رمادی، یک قدم مانده به آزادی

۱۳۹۴/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۱۹۱

گروه جهان

حصار «رمادی»، شهر اصلی استقرار نیروهای داعش عاقبت بعد از 10 ماه شکسته شد. عملیات بازپس‌گیری این شهر استراتژیک از روز پنج‌شنبه آغاز و تا زمان تنظیم این گزارش نزدیک به 70درصد آن به دست نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان آزاد شده است. رمادی در ۹۵ کیلومتری غرب بغداد قرار دارد و از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش به شمار می‌رود. این شهر مرکز استان الانبار از ماه مه ‌امسال در دست نیروهای داعش است و نیروهای دولت عراق از آن زمان تلاش کرده‌اند، کنترل این شهر را بار دیگر در دست گیرند. دستگاه‌های اطلاعاتی عراق تعداد تروریست‌های داعش در مرکز شهر رمادی را بین 250 تا 300 نفر تخمین زده‌اند.

به گزارش رویترز، رمادی از زمان سقوط صدام حسین، یکی از پایگاه‌های اصلی شورشیان سنی بوده و باز پس گرفتن این شهر می‌تواند پیروزی مهمی برای دولت قلمداد شود. نیروهای دولت عراق از ماه پیش دست به محاصره این شهر زدند و پیکارجویان مستقر در مرکز شهر را از ارتباط با خارج شهر محروم کردند. شهر «رمادی» فروردین ماه امسال به دنبال یک عملیات مشکوک از سوی داعش سقوط کرد که طی آن تمام تجهیزات نظامی سنگین ارتش عراق، مستقر در این شهر به دست داعش افتاد. این شهر در حالی سقوط کرد که به گفته برخی منابع کمتر از 400 تن از نیروهای داعش از سوریه در یک کاروان از خودروهای تویوتا از سمت مرز سوریه وارد این شهر شدند و بدون درگیری این شهر را تصرف کردند، درحالی که هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی همزمان بر فراز عراق پرواز می‌کردند و نیروهای مستقر در شهر نیز مقاومت چندانی نکردند. عناصر این گروه در روزهای اخیر با استفاده از خودروهای بمب‌گذاری شده از شمال غربی رمادی حمله کردند و سعی داشتند کنترل یک پل مهم در این شهر را در اختیار گیرند، اما نیروهای عراقی مانع آنها در اجرای هدفشان شدند. داعش از رود فرات برای اعزام نیرو و انتقال تجهیزات نظامی به عناصر خود در داخل شهر بهره گرفته است. عملیات آزاد‌سازی این شهر توسط ارتش عراق نیز از حدود 5 ماه پیش آغاز شد و نیروهای عراقی چندین بار تا دروازه‌های این شهر رسیدند، اما عملیات هربار به دلایل اعلام نشده، متوقف شد.


اولتیماتوم 72 ساعته

هواپیماهای نظامی عراق روز یک‌شنبه با پخش اعلامیه‌هایی در شهر رمادی از ساکنان این شهر خواستند ظرف 72 ساعت بخش غربی شهر را که در کنترل داعش است، ترک کنند. در آن زمان یک افسر ارتش عراق در حالی که خواست نامش ذکر نشود، پخش اعلامیه را نشانه‌یی از آغاز عملیات بزرگ نظامی برای باز پس‌گیری مرکز شهر در آینده‌یی نزدیک دانست. با اینکه ارتش عراق دو گذرگاه امن برای خروج ساکنان شهر الرمادی در شمال و شرق این شهر ایجاد کرده است اما بسیاری از ساکنان هنوز نتوانسته‌اند این شهر را ترک کنند. داعش از خروج خانواده‌های عراقی از شهر الرمادی جلوگیری می‌کند. بر اساس گفته‌های نیروهای آزادسازی رمادی داعش از خروج غیرنظامیان ممانعت به عمل می‌آورد و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. همزمان با اعلام گروه ضد‌تروریستی عراق واحدهای نظامی، عملیاتی برای تنگ کردن عرصه بر افراد مسلح داعش در مناطقی در مرکز این شهر انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش خبرنگار العالم، در محور رمادی، نیروهای عراقی به حملات شدید علیه گروه تروریستی داعش به ویژه در مناطق شمال این شهر ادامه دادند و بعد از آزادسازی منطقه «التامیم» توانستند وارد مناطقی در «البوذیاب» در شمال رمادی شوند و چهار مخفیگاه افراد داعش را منهدم کنند. علاوه بر این نیروهای عراقی کنترل کارگاهی را در اختیار گرفتند که این گروه از آن برای ساخت بمب و بمب‌گذاری خودروها استفاده می‌کرد. منابع عراقی اعلام کردند که نیروهای دولتی این کشور وارد منطقه حصیبه در شرق رمادی شدند و در حال حاضر شرق رمادی صحنه جنگ خیابانی میان ارتش و تروریست‌های داعش است. عملیات نظامی نیروهای عراقی، تردد افراد مسلح را در داخل استان الانبار فلج و خطوط دفاعی داعش را منهدم کرد. عماد شاکر یکی از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی درباره این عملیات آزادسازی گفت: «عملیات از ابتدای سال 2014 تاکنون به قوت خود باقی است و ادامه دارد. ما حملات زیادی انجام داده‌ایم و خطوط پشتیبانی دشمن را مسدود کرده‌ایم. از این رو دشمن ضعیف شده است و دیگر قادر به پیشروی نیست. ما کنترل مناطق گسترده‌یی را در اختیار گرفته‌ایم.»ناصر نوری، مشاور و سخنگوی وزارت دفاع عراق به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که عملیات نظامی در استان الانبار با هدف حمله گسترده برای آزادسازی این استان ظرف تنها چند روز ادامه خواهد داشت. این در حالی است که حید‌رالعبادی نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز با استقرار نیروهای ویژه امریکایی در عراق به هدف شرکت در جنگ تروریستی موافقت کرده است. العبادی روز دوشنبه قبل از ترک بغداد به مقصد پکن برای دیدار رسمی از چین، در مرکز فرماندهی عملیات الانبار حاضر شده و با فرماندهان ارشد عراقی آخرین وضعیت صحنه نبرد را بررسی کرده بود. به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، استیو وارن سخنگوی این ائتلاف در نشست خبری در بغداد گفت: «حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق با استقرار نیروی ویژه امریکا در عراق که شامل کمتر از 200 نظامی است موافقت کرد. این نیروی ویژه، عملیات سری داخل خاک عراق از طریق هماهنگی با دولت عراق انجام می‌دهد و همچنین برای قطع مسیر‌های امدادرسانی و کمک‌رسانی به داعش بین عراق و سوریه تلاش می‌کند.» سخنگوی این ائتلاف هیچ اشاره‌یی به زمان ورود نیروهای ویژه امریکایی به عراق و محل استقرار آنها نکرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر