌یی منتقل شده بپردازند. اما محاسبه مواد هسته‌یی 3.5درصد، 20درصدی و صفحات سوخت نیمه‌ساخته براساس معیارهای فنی، تجاری و قیمت بین‌المللی مواد هسته‌یی است. کمالوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا این سوخت از بوشهر منتقل شده است نه دریای خزر؟ اظهار کرد: این مساله با رعایت نکات ایمنی و درخواست کشور دریافت‌کننده انجام گرفته است. روس‌ها برای دریافت سوخت از ایران بندر مشخصی را تعیین کردند. در شمال دریای خزر بندری که بتواند کار نقل‌وانتقال سوخت را انجام دهد نداشتند و فراهم کردن شرایط 6ماهه زمان می‌برد، از این رو این انتقال از بوشهر صورت گرفت. کار انتقال مواد هسته‌یی به‌طور زمینی یا به وسیله کشتی باید انجام شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر