آمار ثبت‌نام مجالس خبرگان و شورای اسلامی بالاست

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۸۷

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه ملاک ما در انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی اجرای قانون و برگزاری انتخابات در سلامت و آزادی کامل است، گفت: متاسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها چه در خبرگان و چه در مجلس شورای اسلامی بسیار بالا رفته است. سوال ما این است که آیا همه کسانی که برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کردند خود را مجتهد می‌دانند؟ یا کسانی که حتی یک صفحه به زبان عربی نمی‌توانند قرائت کنند با چه انگیزه‌یی ثبت‌نام کرده‌اند چرا این‌طور این افراد زحمت درست می‌کنند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله جنتی در خطبه اول نماز جمعه تهران با‌اشاره به برخی اظهارنظر‌ها در رابطه با تایید صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: بعضی‌ها می‌گویند صلاحیت‌ها را باید به انتخاب و رای مردم واگذار کنیم و اگر مردم به کسی رای دادند صلاحیتش تایید شده است؛ این حرف یعنی قانون هیچ است. چنین کاری را هیچ جای دنیا انجام نمی‌دهند و سابقه ندارد. در ایران شورای نگهبان است و در جاهای دیگر نهادها و مراجع دیگری برای تایید صلاحیت‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی توقع دارند حالا که شورای نگهبان می‌خواهد نظارت کند همه را یک‌بار تایید کند، اما مساله حق‌الناس مطرح است. وی گفت، فوکویاما پژوهشگر و تاریخ‌نگار ژاپنی‌الاصل و تبعه امریکا معتقد است شورای نگهبان به‌عنوان مظهر قوام و دوام ولایت فقیه باید حذف شود و با یک رفراندوم از بین برود و تا وقتی که شورای نگهبان وجود دارد نظارت استصوابی از بین نمی‌رود؛ اینها چنین عقایدی را دنبال می‌کنند و ما باید مراقب باشیم.

دبیر شورای نگهبان در‌خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و بااشاره به ثبت‌نام تعداد قابل‌توجهی از افراد برای شرکت در این دو انتخابات گفت: مساله انتخابات بسیار مهم است و عزت اسلام و مسلمین و افتخار ما در آن است، ما باید تلاش کنیم تا انتخاباتی سالم و توام با امنیت برگزار شود. اختلافات در این زمینه نباید اثرگذار باشد و هر کسی باید بتواند به کسی که مایل است رای دهد.

جنتی ادامه داد: آنها که در فتنه سکوت کردند و با عناوین مختلف از آنها حمایت و گاه‌به‌گاه دفاع می‌کنند؛ آدم‌های اینجوری که درست دارند در زمین امریکا بازی می‌کنند 22بهمن مردم به آنها پاسخ خواهند داد. این افراد به صلاح‌شان نیست از مردم جدا شوند. سعی کنند ‌سازی غیر از آنچه مردم می‌خواهند، نزنند.

وی در ادامه بااشاره به نمازگزاران تهرانی حاضر در نماز جمعه یادآور شد که مردم هم همین‌ها هستند. مگر مردم دیگر چه کسانی می‌خواهند باشند و با تاکید بر رعایت قانون در انتخابات خاطرنشان کرد: ما به‌دنبال اجرای صحیح قانون و برگزاری انتخابات در سلامت و آزادی کامل هستیم، اگر از قانون تجاوز کردیم اعتراض کنید. اما وقتی قانون را رعایت می‌کنیم و رهبری هم بر آن تاکید دارند دیگر کسی حق اعتراض ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر