گردش مالی 2/2تریلیون دلاری 5غول آی‌تی

۱۳۹۴/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۴۷۱

بخش اعظم سرمایه جهان در صنایع بزرگی چون پتروشیمی، خودروسازی و حمل‌ونقل جابه‌جا می‌شود. ولی مرکز وال‌استریت با انتشار گزارشی جدید از سال 2015 میلادی به این نتیجه رسیده که شرکت‌های فعال در عرصه فناوری اطلاعات، نسبت به رقبای خود در دیگر صنایع بیشترین ارزش مالی را دارند و محصولات آنها نیز سطح گسترده‌تری از بازار جهانی را پوشش می‌دهد. اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیس‌بوک 5شرکتی هستند که به گفته وال‌استریت ارزش مجموع سرمایه‌های آنها بیش از2.2تریلیون دلار محاسبه می‌شود. این شرکت‌ها در کنار هم بیشترین سرمایه جهان را در اختیار دارند و مجموع پول‌های آنها به اندازه‌یی محاسبه می‌شود که به گفته کارشناسان، آنها می‌توانند نیمی از کره زمین را خریداری کنند. اپل ارزشمندترین شرکت جهان محسوب می‌شود و گوگل که این روزها به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت مادر آلفابت تبدیل شده، در کنار مایکروسافت عنوان‌های بعدی را از آن خود کرده‌ است. آمازون نیز روز به روز بزرگ‌تر می‌شود تا پس از شرکت جنرال الکتریک (GE) ارزشمندترین شرکت جهان باشد و اگر آمازون جنرال الکتریک را پشت‌سر بگذارد، ششمین شرکت بزرگ جهان خواهد بود. فیس‌بوک هم فاصله زیادی از آمازون و جنرال الکتریک ندارد. ارزش هر یک از این سه شرکت بیش از 300میلیارد دلار محاسبه می‌شود.


شرکت‌های میلیارد دلاری

کسب درآمد برای شرکت‌های فعال در عرصه فناوری بسیار بیشتر از شرکت‌هایی است که در دیگر صنایع مشغول به فعالیت هستند. با همین روند پیش‌بینی شده که به زودی دو شرکت آمازون و فیس‌بوک از نظر ارزش مجموع سرمایه، جنرال الکتریک را پشت‌سر بگذارند و در رتبه‌های بالاتر این فهرست قرار بگیرند. این دو شرکت برای آنکه بتوانند رتبه‌های نخست را به خود اختصاص دهند، رقبای بزرگ‌تری را هم پیش‌روی خود می‌بینند. شرکت اکسان موبیل که در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کند ارزشی معادل 346میلیارد دلار دارد و پس از آن هم شرکت برکشایر هاتاوی با ارزشی بالغ بر 340میلیارد دلار قرار گرفته است. شرکت برکشایر را وارن بافت سومین فرد ثروتمند جهان و یکی از بزرگ‌ترین مخترعان عرصه فناوری تاسیس کرده و آن را هدایت می‌کند. با وجود این، آمازون و فیس‌بوک با سرعتی مشغول به کسب درآمد هستند که در آینده نزدیک می‌توانند از آنها سبقت بگیرند و ارزش مجموع سرمایه‌های خود را به سطح بالاتری برسانند. باید توجه داشت که فیس‌بوک در این فهرست جوان‌ترین شرکت محسوب می‌شود و از زمان آغاز به‌کار فعالیت‌های آن تنها 11سال می‌گذرد. گوگل به عنوان دومین شرکت ارزشمند جهان خود را معرفی کرده است که از سال 1998 وارد عرصه رقابتی فناوری شد و با اقتدار کامل تلاش می‌کند تا حتی جایگاه اپل را هم به خود اختصاص دهد. آمازون هم که امسال 21ساله شده است، به اندازه‌یی قدمت دارد که بتواند خود را در جمع بزرگان IT جا دهد. به هر حال بی‌تردید می‌توان اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیس‌بوک را 5قدرت اصلی صنعت جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی کرد و آنها را به عنوان مهم‌ترین شرکت‌های جهانی هم مورد خطاب قرار داد.

درآمدهای نجومی

شرکت اپل که حدود 120هزار کارمند در سراسر جهان دارد، سال 2015 در مجموع موفق شد 233میلیارد دلار درآمد و 53.39 میلیارد دلار سود کسب کند. گوگل به عنوان بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی جهان در رتبه دوم این فهرست بیش از 60 هزار کارمند دارد و یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ آلفابت محسوب می‌شود، در سال 2015 میلادی حدود 80میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. مایکروسافت به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار در جهان با 120هزار کارمند در سال 2015 میلادی موفق به کسب درآمد 93میلیارد دلاری شده است. شرکت آمازون صاحب بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان با 222هزار کارمند امسال موفق به کسب درآمد 89میلیارد دلاری شده است. شرکت فیس‌بوک صاحب بزرگ‌ترین شبکه‌ اجتماعی جهان با حدود 1.5میلیارد نفر مشترک فعال، 12هزار کارمند را در اختیار گرفته که به کمک آنها امسال 15میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. این اعداد و ارقام همچنان در حال افزایش است؛ به نحوی که وال‌استریت پیش‌بینی کرده پایان سال مالی 2016 پنج شرکت یاد شده در مجموع درآمدی بالغ بر 600میلیارد دلار کسب خواهند کرد. توجه داشته باشید 406میلیارد دلار از این رقم را درآمد نقدی شرکت‌های مذکور تشکیل می‌دهد که نیمی از آن متعلق به اپل است و مابقی به عنوان سرمایه‌های غیرنقدی در کشورهای مختلف جهان توسط این شرکت‌ها مدیریت می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر