هجوم به‌جیب طبقه متوسط

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۱۰

سمیه مروتی| برای ثبت‌نام که به دانشگاه می‌روی، با پچ‌پچ دانشجویان و چشم غره‌ها و... روبه‌رو می‌شوی، رد داستان را که می‌گیری می‌بینی 15درصد افزایش شهریه تمامی دانشجویان بدون توجه به سال ورود، هدیه ورود به سال جدید تحصیلی است. با یک حساب سرانگشتی یک و نیم تا دومیلیون باید بیشتر پرداخت کرد. حال بسته به مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا ، مصیبتت لایه‌های مختلفی خواهد داشت. مگر نه اینکه دانشجویان این دانشگاه از قشر متوسط جامعه هستند و تقریبا بیش از نیمی از این دانشجویان به صورت نقدی و با تکیه به حقوق ماهانه مشغول به تحصیل هستند. با این حساب چگونه می‌توان این اجحاف را تعبیر و تفسیر کرد. تعجب آنکه هیچ اعتراضی هم وجود ندارد و نهایت کار با اخم و تشر، شهریه پرداخت می‌شود و تمام!

واقعا نیشگون گرفتن قشر دانشجو در ابتدای سال تحصیلی رواست. مگر نه اینکه در ابتدای ورود به این دانشگاه و بر اساس مقررات آموزشی میزان شهریه ثابت و متغیر هر سال ورودی به‌طور مشخص اعلام شده؟ واقعا احتساب افزایش 15درصدی برای تمامی دانشجویان بدون توجه به سال ورود پذیرفتنی است؟! رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اعلام کرده که در 5سال آینده نیمی از شهریه دانشجویان از بخش دیگری تامین خواهد شد، اما این حواله دادن به فصلی دیگر، دردی از دانشجویان دوا خواهد کرد؟!

دانشجویان بر اساس یک برنامه مالی برای پرداخت شهریه هر ترم تحصیلی خود برنامه‌ریزی می‌کنند و چشمانشان را روی هزینه‌های دیگر زندگیشان می‌بندند. افزایش‌های قیمت نجومی، تقدیم استرس جدید به این قشر از جامعه قابل‌تقدیر و تشکر نیست!

آیا حین امضای افزایش 15درصدی شهریه فکری به حال افزایش رقم وام‌های دانشجویی و کاهش درصد بهره این وام‌ها شده است؟ آیا دانشجویان متاهل، دانشجویان کارمند، دانشجویان مستاجر در این افزایش چند درصدی ناقابل مشمول توجهات مسوولان قرار گرفته‌اند یا خیر؟! تنها می‌توان نگاه کرد و گذشت!!! گویا رسم پذیرش افزایش هجوم به جیب طبقه متوسط و سکوت بامسمای این قشر از جامعه همچنان ادامه دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر