بیمه و تغییرات آب و هوایی

۱۳۹۴/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۰۵

ترجمه: هادی آذری وقتی صحبت تغییر آب و هوایی پیش می‌آید، کنگره ایالات متحده ناگهان کر می‌شود. ماه گذشته، باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده، جان برایسون را برای تصدی وزارت تجارت نامزد کرد. اقدامی که با استقبال اعضای جمهوری‌خواه کنگره همراه نشد.

در سال 2009، برایسون جسارت این را داشت تا در راستای کمک به بهبود تغییر آب و هوایی از نظام اعمال محدودیت بر میزان تولید مواد شیمیایی در هر سال حمایت کند. او 40 سال پیش نیز به راه‌اندازی شورای دفاع از منابع طبیعی کمک کرده بود تا جایی که بسیاری از او به عنوان «مبلغ سبز» یا یک محیط‌زیست‌گرای افراطی یاد می‌کنند. همراه با دیگر انکارکنندگان مساله تغییر آب و هوایی، واشنگتن پست نیز اخیرا مساله گرم شدن زمین را به عنوان یک مساله فاقد اولویت و در قالب موضوعی رده دوم مطرح کرده است. با این حال، مساله تغییر آب و هوایی برای یک بخش قدرتمند اقتصاد یعنی صنعت بیمه، مساله دارای اولویت و درجه اول محسوب می‌شود.

در حالی که منکران تغییر آب و هوایی از اینکه این مساله را به عنوان یک فاجعه زیست‌محیطی بپذیرند، سرباز می‌زنند، صنعت بیمه تمام توان خود را به‌کار بسته تا اقدامی در این خصوص صورت گیرد. همگان نیک می‌دانند که حزب جمهوری‌خواه، حزب تجارت است و گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست و تنها سود خود را دنبال می‌کند. شرکت‌های بیمه نفع‌شان در کاهش مخاطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی است. به‌مانند دانشمندان و ارتش، بیمه‌گران نیز به عدم قطعیت عادت دارند. همان‌طور که یافته‌های علمی به وضوح نشان می‌دهد، تغییر آب و هوایی پیامدهای فاجعه‌باری را می‌تواند به‌دنبال داشته باشد. طی 30 سال گذشته، خسارت و زیان وارده به اقتصاد از جانب همین مساله تغییر آب و هوایی در نتیجه بالا رفتن دمای زمین رو به افزایش بوده است.

در حالی که منجلاب تغییر آب و هوایی طبیعت و زندگی انسان‌ها را به ورطه نابودی می‌کشد، مدیران شرکت‌های بیمه علی‌الخصوص در اروپا، به این مساله آگاه شده‌اند. صنعت بیمه به ارزیابی ریسک و انباشت سرمایه مربوط است. وقوع بلایایی طبیعی چون کاترینا در صورت افزایش دمای زمین، محتمل‌تر می‌شود؛ مساله‌یی که می‌تواند به دستاویزی برای شرکت‌های بیمه در مقابل منکران این قضیه بدل شود. همان‌طور که فرانک ناتر، رییس انجمن بیمه امریکا، در کمیته استقلال انرژی و گرمایش زمین در سال 2007 عنوان کرده بود که منفعت مالی صنعت بیمه به آب و هوا و جو وابسته است. طی پنج سال گذشته، فعالیت صنعت بیمه در خصوص تغییر آب و هوایی هم از لحاظ تبلیغات و آگاهی‌بخشی و هم از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری افزایش یافته است. شرکت‌های بیمه اتکایی، اساسا شرکت‌هایی که در زمینه مدیریت ریسک خدمات ارائه می‌دهند، در راس بوده‌اند.

در سپتامبر سال 2007، شرکت‌های بیمه برای کاهش ریسک ناشی از تغییر آب و هوایی، گروهی را به نام کلایمت‌وایز راه‌اندازی کردند. در همان سال آندرو کاستالدی، رییس ستاد مدیریت بحران در برابر کمیته امنیت ملی و امور دولتی سنا این طور شهادت داد: «ما بر این باوریم که تغییر آب و هوایی تهدیدی روزافزون علیه اقتصاد جهان و رفاه اجتماعی محسوب می‌شود.» در سال 2008، موسسه ارنست و یانگ، تغییر آب و هوایی را خطر شماره یک علیه صنعت بیمه عنوان کرد. در گزارشی متعلق به سال 2009 اینچنین آمده بود که تغییر آب و هوایی به «نزاع‌ بر سر منابع، خسارت اقتصادی و تهدید علیه زیرساخت‌ها و شهرهای ساحلی، مناقشات مرزی، مهاجرت‌های ناشی از تغییرات محیط‌زیستی، آسیب‌پذیری دولت، افراط‌گرایی سیاسی، تنش بر سر منابع انرژی» کمک می‌کند.

در ماه جاری، در حالی که رسانه‌های ایالات متحده از صحبت کردن در خصوص ارتباط میان بلایای طبیعی و تغییرات آب و هوایی امتناع می‌ورزند، مونیخ ری، بزرگ‌ترین شرکت بیمه اتکایی دنیا، بلایای طبیعی مانند سیل‌های عظیمی که در چین در اوایل ماه ژوئن به‌وقوع پیوست را با تغییر آب و هوایی مرتبط می‌داند. این شرکت علاوه بر صحه گذاشتن بر عواملی چون رشد جمعیت، افزایش ارزش مستغلات علی‌الخصوص در مناطق مستعدخطر، دلیل اصلی وقوع این فجایای طبیعی را در تغییر آب و هوایی می‌داند.

برخلاف آلایندگان سمی و ایدئولوگ‌های دست‌راستی، ال گور اخیرا از عزم و اراده صنعت بیمه برای رسیدن به اجتماعی علمی در خصوص مساله تغییرات آب و هوایی خبر داد. این ایده که بلایای طبیعی به علت گرم شدن زمین است، با یافته‌های علمی موجود نیز همخوانی داشته و تایید می‌شود. در واکنش به این مساله، یکی از اقدامات شرکت‌های بیمه اتکایی از جمله مونیخ ری، افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است که از آن جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری این شرکت برای ایجاد یک نیروگاه برق خورشیدی 2.5 مگاواتی در نیوجرسی اشاره کرد. البته نباید فراموش کنیم که این اقدامات شرکت‌های بیمه نه از روی نوع‌دوستی بلکه برای منفعت خودشان است. افزایش بلایای طبیعی به معنای کاهش سود این شرکت‌هاست. بیمه‌گران اروپایی در اتخاذ این رویه پیشتاز بوده‌اند در حالی که همتایان امریکایی‌شان بسیار منفعل عمل کرده‌اند. در اروپا، شرکت‌های بیمه به دولت‌ها فشار آورده‌اند تا سیاست‌هایی را در پیش گیرند که نقش انسان در تغییرات آب و هوایی را کاهش دهد. این در حالی است که در ایالات متحده، شرکت‌های بیمه بیشتر بر بلایای طبیعی و چگونگی کاهش خسارات ناشی از این فجایع تمرکز کرده‌اند. بنا به گزارش رویترز، سیلاب‌های به وقوع پیوسته در ایالات متحده بیش از 7میلیارد دلار خرج روی دست شرکت‌های بیمه خواهد گذاشت.

منبع: گاردین

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر