حجم معاملات امسال از مرز یک میلیون تن گذشت

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۳۲۱

گروه بورس

با احتساب معاملات روز پایانی هفته، حجم معاملات سال جاری بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از مرز یک میلیون تن عبور کرد و این درحالی است که حجم کل معاملات سال گذشته بازار فیزیکی قریب به 780هزار تن بود؛ همچنین حجم معاملات در مدت مشابه سال قبل(9ماهه ابتدای سال 93) نزدیک به590هزار تن بوده که با این حساب می‌توان به رشدی 70درصدی حجم معاملات سال جاری بازار فیزیکی نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد. در جریان معاملات آخرین روز هفته(چهارشنبه 2دی 94) در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین بندر امام، حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس و نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی مورد عرضه قرار گرفتند. کل معاملات صورت گرفته روی کالاهای بازار فیزیکی و عرضه‌های مازاد معادل 6,781 تن به ارزشی حدود 73میلیارد و 450میلیون ریال بود.

لازم به ذکر است، معاملات نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی با ارزشی قریب به 55 میلیارد ریال و حجمی معادل 5 هزار تن بیشترین سهم را از حیث ارزش و حجم در کل معاملات این روز بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از آن خود کرد. روز چهارشنبه همچنین در تابلو سلف موازی استاندارد برق بازار مشتقه نیز 2هزار و 431 قرارداد در قالب 67 معامله و معادل 47هزار و 224مگاوات ساعت به ارزشی بیش از 17میلیارد ریال معامله شد. در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار پیک، کم باری، میان‌ باری و بارپایه روزانه 2بهمن 94 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم باری، میان باری و بارپایه روزانه 6 دی 94، 7دی 94 و 8دی 94 متوقف شدند. در جریان معاملات این روز در سمت تقاضا 13شرکت توزیع نیروی برق و در سمت عرضه 6 نیروگاه، بازیگران روز جاری بازار برق بورس انرژی را تشکیل دادند.

بر همین اساس طی جلسه معاملاتی روز چهارشنبه در تابلو سلف موازی استاندارد نفت کوره بورس انرژی ایران در مجموع پنج نماد فعال، 17 قرارداد جمعا به میزان 183میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. در مجموع ارزش کل معاملات این روز بورس انرژی ایران به 90میلیارد و 700میلیون رسید. در جلسه معاملاتی امروز نیز در کنار معاملات مداوم قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، کالاهای متانول پتروشیمی زاگرس و حلال 402 کرمانشاه در رینگ داخلی و گاز مایع پالاش نفت آبادان و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل عرضه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر