اخبار

۱۳۹۴/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۴۴۹

نباید منابع درآمدی را ارزان فروخت

ایرنا یک کارشناس اقتصادی درباره تعیین نرخ دلار در بودجه سال آینده گفت: معتقدم باید نرخ دلار به صورت آزاد تعیین شود و دولت آن را مدیریت کند تا یکسان‌سازی اتفاق بیفتد. بهاءالدین حسینی‌هاشمی ادامه داد: سال‌هاست موضوع ارز تک نرخی در دستور کار قرار گرفته اما عملیاتی نشده است؛ گویا منتظر معجزه‌یی برای ارز تک نرخی هستیم تا قیمت دلار بازار آزاد از قیمت دلار دولتی کمتر شود یا به میزان نرخ ارز دولتی کاهش یابد و یکسان‌سازی اتفاق افتد؛ غافل از اینکه سوداگران اجازه این کار را نمی‌دهند. وی تاکید کرد: نرخ دلار در بودجه سال 95 باید حداقل 3500 تومان باشد زیرا هر سال نرخ ریال در مقابل نرخ دلار حدود 15درصد کاهش می‌یابد در نتیجه نرخ دلار در پایان سال آینده با 15درصد افزایش همراه شده و به 4000 تومان خواهد رسید.


آزادسازی قیمت‌ها شرایط را بدتر می‌کند

تسنیم یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آزاد‌سازی قیمت‌ها شرایط اقتصادی جامعه را بدتر از گذشته می‌کند، گفت: سیاست‌های غلط اقتصادی در این سال‌ها باعث شده تا قیمت‌ها دوگانه و فضای رانت و فساد در جامعه افزایش پیدا کند. جمشید پژویان اظهار داشت: اما متاسفانه بسترسازی برای مدیریت قیمت‌ها تاکنون انجام نشده و بیشتر سیاست‌های قیمتی دولت با شکست مواجه شده است. وی با بیان اینکه سیاست‌های غلط اقتصادی در این سال‌ها باعث شده تا قیمت‌ها دوگانه و فضای رانت و فساد در جامعه افزایش پیدا کند، افزود: به اعتقاد بنده فقط در بازارهای انحصاری باید با تعیین دستورالعمل اقدام به قیمت‌گذاری کرد و ورود دولت در سایر موارد با شکست روبه‌رو خواهد شد. این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: به اعتقاد بنده آزاد‌سازی قیمت‌ها آن هم در این شرایط وضعیت اقتصادی را بدتر خواهد کرد زیرا دولت هیچ بستری برای پیاده‌سازی این سیاست ایجاد نکرده است.


حداقل دستمزد نیروی کار خارجی ICT تعیین شد

فارس هیات وزیران حداقل دستمزد نیروی کار خارجی را به نسبتی از حداقل حقوق پایه نیروی داخلی مصوب کرد. طبق مصوبه هیات وزیران برای صیانت از نیروی کار داخلی و استفاده از توانمندی‌های داخلی و همچنین در جهت اجرای ماده 121 قانون کار، مصوب شد که علاوه بر سایر مقررات به‌کارگیری نیروی خارجی، در حوزه فاوا (ICT) از نظر کیفیت تخصصی باید حداقل دستمزد در حد پرداخت، 7 برابر حداقل حقوق پایه قانون کار هر سال باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر