جشنواره عروسکی «تهران مبارک» در پنج استان کشور

۱۳۹۴/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۱۵۲

مرضیه برومند دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر تهران مبارک با ارائه توضیحاتی از جزئیات برگزاری رقابتی جشنواره، اجرای عمومی آثار و برپایی این دوره در پنج استان کشور سخن گفت.

نخستین نشست رسانه‌یی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر عروسکی تهران مبارک، صبح سه‌شنبه اول دی‌ماه با حضور مرضیه برومند دبیر این دوره از جشنواره، پیمان شریعتی معاون اجرایی مرکز هنرهای نمایشی، هنگامه مفید رییس انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئا‌تر، جمعی از هنرمندان عروسکی و اصحاب رسانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. این مراسم که اجرای آن را پیمان شیخی برعهده داشت، با پخش کلیپ موسیقی «آسمان عروسک آبی» آغاز شد. در ابتدای این مراسم، پیمان شریعتی معاون اجرایی مرکز هنرهای نمایشی، مدیریت مرضیه برومند در دوره پانزدهم جشنواره بین‌المللی تئا‌تر عروسکی تهران مبارک را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: این موفقیت به دلیل همراهی و همگرایی میان هنرمندان حرفه‌یی نمایش عروسکی و دانشجویان بود که تحت مدیریت خانم برومند به سرانجام رسید. یکی از دلایل اصلی انتخاب برای دوره شانزدهم، ایجاد همگرایی میان تمامی هنرمندان فعال در این عرصه بود. او ادامه داد: حکم او بسیار زود‌تر از آنچه اعلام شد، از سوی مرکز هنرهای نمایشی تایید شده بود چراکه معتقدیم مدیریت او بسیار قابل توجه و خوب بوده است؛ به‌خصوص در بخش بین‌الملل و تولیدات نمایش‌های عروسکی. پیش‌بینی ما برای برگزاری زمان برپایی جشنواره شهریورماه سال۹۵ است، امید است با رفع مسائل پیش‌رو و مشکلات مالی شاهد برگزاری جشنواره پررونقی باشیم. در ادامه این نشست رسانه‌ای، مرضیه برومند دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران مبارک با بیان اینکه حال او در این دوره بهتر است، اظهار کرد: امسال حال بهتری نسبت به دو سال پیش دارم. در دوره گذشته همزمان با مسائل اکران فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» و دوره پانزدهم جشنواره روبه‌رو بودم و بسیار خسته شدم. در این دوره آرامش بیشتر و هماهنگی بهتری با مرکز هنرهای نمایشی دارم. امیدوارم در این دوره با همراهی سازمان‌ها و نهاد‌ها این اتفاق به شکل بهتری صورت پذیرد؛ اتفاقی که در دوره قبل کم و بیش افتاد اما نه به آن شکلی که ما مدنظر داشتیم.

او با اشاره به کلیپی که در آغاز برنامه پخش شد، تصریح کرد: از جشنواره‌یی در کشور ایتالیا، جایزه «پری دریایی طلایی» به پانزدهیمن جشنواره بین‌المللی تئا‌تر عروسکی تهران مبارک تعلق گرفت. این کلیپ با عنوان «آسمان عروسک آبی» تهیه و در این جشنواره پخش شد که با استقبال بسیاری از سوی تماشاگران و برگزارکنندگان آن کشور روبه‌رو شد. این عنوان تحت عنوان شعار در این دوره از جشنواره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برومند تاکید کرد: باید از اجرا‌ها حمایت کرد. در هرچه مربوط به تفکر و هنر است صرفه‌جویی می‌شود، چرا بخش‌های فرهنگی باید تا ب این اندازه فقیر باشند؟ یک دی‌وی‌دی تصویری به بقالی‌های شهر می‌آید تعداد زیادی بیلبورد برای آن برپا می‌شود، این در حالی است که نمی‌توان شاهد چنین روندی برای تئا‌تر بود؛ تئا‌تر همیشه محروم است. ما حرکت‌های خودجوشی انجام داده‌ایم و بسیار نامه‌نگاری کردیم. دو ماه قبل نامه‌یی به شورای شهر دادیم تا بتوانیم خانه عروسک را به جای دیگری که دارای سالن اجرا باشد منتقل کنیم، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. نمی‌دانم آن را دیده‌اند یا نه؟ چندی پیش ما را به سالن صبا بردند، اما این سالن به هیچ عنوان قابلیت اجرا ندارد؛ چرا قبل از اینکه کاری بخواهند صورت دهند با کار‌شناسان هنری مشورت نمی‌کنند؟

برومند با ارائه توضیحاتی در مورد بخشی از جزئیات دوره شانزدهم جشنواره بیان کرد: در این دوره تلاش کردیم تا به سمت گروه‌محوری و کمپانی تئا‌تر حرکت کنیم؛ از گروه‌ها باید حمایت بیشتری شود. بخش نمایشنامه‌نویسی هم حذف شده، مگر آنکه بتوانیم رویکرد جدیدی برای آن ایجاد کنیم. بخش پژوهش نیز اردیبهشت‌ماه طی نشستی برگزار خواهد شد، همچنین قصد داریم این امکان را برای گروه‌های انتخاب‌شده به وجود آوریم تا مشاوران خود را از میان هنرمندانی که با ما همکاری دارند انتخاب کنند. به این شکل دایره همکاری گسترده‌تری را به وجود آوریم.

او افزود: در این دوره نوعی از رقابت را میان کار‌ها خواهیم داشت. این جایزه مانند کارهای دیگر که در آنها کارگردان یا بازیگر بر‌تر انتخاب می‌کنند، نیست بلکه به تمام حرکت‌های خلاقانه و ویژه تعلق می‌گیرد. همچنین صحبت‌هایی با وزارت نفت داشته‌ایم که امیدوارم نتیجه‌بخش باشد. امید دارم بتوانیم این همراهی را با سایر ارگان‌ها و نهاد‌ها نیز داشته باشیم.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر عروسکی تهران مبارک، از اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه سال آینده به دبیری مرضیه برومند برگزار می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر