روز متفاوت بازار سهام با موج‌سواری خودرویی‌ها

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۱

بورس تهران روز گذشته را با رشد 100واحدی شاخص کل پس از چند روز افت و روند خنثی، بازدهی یک دهم درصدی را نصیب فعالان این بازار کرد. بدین‌ترتیب در جریان معاملات دیروز بازار سهام، این نماگر، رقم خود را در نیمه کانال 71هزار واحدی با عنایت به احتمال در پیش گرفته شدن مسیر رونق طی روزهای آتی، تثبیت کرد. همچنین دیروز خبری از معاملات بلوکی در نماد عادی جهت تکان شاخص کل نیز نبود چرا که بازار خود تحرک لازم را جهت ارتقای این متغیر در دست داشت. رشد بازار را می‌توان ناشی از به راه افتادن موج خوشبینی بین بازیگران بازار در پی اظهار امیدواری به نتایج مذاکرات هسته‌یی که در حال حاضر در نیویورک جریان دارد، قلمداد کرد. از سوی دیگر امروز رییس‌جمهوری برای دومین بار جهت شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند.

همزمانی سفر دکتر روحانی با هفتمین دور مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 در نیویورک که از چهارشنبه هفته گذشته با ناهار کاری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده، بر اهمیت این سفر بیش از پیش افزوده است.

در عین حال اظهارات ظریفانه وزیر امور خارجه کشور نیز در خصوص روند مذاکرات و احتمال دست یافتن به توافق جامع نیز بر موج خوشبینی در بازار می‌افزاید. دکتر ظریف اظهار داشته که به مذاکرات محتاطانه خوشبین هستم، هر چند هر توافقی منتقدانی در تهران و واشنگتن خواهد داشت. در هر حال صرف اظهار امیدواری مسوولان دیپلماسی به مذاکرات هسته‌یی توانسته ریسک سیاسی حاکم بر بازار سرمایه را تاحدودی متاثر کند و فضای روانی خوشبینانه‌یی را بین بازیگران این بازار به راه اندازد که در پی این امر، رشد دسته جمعی خودرویی‌ها و شرکت‌های سازنده قطعات خودرویی را می‌توان پیامد چنین اتفاقی تلقی کرد.

از سوی دیگر از آنجایی که دیگر این روزها منازعاتی بر سر قیمت‌گذاری خودرو بین شورای رقابت و خودروسازان و مجلس در جریان نیست، همچنین مسکوت ماندن طرح تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو و خودروسازان نیز مزید بر علت شده است که صنعت پرریسکی همانند خودرو، این روزها در بازار سهام با رشد قیمت‌ها مواجه شود، به‌طوری که روز گذشته اوج رشد تمام نمادهای این گروه چشمگیرتر از بقیه صنایع بود.

جریانات روز بازار

در این راستا گروه خودرویی و محصولات شیمیایی روزگذشته در تقابل قیمتی هر یک به نوبه خود موثرترین نمادها بر شاخص کل بودند. به‌طوری که ایران خودرو و صنایع پتروشیمی خلیج فارس در جهت معکوس هم عمل کردند. در حالی که نماد ایران خودرو به تنهایی 24 واحد بر این متغیر تاثیر مثبت گذاشت که هلدینگ فارس نیز به همین میزان شاخص را منفی کرد. نماد خودرو در ساعات ابتدایی معاملات دیروز شاهد صف خرید بود و به دنبال آن بقیه نمادهای خودرویی رشد قیمتی در سقف دامنه نوسان را پی گرفته و اکثرا صف خرید شدند. نماد سایپا نیز صف خرید بود. اتفاق قابل توجه در نماد سایپا این است که طی روزهای گذشته صندوق توسعه بازار از خریداران عمده سهام سایپا بوده است. از سوی دیگر نمادهای کچاد و کگل از گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز در دو روز گذشته جزو نمادهای موثر بر رشد شاخص کل بوده‌اند. اما از گروه سیمانی‌ها، سفارس نماد سیمان فارس و خوزستان که روز گذشته به تالار معاملات بازگشت، پس از گشایش نماد شاهد افت ارزش شد و اثر منفی بر شاخص گذاشت. نماد معاملاتی شرکت سیمان فارس و خوزستان که برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی متوقف شده بود دیروز بازگشایی شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت سیمان هرمزگان با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1393/08/30، نیز شرکت سیمان شرق با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1393/06/31 و اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1394/06/31، بدون محدودیت نوسان قیمت روز گذشته به تالارهای معاملاتی برگشتند. به‌طوری‌که هیچ کدام از این نمادها شاهد رشد قیمتی نبودند یا رشد اندکی را تجربه کردند. علت روند کند یا ریزش قیمتی گروه سیمانی‌ها مرتبط با رکود بازار فروش سیمان و از طرف دیگر عدم افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد است. از سوی دیگر ورود سیمان به بورس کالا نیز فعلا در هاله‌یی از ابهام مانده و به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت این قضیه در حال حاضر منتفی است.

افزایش قیمت تایر

خبری که می‌تواند طی روزهای آتی سهام گروه لاستیک و پلاستیک را متاثر کند افزایش قیمت تایر است. به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر مجوز افزایش 8درصدی نرخ فروش تایر با توجه به درخواست انجمن صنفی صنعت تایر و همچنین پیگیری‌های سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان دریافت شد و از نیمه دوم سال جاری در قیمت‌ها اعمال می‌شود. مصطفی تنها افزود: افزایش نرخ فروش تایر از نیمه دوم سال جاری در دستور کار تولیدکننده تایر قرار خواهد گرفت و حاشیه سود خوبی را برای شرکت‌های تولیدکنندگان ایجاد می‌کند. وی در خصوص میزان واردات تایر به داخل کشور گفت: تولیدکنندگان تایر، تعامل مناسبی را با دولت انجام می‌دهند و در مقابل سیاست‌های دولت نیز باید به گونه‌یی باشد که نظارت بیشتری بر مقوله واردات و تحقق وعده‌های داده شده انجام گیرد. در سال جاری به‌طور مجدد با افزایش واردات تایر به داخل کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مواجه شدیم. از دیگر نمادهای برگشتی به تالار معاملاتی دیروز می‌توان به نماد شرکت بانک پارسیان و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان اشاره کرد. در عین حال نماد معاملاتی شرکت ایران دارو پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، وارد روند معاملات شد. اما نماد معاملاتی شرکت قند مرودشت جهت تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شد. از سوی دیگر نمادهای معاملاتی دامین، قثابت مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شدند. دامین نماد داروسازی امین پس از رفع گره معاملاتی صف خرید شد در حالی که قند ثابت خراسان با افت نزدیک به 12درصد شاهد صف فروش بود.

همچنین پارسان نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری گسترش نفت وگاز پارسیان که برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده متوقف شده است، به استناد تصمیمات این مجمع، سال مالی این شرکت از سال مالی قبلی: 1393/09/30 دوره 2 ماهه به سال مالی جدید: 1393/06/31 دوره 9 ماهه تغییر یافت.

بدین‌ترتیب بازار دیروز کار خود را با داد و ستد حدود356 میلیون سهم در 34 هزار 448 نوبت معاملات به ارزش 75میلیارد تومان به پایان رساند. مبادلات سهام عادی حدود 59درصد از کل حجم معاملات بورس و فرابورس را تشکیل می‌داد که به تنهایی ارزش این حجم سهام بالغ بر 73 میلیارد تومان بود. پس از آن داد و ستد اوراق بدهی نیز 20درصد از کل حجم معاملات دیروز را رقم زدند. از صنایع اثر گذار به روند رشد شاخص می‌توان از گروه خودرو و ساخت قطعات، استخراج کانه‌های فلزی، مواد و محصولات دارویی نام برد و همچنین از صنایع کاهنده بر این متغیر نیز می‌توان به محصولات شیمیایی پس از آن شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی و گروه سیمانی‌ها اشاره داشت.


نگاهی به فرابورس

آیفکس شاخص کل فرابورس نیز همخوان با بورس با رشد حدود 4واحدی به 809 واحد بالغ شد. نمادهای موثر در رشد شاخص فرابورس عبارت بودند از پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، نفت پاسارگاد، شرکت آهن و فولاد ارفع، پتروشیمی جم، توکاریل و بانک خاورمیانه بودند. نماد ارفع و نفت پاسارگاد روز گذشته در این بازار با رشد 5درصد با صف خرید مواجه شدند. به این‌ترتیب در فرابورس نیز بیش از 64میلیون سهم در 10هزار و 647 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 47 میلیارد تومان دادوستد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر