2015 سخت‌ترین سال اقتصادی تاجیکستان، 2016 سخت‌تر

۱۳۹۴/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۱۲

گروه جهان سال 2015 را اقتصاددانان، سخت‌ترین سال اقتصادی تاجیکستان در 15سال گذشته می‌دانند ولی می‌گویند این کشور آسیای‌ میانه سال مشکل‌تری را در اقتصاد پیش‌روی خواهد داشت. به ‌عقیده اقتصاددانان تاجیک، بدترین سال اقتصاد تاجیکستان سال جاری میلادی بود ولی دست‌کم یک سال دیگر باز هم مشکلات بیشتری فراروی این کشور پساشوروی خودنمایی خواهد کرد. تاجیکستان هشت میلیون نفری حتی بعد از بحران مالی سال‌های 2008 و 2009 گرفتار چنین وضعیتی نشده بود.

به گزارش ایرنا، کارشناسان چهار عامل اساسی بحران اقتصادی روسیه، کاهش پول‌های انتقالی مهاجران، کاهش شدید ارزش سامانی (واحد پول این کشور) در مقابل دلار و افت نرخ جهانی آلومینیوم و پنبه به عنوان دو محصول عمده صادراتی این کشور را عوامل بحران مالی اقتصاد تاجیکستان می‌دانند. صاحبنظران اعتقاد دارند این وضعیت بحرانی اقتصادی ضرورت تهیه یک برنامه فوق‌العاده ضد بحران از سوی دولت این کشور را به یک امر ناگزیر و عاجل تبدیل کرده است. ارزش رسمی سامانی نسبت به دلار روز یکم ژانویه نخستین روز سال 2015 پنج سامانی و 30 درم بود اما در پایان همین سال به حدود هفت سامانی معادل 30درصد بیشتر از اول سال افزایش یافته است.

اقتصاددانان تاجیک معتقدند که دوشنبه نیز در نهایت مثل قزاقستان و آذربایجان مجبور به پذیرفتن نرخ آزاد دلار در برابر واحد پول ملی خواهد شد. برخی افت ارزش سامانی همچنین دیگر مشکلات اقتصادی تاجیکستان را اساسا ناشی از تاثیر بحران اقتصادی روسیه می‌دانند. بحران روسیه در سال 2015 باعث کم شدن شدید حجم پول‌های انتقالی مهاجران به عنوان یک چرخه دیگر مهم ارابه اقتصادی تاجیکستان شد. چنین کاهش شدید پول انتقالی از روسیه، خانواده‌های مهاجران در تاجیکستان را مجبور کرده در هزینه و تامین معاش زندگی ریاضت و صرفه‌جویی را پیشه خود کنند. کند شدن فعالیت‌های اقتصادی سبب افت شاخص‌های اقتصادی تاجیکستان ازجمله حجم مبادلات تجاری خارجی این کشور و در مقابل افزایش مالیات و هزینه‌های گمرکی شده است.

حجم عمومی واردات و صادرات تاجیکستان در 11ماه سال جاری میلادی 3.9میلیارد دلار اعلام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18درصد پایین‌تر است. دوشنبه تاکنون برای مقابله با مشکلات اقتصادی که گریبانش را گرفته بیشتر از شیوه‌های صرفه‌جویی، جلوگیری از هزینه‌های غیرضرور و در مجموع روش ریاضتی در پیش گرفته است. اما اقتصاددان‌ها چنین اقدام‌هایی را برای مقابله با سیل مشکلات اقتصادی کشور زیاد موثر نمی‌دانند و می‌گویند فرصتی رسیده که حکومت یک برنامه فراگیر ضد بحران تهیه کند.

بحث تهیه برنامه ضد بحران حکومت تاجیکستان درحالی مطرح می‌شود که بنا به پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی مالی، بحران اقتصادی روسیه به عنوان یک منبع اساسی مشکلات اقتصاد تاجیکستان در سال 2016 نیز ادامه خواهد یافت و حتی شاید وخیم‌تر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر