ورود یک میلیون پناهجو به اروپا درآمد میلیارد دلاری قاچاقچیان

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۷۴


گروه جهان| طبق اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت بیش از یک میلیون مهاجر و پناهجو در سال ۲۰۱۵ وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده‌اند. قاچاقچیانی که این پناهجویان را به مرزهای اروپا رسانده‌اند، یک میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند. رویترز به نقل از ویلیام لیسی سویینگ، مدیر سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داده، تعداد پناهجویانی که در سال جاری پا به خاک اروپا گذاشته‌اند نسبت به سال ۲۰۱۴ سه تا چهار برابر شده و تعداد قربانیانی که در مسیرهای پرمخاطره جان سپرده‌اند نیز نسبت به سال گذشته افزایشی چشمگیر داشته است. تقریبا همه این پناهجویان از طریق دریای مدیترانه و اژه خود را به مرزهای اروپا رسانده و نیمی از آنها نیز شهروندان سوری بوده‌اند که به خاطر جنگ خونین داخلی در سوریه ناگزیر به گریز از کشورشان شده‌اند. براساس بیانیه مشترک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سازمان بین‌المللی مهاجرت ۲۰درصد پناهجویانی که وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده‌اند، افغان و ۷درصد آنها هم عراقی بوده‌اند. مبدا ورودی بیش از ۸۱۶هزار تن از پناهجویانی که در سال ۲۰۱۵ وارد اروپا شده‌اند، یونان بوده است. بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا، مالتا و قبرس در جایگاه‌های بعدی پذیرش بیشترین تعداد پناهجو قرار گرفته‌اند.

بنا بر این گزارش هر پناهجو برای گذر از دریای مدیترانه یا اژه رقمی بین دو تا 6 هزار دلار به قاچاقچیان می‌پردازد. گفته می‌شود درآمد قاچاقچیان از سال ۲۰۰۰ تاکنون بالغ بر ۱۰میلیارد دلار بوده است. ویلیام لیسی سویینگ، مدیر سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید هرگز پیش‌بینی نمی‌کرد که تعداد پناهجویان به این میزان برسد. او ابراز امیدواری کرد که با رعایت کرامت انسان‌ها در سراسر جهان، میزان آوارگی و گریز از مرزهای میهن در جست‌وجوی سرپناهی امن کاهش یابد. در مجموع تعداد کسانی که در درون و بیرون از مرزهای میهن‌شان آواره شده‌اند، حال به ۶۰ میلیون نفر می‌رسد که رکوردی تاریخی است و نشان‌دهنده اوضاع نابسامان و بحرانی جهان.

بلایای طبیعی ازجمله ظهور بیماری مرگبار ابولا در غرب آفریقا و زلزله در نپال هم ازجمله دلایل مهم مهاجرت در سال گذشته بوده‌اند. ورود بیش از یک میلیون پناهجو به اروپا، بزرگ‌ترین موج مهاجرت به این قاره از جنگ جهانی دوم است. بازتوزیع پناهجویان در سطح قاره سبز حال به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌ روی رهبران اروپایی تبدیل شده است. کشورهای شرق اروپا تاکنون از پذیرش سهمیه پناهجویان خودداری کرده‌اند. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان به کشورهایی که از پذیرش پناهجویان سر باز زده‌اند هشدار داده که ممکن است با کاهش بودجه‌ها و تحریم‌های قانونی مواجه شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر