ردپای دلالان مسکن در بازار قیر

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۷

در‌حال‌حاضر صادرات قیر از کشور باگواهینامه بورس کالا صورت می‌گیرد به‌طوری که قیر باید در رینگ صادراتی بورس کالا معامله‌ شود تا مجوز صادرات بگیرد، به این ترتیب باتوجه به اینکه امکان عرضه محصول بی‌کیفیت و غیراستاندارد در بورس کالا وجود ندارد، اخبار منتشرشده درخصوص صادرات نامرغوب ازطریق بورس کذب است.

مدیرعامل شرکت قیر مهر پارسیان با بیان مطلب فوق به ایلنا گفت: بازار قیر ایران پر شده است از تولیدکنندگان غیرمعتبری که بعضا پس از رکود بازار ساخت‌وساز به دلالی در بازار قیر آمده‌اند.

علیرضا شریعتی افزود: این افراد با اضافه‌کردن دمپایی‌پاره، سیمان، نفت کوره و هرنوع مواد زاید دیگری قیر خود را می‌فروشند و متاسفانه با ترفند‌های مختلف بخشی از این قیرهای نامرغوب را به بازارهای جهانی صادر می‌کنند؛ در این بین تنها دلگرمی تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی قیر، معاملات شفاف این محصول در بورس کالای ایران است.

مدیرعامل این شرکت‌های تولید‌کننده قیر اظهار کرد: در این بین تمام محصولات مورد مبادله در بورس کالا دارای کیفیت و استاندارد مشخص است و اگر افرادی صادرات قیر نامرغوب را به بورس نسبت می‌دهند، ‌شک نکنید که به‌دنبال بزرگ‌کردن دایره فعالیت خود در این بازار هستند. شریعتی افزود: شنیده می‌شود عده‌یی به بهانه رفع موانع تولید و صادرات درصدد تغییر روند فعلی و جلب‌نظر دولت هستند تا دیگر برای صادرات قیر به گواهینامه بورس کالا نیازی نباشد که در این صورت قیرهای نامرغوب و غیراستاندارد بیش از گذشته روانه بازارهای جهانی می‌شود. شریعتی اظهار کرد: درصورتی‌که تلاش این افراد برای صادرات آزادانه قیر محقق شود، شاهد افزایش قاچاق سوخت، رشد قابل‌توجه دلالی در بازار قیر و صادرات محصولات نامرغوب به کشورهای دیگر خواهیم بود که همه این موارد به زیان منافع ملی کشور است.

به گفته وی، مسوولان باید با تقویت عرضه داخلی و صادراتی قیر در بورس کالا نگذارند تا بیش از این بازارهای صادراتی ما به خطر بیفتد چراکه در طول ماه‌های اخیر آن‌قدر قیر بی‌کیفیت با ترفند‌های مختلف توسط افراد سودجود صادر شده که اکنون چندین کشور حاضر به خرید قیر ایران نیستند.

شریعتی در پاسخ به این پرسش که چرا شاهد قیمت‌های مختلف در بازار قیر هستیم؟ گفت: این موضوع نیز به وجود قیرهای نامرغوب در بازار برمی‌گردد به‌طوری‌که تولیدکنندگان این قیرهای بی‌کیفیت، قدرت مانور قیمتی دارند و با اعلام نرخ‌های ارزان‌تر، بازار را به‌هم می‌زنند.

وی در پایان بر شفافیت معاملات بورس کالا تاکید کرد و گفت: برخلاف بازار سیاهی که در بازار آزاد قیر وجود دارد، خریدوفروش این محصول در بورس کاملا شفاف بوده به‌طوری‌که عرضه‌کننده و خریدار مشخص است و فرار مالیاتی در این معاملات وجود ندارد تا حدی که فاکتورهای بورس برای اداره مالیات تعریف شده است. همچنین تمام نهادهای قانونی کشور، بورس را به‌عنوان مرکزی معتبر قبول دارند و از این‌رو اگر خبری از غیرشفاف بودن معاملات بورس مطرح می‌شود، کذب محض است.


بزرگ‌ترین قرارداد فروش قیر ازطریق بورس

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد، از بستن بزرگ‌ترین قرارداد فروش قیر کشور خبر داد و گفت: قرارداد ۵۰۰هزار تنی صادرات قیر این شرکت با یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بسته شد.

محسن دلاویز با بیان اینکه ‌این قرارداد بزرگ نشان می‌دهد که ایران همواره علاقه‌مند به رشد، توسعه و آبادانی کشورهای منطقه است، تاکید کرد: ایران کشوری نیست که با ابزاری همچون تحریم به حاشیه و انزوا کشانده شود. مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده قیر خاورمیانه با تشریح روند ‌این قرارداد بزرگ و تاریخی خاطرنشان کرد: این قرارداد باتوجه به تکالیف و ضوابط قانونی عرضه قیر در بورس انجام شده ‌و ما تمهیداتی را در راستای رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه اندیشیده‌ایم.

وی افزود: همچنین مقرر شد برای حضور شرکت نفت پاسارگاد در خارج از مرزهای کشور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی جهت طرح‌ها و پروژه‌های احتمالی شرکت، در ادامه این قرارداد همکاری‌هایی بین دو طرف قرارداد انجام پذیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر