اخبار کلان

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۹۴

درآمدزایی دولت با «آزادسازی» و «گرانی»

تسنیم یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت به بهانه رونق بخش تولید، با آزاد‌سازی قیمت‌ها فقط به‌دنبال کسب درآمد ریالی برای خود است، گفت: امروز هدف آزادسازی قیمت‌ها تحریک تقاضا نیست. محمد خوش‌چهره، با بیان اینکه امروز تصمیم‌هایی برای اقتصاد کشور مفید خواهند بود که در آن درک صحیحی از دلایل ایجابی مشکلات و واقعیت‌ها شده باشد، اظهار داشت: در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی باید اولویت‌بندی انجام شود، اما باید توجه داشته باشیم که همین سیاست‌گذاری‌ها سایر بخش‌ها را هم متحول می‌کند. وی با‌اشاره به اینکه در حال حاضر در بخش تولید ملی سیاست‌های مناسب اقتصادی اعمال نشده است، گفت: نسخه‌های کوتاه‌مدت مانند خرید خودرو مقطعی و در کوتاه‌مدت می‌تواند بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی را کاهش دهد. این کارشناس اقتصادی به آزادسازی قیمت‌ها که به‌نظر می‌رسد دولت این روزها به‌دنبال پیاده‌سازی آن در اقتصاد کشور است، اشاره کرد و افزود: باید درک صحیحی از آزادسازی قیمت‌ها انجام و در ادامه اثبات شود که هدف اصلی این سیاست رونق بخش تولید است. در شرایط فعلی آزاد‌سازی قیمت‌ها نتیجه‌یی جز تشدید تورم و رکود در کشور را نخواهد داشت.


وام 3/2میلیارد دلاری روسیه برای اجرای دو طرح عمرانی

فارس رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران از نهایی شدن پرداخت وام 2.3میلیارد دلار روسیه برای اجرای دو پروژه راه‌آهن و نیروگاه حرارتی خبر داد. محمد خزاعی با‌اشاره به مذاکرات مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی با هیات وزارت مالیه روس، اظهار داشت: در این مذاکرات درمورد پرداخت وام 2میلیارد دلاری دولت روسیه توافق شد که دراختیار ایران قرار گیرد. وی بااشاره به اینکه این وام 2میلیارد دلاری برای دو پروژه استفاده خواهد شد، تصریح کرد: توسعه خط راه‌آهن شمال کشور همچنین تاسیس یک نیروگاه حرارتی در جنوب کشور، در دستور کار است. رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با تاکید بر اینکه رقم دقیق این وام، 2میلیارد و 300میلیون دلار خواهد بود، بیان کرد: متن دو قرارداد برای پروژه‌ها مشخص شده و جزئیات زمان‌بندی اجرا و نیز نرخ دقیق بهره آن که براساس دوران اجرای پروژه خواهد بود، به‌زودی مشخص می‌شود.


رویکرد دولت در برنامه ششم بر تنش بازار کار می‌افزاید

ایلنا وزیر اسبق کار و امور اجتماعی گفت: نگاه غلطی که دولت به بازار کار در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه دارد باعث بروز تنش‌های بیشتر در مناسبات روابط کار می‌شود. حسین کمالی رییس حزب اسلامی کار در نقد جزئیات منصوب لایحه پیشنهادی دولت برای برنامه ششم توسعه گفت: از قرار معلوم دولت برای نجات سازمان تامین‌اجتماعی پیشنهاد سخت شدن شرایط بازنشستگی را داده است و با این کار قصد دارد سن بازنشستگی را به ۶۵سال برساند. ممکن است با این پیشنهاد دولت مشکلات صندوق‌های بیمه اجتماعی مرتفع شود اما در عمل دولت جویندگان تازه وارد به بازار کار را نادیده گرفته است.

دبیرکل حزب اسلامی کار با بیان اینکه دولت با تصمیمات غلط خود بازار کار را دچار تنش می‌کند، گفت: در کشورهای دیگر ما شاهد تقسیم مشاغل هستیم. وقتی بیکاری زیاد می‌شود کارگرانی که روزانه هشت ساعت مشغول به کار هستند ساعت کار را به ۴ساعت کاهش می‌دهند و ۴ساعت باقی‌مانده را نیروی دیگری برعهده می‌گیرد.


کسری بودجه با اقتصاد مقاومتی قابل جبران است

خبرگزاری مجلس عضو هیات‌رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با انتقاد از تاثیرپذیری اقتصاد ما از نوسانات نرخ ارز و طلا، گفت: برای مقابله با اقدامات برخی کشورها برای به زانو درآوردن اقتصاد ایران باید توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی را در اولویت قرار دهیم. عیسی امامی با تاکید بر اینکه از کاهش قیمت نفت ناراحت نیستیم، گفت: شاید بر اثر کاهش قیمت نفت با کسری بودجه مواجه شویم اما از‌سوی دیگر بالاجبار کشور به سمتی که کمتر به درآمدهای نفتی متکی باشد حرکت می‌کند و این موضوع به خیر و صلاح کشور است. وی افزود: بهبود وضعیت کشور منوط به اجرای بند بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ازسوی دستگاه‌های مسوول بوده تا به این ترتیب شاهد افت شاخص‌های اقتصادی کشور نباشیم.


بسته خروج از رکود تورم را تشدید می‌کند

تسنیم یک کارشناس اقتصاد با بیان اینکه بسته خروج از رکود دولت تورم را تهدید می‌کند، گفت: به نظرم با این کار از یک سو منابع مالی آزاد می‌شد و ازسوی دیگر رفع محدودیت‌های فروش نفت می‌توانست به بخش خصوصی داخلی و خارجی این سیگنال‌ را بدهد که موانع سیاسی سرمایه‌گذاری در ایران برطرف شده و وضعیت به روال عادی برگشته است. هادی حق‌شناس بااشاره به درمعرض خطر بودن تورم به‌دلیل بسته دو مخروج از رکود دولت، اظهار کرد: دولت باید اندکی تامل می‌کرد و به‌جای ابلاغ بسته دوم خروج از رکود منتظر می‌ماند تا تحریم‌ها به‌طور کامل برداشته می‌شد. وی با بیان اینکه پول‌های سرگردان زیادی در کشور داریم، گفت: علاوه بر این نقدینگی سرگردان، سرمایه‌گذاران ایرانی فراوانی در خارج کشور داریم که می‌توان برای خروج اقتصاد از رکورد از آنها استفاده کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر