ترکیه در آستانه خرید خدمات حمل‌ونقل از برون‌مرز

۱۳۹۴/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۴۴۱


50درصد از ظرفیت حمل‌ونقل ترکیه متوقف شده است. این امر به دنبال توقف بسیاری از کامیون‌ها در مرزهای ورودی و خروجی ترکیه و از طرفی عدم بارگیری از سوی اتحادیه‌های تره‌بار و میوه و سایر محمولات صادراتی به عراق و روسیه است.

فدراسیون حمل‌ونقل بین‌المللی ترکیه UND اعلام کرد که بیشترین ظرفیت بار‌ها متوجه ایران شده و ما شاهد خروج حدود 600میلیون دلار ارز در حمل‌ونقل از کشور هستیم.

ارگون بیلن معاون فدراسیون حمل‌ونقل بین‌المللی ترکیه هم گفته است اگر سریعا به این امر رسیدگی نشود ما مجبور به واردات خدمات حمل‌ونقل به کشور خواهیم شد.

توقف تریلرها و کامیون‌ها در مرزهای ترکیه، هم به صادرکننده‌ها و هم به صاحبان وسایل نقلیه باری ضرر و زیان جبران‌ناپذیری را وارد کرده است. به گفته بیلن طول صف تریلر‌ها به چندین کیلومتر رسیده است و نوبت عبور تا 14 روز در ورودی‌ها افزایش یافته است. او گفت تمامی تریلرهای ما در مرزها متوقف است و برای حمل بار به سایر نقاط تریلر و کامیون نداریم. مال‌التجاره‌های صادراتی و عادی در مرحله بحران کاری قرار دارند و اگر در ترکیه کامیون‌های زیربار تخلیه نشود مجبور به خرید خدمت برای حمل بار از کشورهای دیگر خواهیم شد. این امر در حالی اتفاق می‌افتد که در 2014 بیش از 151هزار کامیون و تریلر خالی برای حمل بار وارد ترکیه شده بود اما حالا سرعت حمل بار ترکیه در جهان از مقام بیست‌وچهارم به چهل‌وهفتم رسیده است.

تمامی این گفته‌ها براین امر استوار است که شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی تدابیری اتخاذ کنند و وارد بازار حمل‌ونقل ترکیه شوند چون باتوجه به رقابت در کارمزد حمل و تخفیفات و پایین بودن قیمت سوخت و روغن‌های مصرفی امکان رقابت از ترکیه و کشور‌های اطراف آن چون بلغارستان سلب شده است. کامیونداران ترک از به دست گرفتن بازار حمل‌ونقل ترکیه به دست کامیون‌ها و تریلرهای ایرانی هراس دارند و این امر در صورت ادامه کمبود کامیون در ترکیه اجتناب‌ناپذیر است. فدراسیون حمل‌ونقل بین‌المللی ترکیه اعلام کرد که تا سه ماه پیش 13هزار کامیون و تریلر از بلغارستان و 13هزار دستگاه از ایران و 7هزار کامیون و تریلر از گرجستان برای حمل بار وارد ترکیه شده است.

تفاوت قیمت گازوییل و مازوت مورد سوخت در ترکیه با ایران حداقل 8برابر است. و این امر باعث شده است که صاحبان بار ترکیه علاقه‌مند به حمل بار با تریلرهای ایرانی به مقاصد ایران و کشورهای آسیای‌میانه و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس باشند.

ترکیه با مشکلات زیر در حمل‌ونقل روبه‌رو است:

1. تحریم مصر به عبورومرور تریلرهای ترک با رورو به دریای سرخ و تقلیل 40هزار سفر حمل‌ونقل به 8هزار در این حوزه؛

2. حمل بار توسط کامیون‌های ایرانی بنا به ادعای اتحادیه حمل‌ونقل و مرکز باربری بین‌المللی UND حمل‌ونقل ترکیه؛

3. عدم ارائه مجوز از طرف روسیه به عبور کامیون‌های ترک به قزاقستان و مغولستان تا حدی که کامیونداران مجبور به اعاده اقلام تجاری به ترکیه و اعاده مال شدند؛

4. برای عبور کامیون‌های ترک از آذربایجان و گرجستان هنوز شرایط کافی و لازم برای حمل دریایی برای کامیون‌ها مهیا نیست؛

5. ازبکستان باتوجه به قیمت حمل بار ارزان تریلرهای ایرانی بارهای خود را به کامیون‌های ایرانی می‌دهند؛

به‌طور کلی کامیونداران ترک، ایران را بزرگ‌ترین رقیب خود می‌دانند و این فرصت باید از سوی ایرانی‌ها غنیمت شمرده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر