ضرورت ائتلاف اجتماعی برای اصلاحات پایدار

۱۳۹۴/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۴۸۶

بنگاه‌ها

دغدغه داشتن یک مجلس «شایسته» موضوعی نیست که تنها طی سال‌های اخیر در افکار عمومی ایرانیان مطرح شده باشد؛ این مطالبه‌یی است که از زمان جنبش «مشروطه» به عنوان یکی از دو خواسته اصلی مشروطه‌خواهان طرح شد و به نظر می‌رسد، با وجود گذشت بیش از یک قرن از ظهور مشروطه، هنوز در ناخودآگاه ایرانی جماعت به عنوان یک مطالبه جدی باقی مانده است. این دغدغه ریشه‌یی را این روزها می‌توان در تحلیل‌های ارباب‌جراید و اصحاب رسانه به عینه مشاهده کرد، زمانی که محتوای اصلی پردازش شده رسانه‌های ایرانی مربوط به ارزیابی ویژگی‌هایی است که می‌تواند چهره یک مجلس مطلوب را برای مخاطبان نمایان کند. بلافاصله پس از پایان گرفتن ثبت‌نام‌های انتخاباتی «خبرگان پنجم» و «مجلس دهم»، رمزگشایی از تصویر یک مجلس «مطلوب» برای دورانی که به اعتقاد تحلیلگران یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخی ایران به‌شمار می‌رود، آغاز شد. فعالان رسانه‌یی هر کدام با توجه به دیدگاه‌های فکری و جناحی خود تلاش می‌کنند با فضاسازی و جریان‌آفرینی بخشی از مطالبات مردم برای داشتن یک ساختار تقنینی مطلوب را روی میز ارزیابی‌هایشان قرار دهند. از میان دولتمردان حسام‌الدین آشنا روز گذشته چراغ اول ارزیابی‌های تحلیلی برای تشریح ویژگی‌های یک مجلس مطلوب را روشن کرد و گفتمان دولت یازدهم درباره فرآیند انتخابات مجلس دهم را تشریح کرد. به بهانه صحبت‌های مشاور فرهنگی رییس‌جمهور سراغ کارشناسان و فعالان سیاسی رفتیم تا درباره ویژگی‌های یک مجلس مطلوب صحبت کنیم. ماحصل گشت و گذار ما شد گزارشی که در اختیار شما قرار می‌گیرد.

واکاوی نقش مجلس در توسعه اقتصادی

صحبت‌های حسام‌الدین آشنا با توجه به سابقه‌یی که در بخش‌های اطلاعاتی و فرهنگی دارد معمولا بازتاب وسیعی در رسانه‌های گروهی پیدا می‌کند. مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری روز گذشته در نشست مشترک مدیران اتاق‌های فکر استانی و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و در تشریح وظایف نخبگان استانی به این نکته اشاره کرد: «نخبگان وظیفه دارند نقش بی‌تدبیری‌های گذشته را جدای از آنکه از کدام جناح و شخصیت و گروه سر زده است، واکاوی کرده و راه را بر تکرار آن ببندند و می‌توانند مسائل سیاسی و اولویت‌دار هر استان را واکاوی و به مردم معرفی کنند. امروز باید در جایگاه داوری درباره عملکرد گذشته این نهاد بنشینیم و بپرسیم وضعیت امروز توسعه کشور و مشکلاتی که پیش‌رو قرار دارد، با رویه‌های مجلس و عملکرد آن چه نسبتی دارد؟ در این سال‌ها مردم همواره بالاترین میزان مشارکت را داشته‌اند، اما سخن بر سر این است که در مقابل این مشارکت گسترده، انتظاراتشان از مجالس برآورده شده است.»آشنا افزود: «دیگر نمی‌توانیم در قبال مسائلی نظیر آب، محیط‌زیست، بیکاری، امنیت، توسعه علمی، آسیب‌های اجتماعی، سیاست فرهنگی، سیاست قومی، سیاست بهداشت و سلامت، راه‌های آزمون و خطا برویم و بر عقل‌های تک‌گو و پوپولیست اتکا کنیم. امروز پس از تجربه کردن 9 مجلس که عمدتا بر محور مناقشات سیاسی و منازعه برای قدرت شکل گرفتند، باید تلاش کنیم مجلسی تشکیل شود که قدرت برای حل مسائل سیاستی اولویت‌دار کشور در آن به کار گرفته شود.»


حل مشکلات اقتصادی

با مشارکت اهالی اقتصاد

مشاور فرهنگی رییس‌جمهور اظهار کرد: «مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم، بسیار بدخیم و پیچیده‌اند؛ مسائلی از جنس بیکاری و تورم مزمن، فقر، عدم تعادل در نظام پولی و بانکی، کسری صندوق‌های بازنشستگی، سوءمصرف ذخایر آبی کشور، فرونشست زمین در سراسر کشور، بحران‌های محیط‌زیست، افزایش آسیب‌های اجتماعی، مسائل جمعیتی و سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی، مسائلی بسیار پیچیده‌اند.» آشنا ادامه داد: «مساله آب بدون مشارکت کشاورزان، شهروندان، نمایندگان مجلس، شرکت‌های پیمانکاری و مانند آنها حل نخواهد شد، مساله فرهنگ بدون مشارکت فعال سیاست‌گذاران، هنرمندان، مردم عادی، ناشران و غیره سامان نمی‌یابد و به همین ترتیب هیچ مساله دیگری از جمله اقتصاد نیست که با قدرت متمرکز و بدون مشارکت و هماهنگی عمومی قابل حل باشد.»


ضرورت ائتلاف اجتماعی

برای اصلاحات پایدار

مشاور رییس‌جمهور افزود: «ائتلاف اجتماعی برای آن لازم است که جامعه هزینه‌های لازم برای اصلاحات پایدار را بشناسد، بر سر میزان هزینه‌هایی که باید پرداخته شود، اجماع کند و بداند که هیچ اصلاحی بدون هزینه امکان‌پذیر نیست.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر