توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای سوآپ فرآورده‌های نفتی

۱۳۹۴/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۱۲۰


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران و جمهوری آذربایجان توافق کردند تا در زمینه سوآپ فرآورده‌های نفتی با یکدیگر همکاری کنند. به گزارش ایرنا محمود واعظی دیروز (سه‌شنبه) در حاشیه امضای اسناد گسترش همکاری‌های اقتصادی تجاری با جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران افزود: توافق انجام شده بین دو کشور این امکان را فراهم می‌کند تا برای سوآپ فرآورده‌های نفتی به‌صورت مشترک گام‌های موثری برداشته شود. وی گفت: زمینه همکاری‌های گسترده‌یی در بخش نفت و گاز بین دو کشور ایجاد شده و مقرر است ایران و آذربایجان سرمایه‌گذاری‌هایی درباره نفت دریای خزر داشته باشند. واعظی افزود: مقرر شد ایران بتواند از مخازن گاز آذربایجان استفاده کرده و این کشور نیز فعالیت‌های مشترکی با ایران داشته باشد.

به گزارش ایرنا، از طریق سوآپ، همسایگان شمالی ایران مانند جمهوری آذربایجان بخشی از فرآورده‌های نفتی تولیدی خود را در مرزهای شمالی کشورمان تحویل می‌دهند و در نواحی شمالی کشور استفاده می‌شود؛ سپس در بنادر جنوبی کشور مابه ازای آن برای صادرات ارائه می‌شود.

پس از اینکه سوآپ نفت خام با دستور وزیر نفت دولت دهم در سال 1389 متوقف شد، خسارات فراوانی به کشور تحمیل شد و خطوط لوله و تاسیسات احداث شده در پایانه نفتی شمال به حال خود رها شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توافق‌های انجام شده در برخی بخش‌ها با جمهوری آذربایجان را یادآورشد و تاکید کرد: این توافق‌ها بستر مناسبی برای گسترش روابط دو کشور در همه بخش‌هاست. وی، امضای سند تبادل برقی بین دو کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: فعالیت‌های دو ساله دولت‌های دو کشور در این زمینه به نتیجه رسید و به‌زودی شبکه سراسری برق ایران و آذربایجان به یکدیگر وصل خواهند شد. واعظی از برطرف شدن موانع تعرفه‌یی تبادل برق بین دو کشور نیز خبر داد و افزود: اتصال برق ایران و جمهوری آذربایجان، زمینه اتصال آن به شبکه برق کشورهای روسیه و گرجستان را به دنبال خواهد داشت. وزیر ارتباطات گفت: مسائل بخش آب نیز در دهمین کمیسیون مشترک اقتصادی مورد توجه طرفین قرار گرفت و دو سند با محوریت آب آماده شده است که انتظار می‌رود با سفر الهام علی‌اف رییس‌جمهوری آذربایجان به ایران، این اسناد نهایی شده و وارد مرحله اجرایی شود. وی، مفاد این دو سند را بررسی چگونگی استفاده از رودخانه‌های مرزی و احداث سد بیان کرد و گفت: امضای این سندها افق جدیدی در بخش آب پیش‌روی دو کشور خواهد گشود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر