مهم برندها از واردات

۱۳۹۴/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۱۷۵

فربد زاوه

کارشناس خودرو

واردات خودرو در سال 94 روند کاهشی در پیش گرفته است، این روند کاهشی از بهمن سال گذشته در اثر تصمیم عجولانه وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اعطای انحصار واردات به شرکت‌های به اصطلاح نمایندگی رسمی آغاز شد که همچنان ادامه دارد البته کاهش شدید تقاضا در ماه‌های اخیر هم سبب شده است، واردات جذابیت خود را از دست دهد و سهم شرکت‌های رسمی در واردات افزایش قابل توجهی پیدا کند. هر چند اختلاف اعطای گارانتی در ازای پرداخت 3درصد ارزش سیف خودرو نهایتا با فشار به شرکت‌های نمایندگی و تهدید به لغو مجوز فعالیت در بازار ایران به صورت دستوری توسط وزارتخانه، حل و شرکت‌های واردکننده رسمی مجبور شدند واردکنندگان موازی را بپذیرند و همکاری اولیه شکل بگیرد. نوعی همکاری که طی آن برای این شرکت‌ها، فروش خدمات اصلا به صرفه و صلاح نیست و قطعا در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان این خودروها در آینده به بهانه‌های مختلف شانه خالی خواهند کرد.

با این حال آمار واردات آبان ماه، حاوی نکات جالبی در ترکیب سهم برندهای وارداتی و مدل‌های وارداتی است؛ هرچند البته تحلیل ماهانه آمار واردات، منتج به نتیجه دقیقی نمی‌شود و تغییرات در سهم واردات می‌تواند ناشی از مسائل موقت در شرکت‌های وارد‌کننده باشد. همانند روال سال‌های گذشته بیشترین واردات توسط دو برند هیوندای و کیا صورت گرفته است که به صورت مساوی هر کدام 26درصد سهم بازار را دارند. اما جایگاه سوم بر خلاف انتظار متعلق به تویوتا نبوده و به صورت کاملا غیرمنتظره، برند لوکس و گران قیمت بی‌ام و با حدود 5/10درصد توانسته سومین برند وارداتی به کشور در آبان ماه باشد. درحالی که رقیب مستقیم آلمانی یعنی مرسدس بنز تنها تعداد انگشت شماری خودرو در این ماه وارد کرده است. تویوتا با سهم بازار 4/10درصد درحالی در جایگاه چهارم واردات قرار دارد که این برند معمولا در باقی بازارهای جهان از رقبای کره‌یی خود فاصله قابل توجهی دارد. برندهای رنو و‌ام جی، سانگ یانگ و میتسوبیشی در مقام‌های بعدی واردات هستند. سایر تازه‌واردان به کشور هم تلاش خود را برای شروع واردات آغاز کرده‌اند هرچند تعداد واردات آنها مانند فیات و آئودی بسیار محدود است. بیشترین مدل وارداتی به کشور در این ماه، کیا سراتو بوده که به تنهایی سهم بازار آن 18درصد از کل واردات بود. به دنبال آن هیوندای با مدل سونوتا در مقام دوم واردات قرار داشت. نکته جالب واردات بیش از 130دستکاه بی‌ام و ایکس 4 با سهمی 5/6درصدی از کل واردات در این ماه بود که از حجم واردات بسیاری از برندها بیشتر بود. هر چند تعدد اسناد اظهاری این خودرو احتمالا ناشی از واردات آن توسط افراد متفرقه است.

گرانقیمت‌ترین خودرو وارداتی در این ماه بی‌ام و‌ I8 بود که هم ارزش اظهاری آن بیشتر از قیمت جهانی آن است و هم به واسطه صدور مجوز خاص واردات برای آن، قیمت آن در بازار ایران بسیار غیرمنطقی و نجومی است. اما واردات 5 دستگاه از این خودرو در این ماه جلب‌توجه می‌کند. نهایتا واردات یک دستگاه خودرو لندکروز در این ماه هم جالب توجه است درحالی که بیش از دو سال از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی می‌گذرد، واردات یک دستگاه خودرو لندکروز و ثبت سفارش آن با وجود محدودیت قانونی محل ابهام است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر