اخبار

۱۳۹۴/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۱۴۴

ظرفیت مسکن 11 استان پُر شد

مقدار جای پای اکولوژیک مسکن در استان‌های تهران، البرز، قم، اصفهان، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، قزوین، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری و یزد بالاتر از کل ظرفیت زیستی موجود در این استان‌هاست.

براساس نتایج تحقیق دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن که به بررسی پایداری توسعه مسکن در استان‌های ایران با استفاده از شاخص‌های جای پای اکولوژیک پرداخته، استان‌های فوق‌الذکر بالاترین ناپایداری در ویژگی‌های توسعه بخش مسکن را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا همچنین نتایج حاصل از محاسبه جای پای اکولوژیک مسکن نشان از آن دارد که ساکنان استان تهران با مقدار جای پای اکولوژیک 0.88 بالاترین و ساکنان استان سیستان و بلوچستان با 0.30 دارای کمترین مقدار جای پای اکولوژیک بر زمین‌های منطقه به واسطه تامین نیازهای مسکن خود هستند. مطالعه پراکندگی جغرافیایی جای پای اکولوژیک در بخش مسکن نیز نشان از آن دارد که هر چه به سمت مرکز و شمال کشور حرکت می‌کنیم مردم برای تامین نیازهای مسکن خود اثرات شدیدتری بر محیط زیست وارد کرده و استان‌های واقع در جنوب شرقی و جنوب غربی کشور کمترین اثرات را بر اکولوژی برای تامین نیازهای مسکن خواهند داشت. از سوی دیگر بررسی و اندازه‌گیری ظرفیت زیستی نیز نشان از آن دارد که از نظر پراکندگی جغرافیایی ظرفیت زیستی، استان‌هایی که دارای کمترین تراکم جمعیتی بالایی هستند (همانند تهران، البرز، گیلان، مازندران) همچنین استان‌هایی که مقدار اندکی زمین‌های حاصلخیز دارند(همانند سیستان و بلوچستان) دارای ظرفیت زیستی سرانه پایینی هستند.


پیشنهاد آخوندی برای

افزایش وام مسکن در بودجه ۹۵

تداوم رکود در بازار مسکن، کارشناسان و فعالان در این حوزه را نگران کرده است به گونه‌یی که حتی وزیر راه و شهرسازی را بر آن داشته تا در لایحه بودجه سال آینده، پیشنهاد افزایش وام مناسب جهت تقویت تقاضا و عرضه را ارائه دهد. البته عباس آخوندی درباره تحریک تقاضای مسکن، بسته سیاستی جامعی را تدارک دیده که براساس برنامه قرار است دولت آن را عملیاتی کند. در این بسته که هنوز به صورت کامل اعلام نشده روش‌های آسان برای رونق بخش مسکن و افزایش وام مسکن ارائه شده است.

در پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی تاکید شده است که در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد افزایش وام مناسب جهت تقویت تقاضا و عرضه ارائه شده به نحوی که باعت تقویت و رونق بازار مسکن در سال 95 شود.

آخوندی معتقد است: برای رونق‌زایی در بخش مسکن باید به سمت روش‌های آسان حرکت کنیم و در این زمینه باید اذعان کنیم که خانه‌دار شدن اقشار متوسط اجتماعی و دهک‌های میانی جامعه ازجمله اهداف مشترک وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌آید. وی ادامه داد: با این هدف‌گذاری امکان ایجاد رونق در صنعت مسکن و ساختمان نیز افزایش خواهد یافت و برای این مدل از ایجاد زمینه‌های حمایتی ازجمله تسهیلات ساخت و خرید مسکن در شهرهای میانه یعنی با جمعیت یک‌صد هزار تا 300هزار نفر و حمایت قاطع از انبوه‌سازان برای رشد و شکوفایی در این شهرها در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت. آخوندی اظهار کرد: با تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌یی مسکن و حمایت از ایجاد صندوق‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برای ارتقای میزان تسهیلات و امکانات ساخت‌وساز استفاده می‌کنیم و امیدواریم با توجه به استقبال صورت گرفته از صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سال آینده با رشد تقاضا و به تبع آن افزایش رونق این بخش مواجه باشیم.


عدم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین در ساخت بناهای بلند

دبیر کارگروه تکنولوژی و ساختمان دومین کنفرانس بناهای بلند با تاکید بر ضرورت به کارگیری عناصر معماری ایرانی در طراحی سازه‌های بلند ‌گفت: احداث ساختمان‌های بلند باید در جایی صورت بگیرد که ضرورت‌های معماری و شهرسازی و زیست‌محیطی ایجاب می‌کند بنابراین هدف از برگزاری دومین کنفرانس‌ بناهای بلند ترویج بناهای بلند بدون در نظر گرفتن فرهنگ نیست.

محمود گلابچی ضمن ابراز نگرانی در ساخت بی‌اصول بناهای بلند اظهار کرد: تهران روی منطقه زلزله‌خیز قرار گرفته که اگر معیار‌های لازم برای ساخت بناهای بلند در نظر گرفته نشود عواقب جبران‌ناپذیری گریبان‌گیر ما خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی اظهار کرد: از ۴۶۵۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخت بناهای بلند مرسوم بوده است، اهرام مصر از آن زمان و مساجد و گلدسته‌های امروزی نمونه بارز این بناها هستند. گلابچی با بیان این موضوع که از تکنولوژی‌های نوین در ساخت بناهای بلند بهره نگرفته‌ایم، گفت: از زمانی که تهران به بلندمرتبه‌سازی پرداخته هیچ ملاحظاتی برای ساخت اصولی این سازه‌های بلند در نظر گرفته نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر