لوک اویل سرمایه‌گذاری خود را کاهش می‌دهد

۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۰۱

جهان لوک اویل، دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه، سرمایه‌گذاری خود را برای سال آینده 10درصد کاهش می‌دهد. رییس شرکت، این تصمیم را ناشی از تحریم‌های غرب می‌داند. شرکت‌های امریکایی از همکاری با صنعت نفت روسیه منع شده‌اند.

به گزارش دویچه وله، وحید الکبروف، رییس کنسرن نفتی لوک‌اویل روسیه، اعلام کرده که کنسرن یادشده در سال آینده دومیلیارد‌ یورو کمتر از امسال سرمایه‌گذاری می‌کند. حجم سرمایه‌گذاری‌های لوک‌اویل در سال ۲۰۱۴ بیست میلیارد دلار تعیین شده است. الکبروف تاکید کرد که بخش مهمی از این کاهش سرمایه‌گذاری متاثر از تحریم‌های غرب است. وی در عین‌حال گفته است با وجود کاهش سرمایه‌گذاری، از تولید نفت این شرکت کاسته نخواهد شد.

امریکا در اعتراض به‌پشتیبانی روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین، تحریم‌هایی را علیه صنایع انرژی روسیه اعمال کرده است. این تحریم‌ها به‌ویژه به سه شرکت لوک‌اویل، گازپروم و روس‌نفت فشار آورده است. شرکت‌های امریکایی دیگر اجازه ندارند در زمینه استخراج نفت و گاز از قطب شمال و «شیل» یا لایه‌های سنگواره‌یی، با سه کنسرن مزبور همکاری کنند. فناوری استخراج نفت و گاز از چنین منابعی در حال حاضر در تخصص امریکایی‌ها است.

علاوه بر این، تامین منابع مالی مورد نیاز صنایع نفت و گاز روسیه نیز از سوی امریکا و اتحادیه اروپا محدود شده است. به‌گفته رییس لوک‌اویل هنوز تکلیف همکاری‌های این شرکت با شرکت توتال فرانسه روشن نیست. براساس توافق‌های قبلی، قرار است دو شرکت به‌صورت مشترک میدان‌های نفتی سیبری را مورد بهره‌برداری قرار دهند. در مقابل، شرکت روس‌نفت و شریک امریکایی آن «اکسون موبایل» در برابر تحریم‌ها واکنش نشان داده‌اند. به گفته سرگئی دونسکوی، وزیر مواد خام روسیه، به‌احتمال بسیار زیاد دو کنسرن حفاری‌های نفتی خود را در قطب شمال متوقف کرده‌اند.

شرکت‌های روسی برای جبران زیان‌های ناشی از تحریم‌ها می‌توانند روی کمک‌های دولتی حساب کنند. آنتون سیلوانف وزیر دارایی روسیه، به خبرگزاری ایتارتاس گفته است: دولت در حال بررسی پیشنهاد دو کنسرن روس‌نفت و نواتک است تا به هرکدام از آنها سه میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار قرضه دولتی بدهد. دو کنسرن یادشده مورد اعتماد ولادیمیر پوتین هستند. تحریم‌های غرب علیه روسیه تنها بر شرکت‌های روسی تاثیر منفی نگذاشته است. شرکت‌های ماشین‌سازی آلمان نیز تحریم‌های اتحادیه اروپا را با نگرانی دنبال می‌کنند. راینهولد فستگه، رییس اتحادیه ماشین‌سازی و تاسیسات آلمان، به خبرگزاری آلمان گفته است: «ما در زمینه سیاست‌خارجی وارد یک بن‌بست شده‌ایم.» یک عضو هیات‌مدیره این اتحادیه از این هم پیش‌تر رفته و گفته است: «ما با تحریم‌ها گوشت خودمان را می‌بریم.»

شرکت‌های ماشین‌سازی آلمان در سال‌های اخیر قراردادهای بزرگی با روسیه بسته‌اند. اما در حال حاضر بسیاری از دریافت‌کنندگان ماشین‌آلات از پرداخت بهای این کالا‌ها خودداری می‌کنند. اکنون بسیاری از شرکت‌های آلمانی، در عین‌حال که می‌ترسند رقبای آسیایی بازار روسیه را از چنگ آنها در آورند، تنها در صورت دریافت نقدی حاضر به‌ارسال تولیدات خود به این کشور هستند.

مناسبات اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا با روسیه در ماه‌های اخیر به‌دلیل پشتیبانی‌های روسیه از جدایی‌خواهان شرق اوکراین، دستخوش بحران شدید شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر