نگرانی‌ سناتورها از پیشنهاد واشنگتن به تهران

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۴۸

مذاکرات نیویورک که گفته می‌شود به لحظات حساس رسیده نه‌تنها قرار است گفت‌وگو‌های هسته‌یی را به سرانجام برساند که روند حل بحران خاورمیانه را هم تسهیل خواهد کرد. مذاکرات ایران و 1+5 در پنجمین روز خود با مذاکرات دوجانبه جداگانه با نمایندگان امریکا، روسیه و چین دنبال شد.


ظریف همچنان خوش‌بین به توافق

وزیر خارجه ایران برای سومین‌بار نسبت به دستیابی به توافق جامع ابراز خوش‌بینی کرد. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌برد با شبکه سی‌سی.تی‌وی چین درباره مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 و مسایل منطقه‌یی و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. او در پاسخ به سوالی درباره دستیابی به توافق جامع تا 24نوامبر گفت: دلیل اینکه من نسبت به انجام توافق خوش‌بین هستم این است که همه می‌دانند که گزینه جایگزین بدتر از انجام توافق است. در هر شرایطی تعدادی مخالف در همه پایتخت‌های امریکا، ایران و برخی کشورهای اروپایی وجود دارد.


بی‌اعتمادی عامل عدم ائتلاف

آسوشیتدپرس نوشت: نبود اعتماد میان امریکا و ایران اجازه نمی‌دهد این دو کشور علیه گروه تروریستی داعش ائتلاف تشکیل دهند. در این گزارش آمده است که ایران و امریکا دشمن مشترکی به‌نام گروه نظامی داعش دارند اما به‌دلیل نبود اعتماد، این دو کشور بسیار دور از هم قرار گرفته‌اند و نمی‌توانند دست‌های خود را به یکدیگر دهند تا ائتلافی برای شکست افراط‌گراها تشکیل دهند. اکنون دولت جدید عراق که به نظر می‌رسد با هر دو کشور ایران و امریکا متحد است با مهم‌ترین و جدی‌ترین تهدید پس از ترک نیروهای امریکایی از خاک عراق در سال2011 مواجه است. نخست‌وزیر جدید عراق در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرده بود که فشار امریکا برای دور نگه‌داشتن ایران از مذاکرات در پاریس برای مقابله با تهدید افراط‌گراها وی را در موقعیت بسیار بدی قرار داده است. در این گزارش ادعا شده که ایران قانع شده است که امریکا می‌خواهد گزینه مبارزه علیه داعش را به‌عنوان پیش‌شرطی برای مبارزه با متحد تهران یعنی بشار اسد رییس‌جمهور سوریه استفاده کند.


پیشنهاد جدید امریکا به ایران

براساس پیشنهاد جدید امریکا، ایران می‌تواند سانتریفیوژهای بیشتری داشته باشد، اما باید تغذیه اورانیوم میان آنها قطع شود.

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: در روند مذاکرات، ایران همواره خواسته‌های امریکا مبنی بر کنار‌گذاشتن برنامه غنی‌سازی اورانیوم را رد کرده است اما اکنون دو طرف درباره پیشنهاد جدید که می‌تواند به ایران سانتریفیوژهای بیشتری واگذار کند، گفت‌وگو می‌کنند.

نگرانی 31 سناتور از پیشنهاد واشنگتن

جمعی از سناتورهای امریکایی در نامه‌یی به جان‌کری، وزیر امور خارجه امریکا نگرانی خود را از پیشنهاد جدید دولت اوباما به ایران در مذاکرات ایران و 1+5 اعلام کردند. به نقل از شبکه خبری ای‌بی‌سی، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه از دولت اوباما درخواست کردند که توضیح بیشتری درباره پیشنهاد جدید مقامات امریکایی که در مذاکرات هسته‌یی به ایران ارایه کرده‌اند، بیان کنند. این پیشنهاد به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جلسات خصوصی با حضور کارشناسان امریکایی در این هفته در نیویورک ارایه شد که براساس آن، ایران به‌جای برچیدن و کنارگذاشتن کامل برنامه غنی‌سازی خود تنها به قطع اتصال سانتریفیوژهای مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم اقدام کند. این پیشنهاد می‌تواند به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌یی که میان ایران و 1+5 قرار است امضا شود، باشد. در این نامه امضا شده مارک‌استون‌کیرک یکی از سناتورهای طرفدار تحریم ایران، پرسیده است که آیا دولت قطع اتصال میان سانتریفیوژها را به کنار‌گذاشتن کامل آنها ترجیح می‌دهد؟ کارشناسان اعلام می‌کنند که ایده قطع اتصال میان سانتریفیوژها به شکل‌های مختلف در مذاکرات غرب با ایران در بیش از یک‌دهه گذشته وجود داشته است. اولی‌هاینونن و دیوید‌آلبرایت از کارشناسان هسته‌یی اعلام کرده‌اند که اتصال دوباره سانتریفیوژ می‌تواند زمان‌بر باشد اما این مساله بستگی دارد به اینکه چگونه این سانتریفیوژها به‌هم متصل شوند و آیا تجهیزات مرتبط با آن نیز قطع شده‌ و به انبار منتقل شده‌اند یا نه؟ قطع ساده اتصال می‌تواند در طول چند روز دوباره متصل شود اما روندهای دیگر ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر