بیمناکی صادرکنندگان ترکیه از رویگردانی عراق به سمت ایران

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۵۸


به‌دنبال برگشت چند صد تریلر از مقاصد صادراتی ترکیه در فدراسیون روسیه در مرز ورودی ترکیه به عراق نیز بسته شد. صادرکنندگان ترک بر این باور بودند و هستند که این امر به‌دنبال ورود نیروهای نظامی ترکیه به عراق صورت گرفته ولی از‌سوی والی منطقه شرناک که در منطقه درگیری کردهای پ.ک.ک قرار دارد، اعلام شد که این امر برای جلوگیری از ضرر و خسارت مالی به صاحبان کامیون‌ها و راننده صورت گرفته است. این امر در‌حالی است که بیشترین تریلرها و کامیون‌ها که تعداد آنها به 21هزار دستگاه می‌رسد در هابور مرز ورودی و خروجی ترکیه به عراق و بالعکس قرار دارند، آمدوشد می‌کنند و هم‌اکنون 3500دستگاه از تریلرهای حامل بار در پشت درهای دروازه بسته و در پارکینگ مقابل ورودی مرز به انتظار هستند که احتمال فساد بارهای میوه و مواد غذایی هر لحظه بیشتر می‌شود. گفته می‌شود که خسارت این توقف و کامیون‌های بارگیری‌شده به مقصد عراق به میلیون‌ها دلار بالغ می‌شود.

در شهرهای شرق ترکیه بالاخص منطقه کردنشین شرناک، حکاری، پشت دریاچه تات وان و سیلوبی، خندق‌ها در وسط خیابان‌ها کنده شده است.

والی شرناک گفته است: برای جلوگیری از ضرر مالی و جانی به رانندگان این تصمیم گرفته شده است. او گفت: برای اجرای عملیات پاکسازی منطقه چند روز باید این در بسته می‌شد تا حفاظت جان و مال رانندگان و صادرکنندگان تامین می‌شد.

منطقه هابور دارای جایگاه پارکینگ برای 15000تریلر است و از حیث اقتصادی اهمیت ویژه دارد. بعضی کالاهای محمول در هر تریلر 150 الی 200هزار دلار قیمت دارد.

رییس اتحادیه صنایع و مردان کار ترکیه و عراق در ترکیه «تی‌ای‌سی» می‌گوید: چون در منطقه شرق بالاخص حوزه هابور منع عبور و مرور اعلام شده است حمل کالای تجاری در این مسیر کاملا قطع شده، این درحالی است که 700هزار سفر تجاری از این مرز در سال صورت می‌گیرد. او می‌گوید در قرن بیستم منع عبور در جاده و مرزها از‌سوی حکومت‌ها معنا و مفهوم ندارد.

عراق با 12میلیارد دلار حجم وارداتی دومین کشور واردکننده کالا و اقلام مصرفی به‌خصوص مواد غذایی از ترکیه است. در سال2014 صادرات ترکیه به عراق در هر ماه بالاتر از یک‌میلیارد دلار بود.

امسال این رقم در ماه به 600 الی 700میلیون دلار تقلیل یافته که فعلا با بسته شدن مرز هابور این صادرات متوقف شده است. بیشترین اندیشه صادرکنندگان ترک این است که احتمالا این بازار را سریعا بازرگانان ایرانی در‌اختیار بگیرند. رییس شورای بازرگانی ترکیه در عراق ظاها امین طاها اعلام کرد که این موضوع به بغداد ارتباطی نداشته و اصولا مرز هابور با بغداد ارتباطی ندارد و این ورودی و خروجی‌های تریلرهای مربوط به اقلیم کردستان است. او گفت با آویزان کردن پرچم کردستان در ملاقات‌های آقای اردوغان و آقای بارزانی این امر به معنی به رسمیت شناختن منطقه کردستان عراق از‌سوی ترکیه است.

ترکیه 55‌هزار تن نارنگی تولید می‌کند که با توقف صادرات به عراق و روسیه چیدن و جعبه کردن آن نیز حتی متوقف شده است.

اتحادیه حمل‌و‌نقل بین‌المللی اعلام کرد که تعداد تریلرهای منتظر ورود به عراق به رقمی بالاتر از 3500‌دستگاه رسیده است.

با‌توجه به بحران‌های موجود در امر صادرات در حوزه فدراسیون روسیه، بلاروس، قزاقستان و عراق وزیر تجارت و گمرکات ترکیه (آقای تفنگچی) برای ایجاد آرامش در صادرکنندگان اعلام کرد میزان احتمالی صادرات ترکیه در سال پیش رو یعنی 2016 به رقمی برابر 200میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. او گفت با تمام شرایط سخت و پیش‌ آمده، میزان صادرات ترکیه به احتمال زیاد اواخر 2015به رقمی برابر با 150میلیارد دلار خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر