بحران آلودگی هوا امروز هم ادامه دارد

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۹۸

تعطیلی مدارس و تعطیلات آخر هفته در سالم‌سازی هوا تاثیر اندکی داشت

گروه راه و شهرسازی|

مرکز کنترل نظارت و پایش سازمان محیط‌زیست استان تهران اعلام کرد: با توجه به شرایط موجود هوای استان تهران، هوای تهران در روز شنبه همچنان ناسالم است. در این حال، به نظر می‌رسد، در محافل کارشناسی هنوز بر سر منشأ آلودگی هوای تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور اختلاف‌نظر وجود دارد و کیفیت بنزین همچنان محل سوال و مناقشه طیف‌های مختلف کارشناسان است. البته کارشناسانی که معتقد به بهبود کیفیت بنزین در دوران زمامداری دولت یازدهم هستند، از وجود پر تعداد خودروهای فرسوده در جاده‌ها و خیابان‌ها گلایه دارند و این دسته از خودروها را عامل و منشأ آلودگی هوا می‌دانند. محمد رستگاری، معاون کنترل نظارت و پایش سازمان محیط‌زیست استان تهران گفت: شاخص آلودگی هوا عدد 132 را نشان می‌دهد که با وجود بهتر شدن نسبی وضعیت باز هم شاهد آلودگی هستیم. این شرایط هوا برای گروه‌های حساس، کودکان، افراد سالخورده و بیماران قلبی و ریوی ناسالم است. معاون کنترل نظارت و پایش سازمان محیط‌زیست استان تهران اظهار کرد: بیشترین میزان آلودگی هوا را ایستگاه ژئوفیزیک در منطقه 6 تهران نشان می‌دهد که شاخص‌های آن عدد 185 را به نمایش می‌گذارد. هوای تهران و کلان‌شهرها در هفته‌یی که گذشت بسیار ناسالم بود و حتی مدارس تهران 3 روز تعطیل شد. این تعطیلی مدارس تاثیر چشمگیری نداشت و تنها مقدار اندکی از شاخص‌ها کاهش پیدا کرد.


بنزین و آلودگی هوا

در حالی که مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفته است که فرقی بین بنزین دولت فعلی با قبل نیست، سید جعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: با وجود اینکه کیفیت بنزین مصرفی پایتخت و نیز گازوییل مصرفی ناوگان اتوبوسرانی تهران، بسیار بهتر از گذشته شده اما امروز، مساله جدی هوای تهران، ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون به عنوان آلاینده حاکم و شاخص اصلی آلودگی هواست، ضمن اینکه پس از آن، ذرات معلق زیر 10 میکرون قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه ذرات معلق، عمدتا محصول سوخت خودروهای دیزلی و بنزینی هستند، اعلام کرد: اعتقاد داریم باید به دنبال منشأ تولید آلودگی باشیم که عموما در تهران، منابع متحرک یعنی وسایل نقلیه موتوری از جمله خودروهایی که از استانداردهای پایین برخوردارند به خصوص خودروهای کاربراتوری، خودروهای فرسوده، خودروهای فاقد معاینه فنی که موتور آنها تنظیم نشده و موتورسیکلت‌ها باشیم که مبادی اصلی تولید آلودگی در تهران محسوب می‌شوند. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه

بر اساس قانون، خودروهای فرسوده و آلاینده در تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور اجازه تردد ندارند، اظهار کرد: این در حالی است که از بیش از 3 میلیون دستگاه خودرو موجود در تهران، کمتر از 300 هزار دستگاه یعنی زیر 10 درصد معاینه فنی دارند، در شرایطی است که بنا بر مصوبه هیات وزیران، باید از حرکت هر خودرویی که فاقد معاینه فنی است، جلوگیری به عمل ‌آید، در صورتی که به این موضوع اهمیتی داده نمی‌شود. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در طول هشت سال دولت‌های نهم و دهم، کمتر از 400 هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شدند و به عبارتی، هر سال تنها 50 هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شد، تصریح کرد: امروز میزان خروج خودروهای فرسوده، ضعیف‌تر از گذشته نیز شده و شاهد هستیم که انبوه خودروهای فرسوده، نه تنها در جاده‌ها و راه‌های روستایی، بلکه در بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور به راحتی تردد می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه یک دستگاه خودرو کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش، 40 گرم آلودگی تولید می‌کند که در صورت فرسوده بودن، این میزان به 60 گرم نیز افزایش می‌یابد، اضافه کرد: این در شرایطی است که یک دستگاه خودرو استاندارد یورو دو در هر کیلومتر پیمایش، زیر 3 گرم آلودگی تولید می‌کند و در مقابل، آلودگی هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش، بالغ بر 15 گرم است.


تولید انبوه موتورسیکلت‌های آلاینده

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه با وجود ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری، ساخت این نوع موتورسیکلت‌ها در کشور همچنان ادامه دارد و در مقابل از جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی فاقد آلودگی به جای این موتورسیکلت‌های آلاینده حمایت نمی‌شود، اظهار کرد: این در شرایطی است که مالکان موتورسیکلت‌های تهران خود را از انجام معاینه فنی معاف می‌دانند و اگر در تهران، معاینه فنی خودروها به 10درصد نمی‌رسد، معاینه فنی موتورسیکلت‌ها به یک هزارم هم نمی‌رسد.


فرقی بین بنزین دولت فعلی با قبل نیست

رییس شورای اسلامی شهر تهران اما با بیان اینکه هیچ تفاوتی بین بنزین دولت یازدهم با دولت قبل وجود ندارد، گفت: دولت تدبیر و امید برای کاهش آلودگی اقدام موثری انجام نداده است.

مهدی چمران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر اظهار کرد: امیدواریم دولت یازدهم به وعده‌هایی که در خصوص کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها به ویژه تهران داده بود، عمل کند. شهرداری تهران با وجود تمام مشکلاتی که در شهر دارد، اقدامات گسترده‌یی جهت کاهش ‌آلودگی هوا با توسعه حمل‌ونقل عمومی انجام داده است. چمران گفت: عدم مدیریت یکپارچه شهری باعث شده که کلان‌شهر تهران این حال و روز را داشته باشد و امیدواریم دولت یازدهم به مصوبه‌یی که خود آن را به تصویب رسانده است، عمل کند.

رییس شورای شهر تهران بیان کرد، در دستورالعمل مصوبه هیات دولت در راستای کاهش آلودگی هوا چندین مورد از جمله توجه به حمل‌ونقل عمومی و همچنین تشویق شهروندان به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تاکید شده است که متاسفانه هیچ یک از این موارد از سوی دولت یازدهم اجرا نشده است. وی با بیان اینکه از دولت قبل تا به امروز یک اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده نشده است، گفت: دولت موظف است سالانه هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل دهد و شهرداری نیز سالانه تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده را از رده خارج کند. وی با بیان اینکه عمر هر اتوبوس 7 سال است، گفت: در حالی دولت یازدهم به وعده‌های خود در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی عمل نکرده است که شاهد هستیم شهروندان در صف‌های طولانی در انتظار سوار شدن اتوبوس هستند. هم‌اکنون

7 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران برای جابه‌جایی شهروندان پیش‌بینی شده است که این رقم باید

به 11 هزار دستگاه اتوبوس برسد. رییس شورای شهر تهران همچنین با اشاره به عدم همراهی دولت برای تامین فاینانس گفت: در این زمینه نیز دولت نتوانسته اعتبارات لازم را تامین کند و در واقع از ارقام بودجه‌یی مجلس یک‌ششم به شهرداری پرداخت شده است که با آن می‌توان تنها 300 مترو ساخت. وی افزود: شهرداری تهران در سال‌های گذشته از بودجه‌های مردمی هزینه کرده است و در توسعه مترو اقداماتی را صورت داده است چرا که برای احداث خطوط مترو سالانه به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. چمران با اشاره به فعالیت معادن شن و ماسه در شهر تهران گفت: تعطیلی این معادن دست شهرداری نیست و این در حالی است که بیش از 15 سال است حکم تعطیلی این معادن می‌گذرد اما همچنان شاهد فعالیت آنها هستیم که امیدواریم وزارت معدن وارد میدان شود.


دولت جزیره‌ای عمل می‌کند

در این حال ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جزیره‌یی عمل کردن دستگاه‌ها و نهادها در کاهش آلودگی هوا و ترافیک گفت: هر سازمان و دستگاهی براساس برنامه‌های خود تصمیماتی می‌گیرد و گاه این تصمیمات باعث ضربه زدن به شهر و شهروندان می‌شود. ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه باید مدیریت متمرکز و یکپارچه شهری ایجاد شود، اظهار کرد: در صورتی که این امر محقق شود یک نفر مسوولیت ترافیک و آلودگی هوا را به عهده خواهد داشت. وی همچنین با اشاره به بنزین یورو 4 هدیه دولت یازدهم گفت: این بنزین نیز کاری از پیش نبرد و ما شاهد عدم هماهنگی بین سازمان‌ها و دستگاه‌ها هستیم و پیشنهاد می‌شود که کانون تصمیم‌گیری به عهده یک دستگاه و سازمان باشد.

قناعتی در پایان با بیان این جمله که هوای تهران آلوده و بحرانی است، گفت: دولت ‌باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر