اخبار

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۳۰۱

صدور شناسنامه فنی ساختمان اجرایی شد

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه صدور شناسنامه فنی و ملکی در بیشتر استان‌ها اجرایی شده است، گفت: عدم تعامل مراجع صدور پروانه ساختمانی و سازمان نظام مهندسی سبب شده است که صدور شناسنامه ساختمانی در تهران اجرا نشود.

حامد مظاهریان گفت: در برخی استان‌ها ازجمله استان تهران بنا به دلایلی نظیر عدم تعامل مناسب مراجع صدور پروانه ساختمانی و سازمان نظام مهندسی تاکنون عملیاتی نشده است.

وی در گفت‌وگو با فارس افزود: اگرچه محتوی شناسنامه‌های فنی و ملکی ساختمان نیازمند اصلاحاتی نیز است، در راستای اجرایی شدن این مهم جلساتی برای هماهنگی‌ در این زمینه با همکاران وزارت کشور، استانداری، شهرداری تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و نمایندگان این وزارتخانه تشکیل شده و در حال پیگیری است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: برای حصول اطمینان از صدور شناسنامه فنی و ملکی در بازنگری‌هایی در دست انجام در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه اجرایی ماده 33قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حال پیگیری است، این موضوع مورد توجه ویژه‌یی قرار گرفته و در نظر است با هماهنگی لازم با وزارت کشور و دستگاه‌های مرتبط اقدامات لازم برای رفع موانع موجود صورت پذیرد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی همچنین درباره افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات 80‌میلیونی مسکن گفت: زمان بازپرداخت تسهیلات 80‌میلیونی مسکن در حال حاضر 12‌سال ‌است و وزارت راه‌وشهرسازی پیگیر این است که زمان بازپرداخت این تسهیلات به 15، 20 و 25‌سال ‌برسد.


۳۰‌هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بهسازی مسکن روستایی

معاون بهسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۳۰‌هزار میلیارد ریال تسهیلات بهسازی مسکن روستایی در ‌سال ‌جاری در کشور پرداخت می‌شود.

عزیرالله مهدیان افزود: این اعتبار برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده است و امسال ۷۰‌هزار واحد مسکونی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، وی اظهارکرد: سالانه باید ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی در کشور بازسازی شود. معاون بهسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: از‌ سال‌۸۴ تاکنون یک میلیون و ۸۵۰‌هزار واحد مسکونی در روستاها بازسازی شده است.

مهدیان افزود: ۳۷‌هزار روستای بالای ۲۰خانوار در کشور وجود دارد که باید بازسازی شوند.


بناهای بلندمرتبه خارج از ضوابط در مناطق ‌مرفه

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اعلام تلاش‌های شورای عالی معماری و شهرسازی برای ایجاد آگاهی‌بخشی در جامعه گفت: هیچ ضابطه‌یی اجازه ساخت و ساز در منطقه۲۲ را نمی‌دهد و ساخت و سازهای اخیر مسیر قانونی کمیسیون‌های ماده۵ را طی نکرده است.

پیروز حناچی افزود: پیش‌تر کمیسیون‌های ماده۵ در استان‌ها جزییات مصوبات خود را منتشر نمی‌کردند و درصورت انتشار نیز سلیقه‌یی و بنا به ضرورت بود اما با مصوبه شورای عالی، تمامی کمیسیون‌های ماده۵ استان‌ها مکلف به انتشار مصوبات خود و اطلاع‌رسانی شده‌اند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: کمیسیون‌های ماده۵ ابزار و امکانی برای آگاهی‌بخشی به جامعه هستند که درصورت استفاده صحیح می‌توان بیشترین بهره‌گیری را برای جامعه داشت در غیر این‌صورت و در صورتی که از این امکان به درستی استفاده نشود شاهد گسترش تخلفات در حوزه ساخت و ساز خواهیم ‌بود بدون اینکه در این موارد به‌نفع شهر وندان اقدامی انجام داد.

وی ادامه داد: ساخت و سازهایی که امروزه در منطقه۲۲ تهران رخ داده است هیچ مبنایی در شورای عالی معماری و شهرسازی ندارد و مراحل قانونی را طی نکرده است.

حناچی تاکید کرد: هیچ ضابطه‌یی اجازه بارگذاری منطقه۲۲ تهران را نمی‌داد، همچنین از مجموع ۱۵۶ بند مصوبه طی ۳‌سال ‌مورد بررسی 93،90 و ۹۴بند مرتبط با بلندمرتبه‌سازی بود و عمده درخواست‌های بلندمرتبه‌سازی در مناطق یک با ۲۶مورد، منطقه شش با ۲۲مورد، منطقه سه با ۱۸مورد و منطقه دو با ۱۴مورد بود که فاصله و تعداد مصوبات منطقه یک شهر تهران با دیگر مناطق قابل توجه است.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی افزود: بخش عمده مصوبات منطقه یک مربوط به تغییرکاربری‌ها از باغ به باغ مسکونی و مسکونی، اداری و تجاری است. در نیمه جنوبی میدان‌انقلاب و راستای خیابان انقلاب به پایین کمیسیون ماده۵ فاقد مصوبه بلندمرتبه‌سازی است و همه اینها حاکی است که عمده ساخت و سازهای بلندمرتبه خارج از ضوابط که منجر به ابلاغ مصوبه توسط شورای عالی معماری و شهرسازی شده، مربوط به مناطق مرفه‌تر شهر است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: ضوابط بلندمرتبه‌سازی شامل ۱۲طبقه و بیشتر است و بیشترین نوع کاربری‌های مورد درخواست در مصوبات به ترتیب کاربری‌های اداری، تجاری، مسکونی و سایر کاربری‌هاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر