گروه صنعت| مدیران سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از پیگیری و برخورد با افزایش قیمت کالاها در بازار خبر دادند و با اشاره به تشدید رکود در بازار این کالاها، اعلام کردند: اعلام تخصیص وام ۱۰میلیون تومانی هم بازار لوازم خانگی را از رکود خارج نکرد. شهرام میرآخورلو، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از تولیدکنندگان ومصرفکنندگان در این باره گفت: بازار لوازم خانگی به علت تعدد نشانهای تجاری و مدل و هم از حیث تولیدات داخل و واردات بازاری کاملا رقابتی است اما به علت رکودی که از یکی دو، سال قبل اتفاق افتاد، موجودی انبارهای تولیدی و وارداتی به قدری به حد مکفی است که میل و رغبتی برای افزایش قیمت وجود ندارد. وی افزود: لوازم خانگی مشمول قیمتگذاری نیست؛ البته ضابطه قیمتگذاری سازمان حمایت باید رعایت شود؛ در عین حال تغییر افزایش قیمت یکی از برندهای لوازم خانگی در بازار در حال بررسی است، البته این افزایش قیمت در حالی است که کالای مورد نظر پیش از این در بازار موجود نبوده و قیمت جدید که گفته میشود گرانتر است، مربوط به مدل جدید آن کالاست.
وی افزود: در بازار موج افزایش کالا وجود دارد و کسی نمیتواند کالایش را بفروشد. به همین دلیل، آخرین تغییرات قیمت که در حوزه لوازم خانگی اتفاق افتاد، مربوط به سال ۹۲ بود و بازار کشش تغییرات قیمتی را ندارد و شرایط آن نیز نیست، از این رو حتی اعلام تخصیص وام ۱۰ میلیون تومانی بابت خرید لوازم خانگی هم نتوانست به رونق و خروج از رکود کمکی کند.
اصلاح نظام توزیع در دستور کار
سیدداوود موسوی نیز در این باره گفت: باید پذیرفت که نظام توزیع به علت نداشتن زیرساختهای مناسب صد درصد موفق نبوده، اما اصلاح آن در دستور کار قرار دارد. مدیرکل بررسی و تعیین قیمت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: یکی از بحثهای اصلی در این مورد؛ مکانیزه کردن مراکز توزیع به دستگاههای Pos است؛ چراکه در این صورت بر اساس سیستمی مدون و جامع میتوان اطلاعات را پایش و رصد کرده و با متخلفان طی فرآیندهای مختلف برخورد قانونی کرد. وی تصریح کرد: در این صورت، بهطور قطع قیمت در کارخانه با لحاظ درصدهای مجاز سود، همان قیمتی است که مصرفکننده باید بپردازد. به گفته موسوی، هماکنون به علت نبود برخی زیرساختها مشکلاتی در این حوزه وجود دارد؛ البته اصلاح ساختار و نظام توزیع در دستور کار دولت قرار دارد و باید بحث مکانیزه کردن صندوقهای فروش را به عنوان عامل اصلی مدنظر قرار داد و در شبکه توزیع به سمت الکترونیکی کردن فرایند آن پیش رفت. مدیرکل بررسی و تعیین قیمت سازمان حمایت افزود: چنانچه کالایی در بازار تغییر قیمت داشته باشد، از طریق سامانه ۱۲۴ یا بازرسی
میتوان موضوع را بررسی کرد.