برآورد گردش مالی صنعت کریسمس

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۴۴

نزدیکی‌های دی‌ ماه، ویترین اسباب‌بازی‌فروشی‌ها و فروشگاه‌هایی که لوازم تزیینی و کادویی می‌فروشند، عوض می‌شود.

تقریبا در تمام آنها، کاج‌های متنوع و پیرمردهای چاق قرمزپوش با ریش سفید بلند به چشم می‌آید. قیمت آنها نیز متنوع است، یک درخت کریسمس ۹۰سانتی را می‌توان با معادل ۶۰هزار تومان خرید اما برای خرید درختی دو متری، باید معادل ۶۰۰هزار تومان هزینه کرد. قیمت بعضی انواع الکترونیکی درخت‌ها که دانه‌های برفی از جنس یونولیت تولید می‌کنند، به دو میلیون تومان هم می‌رسد.

یکی از سایت‌های اقتصادی امریکایی می‌نویسد: «اقتصاد کریسمس بسیار مهم است زیرا کریسمس فصل اوج فروش برای بسیاری از خرده‌فروشان در سراسر جهان است. فروش هدایا و لوازم تزیینی به‌طرز چشمگیری اوج می‌گیرد. در ایالات‌متحده امریکا، فصل فروش کریسمس از اوایل ماه اکتبر شروع می‌شود.» براساس اطلاعات سایت‌های اقتصادی غربی، در ایالات‌متحده یک‌چهارم هزینه‌های هر شخص در طول سال مربوط به فصل کریسمس است. درآمد فروشگاه‌های سراسر کشور سال۲۰۰۴ از 20.8میلیارد دلار به ۳۱میلیون و ۹۰۰میلیارد دلار در ماه دسامبر افزایش پیدا کرد. آمارها نشان می‌دهد حتی در کتابفروشی‌ها میزان خرید ۱۰۰درصد افزایش پیدا می‌کند و در طلا‌فروشی‌ها به ۱۷۰درصد افزایش می‌رسد. صنعت خرده‌فروشی در ایالات‌متحده بیش از سه تریلیون دلار در طول تعطیلات سال۲۰۱۳ به‌دست آورد. فروش این صنعت در طول کریسمس 19.2درصد از فروش آن در کل سال است. درخت کریسمس نماد اصلی و سنت جدایی‌ناپذیر این آیین مسیحیت است. سال۲۰۱۲، حدود ۳۳میلیون درخت واقعی کریسمس فروخته شد و هر خریدار به‌طور متوسط ۳۵دلار برای این درخت پرداخت کرد. سال۲۰۱۳ نیز خرده‌فروش‌های امریکایی در کل 1.19میلیارد دلار از فروش درخت واقعی کریسمس درآمد کسب کردند. یکی از سنت‌های ویژه سال نوی میلادی، جمعه سیاه یا Black Friday است. اسم آخرین جمعه نوامبر، از منطق فروش و بازاریابی آمده است. فروشگاه‌ها کالاهای‌شان را از اول سال می‌فروشند و در ماه نوامبر، به زمانی می‌رسند که دیگر هر چه بفروشند، فقط برای‌شان سود حساب می‌شود. آنها در این روز خط قرمز فروش را رد کرده‌اند و وارد خط سیاه شده‌اند. بر‌اساس این تئوری، فروشگاه‌ها و خرده‌فروش‌ها بعد از گذشت ۱۱ماه از سال، دغدغه فروش را پشت‌سر گذاشته‌اند، به‌همین دلیل حراج‌های فوق‌العاده با تخفیف‌های ۱۰درصد تا ۹۰درصدی برگزار می‌شود و تا روز کریسمس هرچه به‌دست آورند، سود خالص محسوب می‌شود.

در جمعه سیاه، همه فروشگاه‌ها راس یک ساعت معمولا ۵صبح باز می‌شوند و خریداران به آنها هجوم می‌برند. فروشگاه‌ها و برندهای معتبر از ۱۰ تا ۹۰درصد تخفیف می‌گذارند و ازدحام خرید در این روز به حدی است که از سال۲۰۰۶ تا به حال، ۷نفر در این روز به‌خاطر خرید کریسمس، کشته شده‌اند.

صنعت خرده‌فروشی امریکا در سال۲۰۱۴، ۵۰/۹میلیارد دلار درآمد کسب کرد که با‌توجه به همان منطق سیاه و قرمز بازاریابی، تمام آن سود بوده است. اگرچه صنعت سال‌ نوی میلادی گسترده است و گردش مالی قابل‌توجهی دارد، اما از سال۲۰۱۲ تاکنون ضعیف شده که بعضی تحلیلگران آن را به‌علت بحران اقتصادی و پایین آمدن توان خرید مردم می‌دانند. در سال۲۰۱۲، میزان کل خرده‌فروشی در جمعه سیاه 59.1میلیارد دلار بود و هر شخص به‌طور متوسط 423.6دلار خرید کرده بود، اما کل فروش در سال۲۰۱۴ حدود ۹میلیارد دلار سقوط کرد و خرید متوسط هر فرد به 380.9دلار رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر