سرخط انرژی

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۳۰۹

توپ نیروگاه‌های سیکل ‌ترکیبی در زمین وزارت نیرو

ایسنا مدیرعامل شرکت تولید برق عسلویه گفت: به دلیل بدقولی وزارت نیرو نتوانستیم آنطور که باید نیروگاه‌های گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم. عزیزالله حاج‌ولی افزود: در سه سال گذشته قانونی تحت عنوان قرارداد B متقابل برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و پرداخت هزینه از محل سوخت صرفه‌جویی شده تصویب شد، اما به دلیل اینکه مسوولان وزارت نیرو به این موضوع آنطور که باید نگاه نکردند این مساله با تعویق روبه‌رو شد. به گفته وی، در سال‌های گذشته نیاز به برق در کشور شدت یافت و دسترسی به نیروگاه‌های گازی و ورود آنها به مدار بالا بود؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت گرفته در راستای احداث نیروگاه‌های گازی تشدید یافت. حاج ولی ادامه داد: قراردادهایی که در این زمینه به امضا رسیدند ایرادهایی داشت، اما وزارت نیرو هیچگاه به مشکلات آنها رسیدگی نکرد و در حال حاضر نیز با وجود اینکه وزارت نیرو یک‌سال است که قول داده این مشکلات را برطرف کند اما کماکان کاری از پیش نرفته است.


اتصال شبکه‌های برق ایران روسیه، ‌گرجستان و ارمنستان

پاون شبکه‌های برق 4کشور ایران، روسیه، گرجستان و ارمنستان تا سال2019 به همدیگر متصل می‌شود. حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در دومین روز از سفر خود به ارمنستان در نشست چهارجانبه کشورهای ایران، روسیه، گرجستان و ارمنستان حضور یافت و مهم‌ترین نتیجه این نشست تصمیم اعضا برای سنکرون کردن شبکه برق این کشورها به همدیگر تا اوایل سال2019 است. براساس این گزارش، مهم‌ترین پیش‌نیاز انجام این طرح، احداث شبکه برق ایران و ارمنستان است که مقرر شد برنامه‌ریزی لازم برای این کار بین مقام‌های دو کشور صورت گیرد.


کاهش تصدی‌گری پیش‌شرط ایجاد وزارت انرژی

ایسنا مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت درباره طرح تشکیل وزارت انرژی گفت: موفقیت ادغام وزارتخانه‌های نیرو و نفت بیش از همه به مستقل بودن بخش‌های پایین‌دستی و میزان نظم و جدایی آنها از وزارتخانه‌های تابعه بستگی دارد. سعید قوام‌پور با اشاره به اینکه ادغام وزارت نفت و وزارت نیرو موافقان و مخالفان زیادی دارد، اظهار کرد: هرچه شرکت‌های پایین‌دستی آمادگی بیشتر و استقلال بالاتری از وزارتخانه‌های تابعه خود داشته باشند، ادغام بهتر صورت می‌گیرد. وی در این باره عنوان کرد: ادغام نفت و نیرو در خیلی از کشورها اتفاق افتاده است و برخی از این کشورها این تجربه را دارند که پس از ادغام دوباره این دو بخش تجزیه شده‌اند. مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت با اشاره به اینکه پیشنهاد ادغام وزارت نفت و نیرو در دو برنامه توسعه گذشته نیز مطرح شده بود، اظهار کرد: موفقیت این کار در نهایت به شرکت‌های تابعه بستگی دارد که تا چه میزان آمادگی این کار را داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر