ممنوعیت حج مکرر تا پنج سال

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۴۷

زمانی، «توان رفتن» به سرزمین «وحی» و «استطاعت مالی» مشکل اصلی زایران خانه خدا محسوب می‌شد، اما روز گذشته خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که بسیاری از ثبت نام‌کنندگان حج «تمتع» در کشورمان را نگران کرد. بر اساس این خبر که ابتدا «ایسنا» آن را منتشر کرد و بنا بر اعلام وزیر حج «عربستان» هر زایر تنها «یک‌بار» اجازه انجام مناسک حج «تمتع» را دارد و فردی که یک بار این فریضه را به جا آورده باشد، تا «پنج سال» نمی‌تواند حج مجدد به‌جا آورد.

«بندر حجار» وزیر حج عربستان با اشاره به طرح‌های توسعه «حرم‌ها» در شهرهای «مدینه» و «مکه» اظهار کرد: «یکی از دستورات و قوانینی که با این طرح‌های توسعه همراه شده است، طرح «راه درست، حج با مجوز» است، تصمیمی که بر تکرار نشدن حج تا پنج سال از زمان ادای مناسک تاکید می‌کند، (یعنی هر کس مناسک حج را به‌جا آورد تا پنج سال بعد حق تکرار آن را ندارد)؛ به این ترتیب فرصت ادای مناسک حج برای همه فراهم می‌شود.


مهار بازار دلالی فیش‌های حج

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با توجه به شرایط «منطقه‌ای» و تهدیدات «داعش» عربستان به دنبال آن است تا محدودیت بیشتری را درمورد «ورود» و «خروج» حجاج به کشورش در نظر بگیرد. اما با این حال هنوز عده زیادی از «ایرانیان» هستند که اصرار بر «تکرار» حج تمتع دارند و سیاست‌های سازمان حج تا به حال در این مورد سودی نداشته است.

«سیدمرتضی حسینی» منشی اول فراکسیون «حج و زیارت» مجلس نهم در جریان گفت‌وگو با «تعادل» ضمن اشاره به ابعاد گوناگون این تصمیم تازه وزارت حج عربستان می‌گوید: «به نظرم این تصمیم مشکلی را برای حجاج ایرانی به وجود نمی‌آورد، مدت‌هاست که طرح توسعه حرمین شریفین توسط مقامات عربستانی دنبال می‌شود که این طرح هم در راستای همین موضوع عملیاتی شده است. شرایط عربستان شرایط خاصی است و عربستان توانایی پاسخگویی به این حجم بالای درخواست‌کنندگان را ندارد.» حسینی درباره تاثیر این تصمیم در ترکیب زیارتی ایران، می‌گوید: «به نظرم این محدودیت، اتفاقا بازارهای دلالی و خرید و فروش غیرقانونی حج را کنترل می‌کند. همانطور که می‌دانید، متاسفانه، مشکل «دلال‌بازی» و «رانت‌خواری» در این بخش هم وجود دارد که با این محدودیت‌ها از حجم آن کاسته می‌شود. باید توجه داشت که سفر «عمره» همچنان برقرار است و هموطنانی که یک بار حج تمتع را به جای آورده‌اند، مشمول این محدودیت قرار می‌گیرند.»

صدور ویزای حج با 0054 دلار

اما بد نیست که واکنش بازار خرید و فروش فیش‌های حج، نسبت به این مصوبه تازه را پیگیر شد. حاج حیدری یکی از دلالان فیش حج است که در جریان گفت‌وگو با «تعادل» صحبت‌های جالبی را درباره سفر حج مطرح می‌کند: «هنوز برای اظهارنظر در این باره کمی زود است و باید منتظر اخبار تکمیلی ماند. ولی مطمئن باشید که راه‌های زیادی برای انجام تکراری سفر حج وجود دارد. همین فردا شما با 4500دلار می‌توانید، ویزای حج تمتع را از سفارت عربستان بگیرید، زمانی که سفارت عربستان این اقدام را انجام می‌دهد، چگونه می‌توان جلو سفر تکراری به عربستان را گرفت.»

حیدری ادامه می‌دهد: «همین امروز با 25میلیون تومان پول نقد، می‌توان ویزای سفر به عربستان را گرفت و انجام فریضه تمتع را انجام داد. به نظرم این نوع اخبار بیشتر فضاسازی رسانه‌یی است.»

تکرار در انجام مناسک حج با توجه به تعداد زیاد درخواست‌ها برای این سفر واجب در مقابل سهمیه محدود کشورهای اسلامی که براساس جمعیت آنها تعیین می‌شود، یکی از مسایل سازمان حج ایران نیز به‌شمار می‌آید، برای همین در آخرین نوبت ثبت‌نام‌ها، پشت فیش‌های حج نشانه‌گذاری شد که تا از سفر تکراری زایران جلوگیری شود و نوبت به متقاضیانی که تاکنون به حج تمتع مشرف نشده‌اند برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر